Dzisiejszy rynek pracy wymaga od nas naprawdę dużej dozy kreatywności, by nasze CV nie zginęło w stosie setek innych nadsyłanych do przyszłego pracodawcy dokumentów. Co więc zrobić, by wyróżnić się z tłumu i dostać wymarzoną pracę? Mamy dla Ciebie kilka prostych porad, które odświeżą Twój życiorys i przyciągną uwagę nieszablonowymi pomysłami.
Spis treści
Kilka prostych rad jak dobrze napisać swoje CV
Po pierwsze zdjęcie
Fotografia z wakacji to nie najlepszy sposób na zjednanie sobie pracodawcy. Na opis przedstawiający nasze zainteresowanie jest przeznaczone specjalne miejsce w CV. O wiele lepszym sposobem na zaintrygowanie firmy naszą osobą jest wybór dobrze wykadrowanego zdjęcia, które pokaże nas z lekkim uśmiechem, w ładnej koszuli lub eleganckiej bluzce. Nie ma konieczności wgrywania fotografii z dokumentu, na której wyglądamy dosyć sztucznie. Chodzi o to, by pokazać, że traktujemy poszukiwanie pracy na poważnie, a z drugiej strony jesteśmy osobami o życzliwym usposobieniu.
Wyrzuć utarte schematy do kosza
Jednym z najgorszych błędów jest powielanie tego samego szablonu znalezionego na popularnej stronie w Internecie lub co gorsza – używanie gotowych schematów, które proponują nam popularne programy do edycji tekstu. Prawdopodobieństwo, że z tego modelu korzysta co druga osoba starająca się o pracę w tej samej firmie, jest prawie stuprocentowe. Oczywiście, w CV liczy się treść, jednak przez pierwsze kilka sekund działa przede wszystkim zmysł wzroku. Kiedy rekruter przegląda setki takich samych, niczym nie różniących się życiorysów, jego zainteresowanie może z czasem zmaleć. Dlatego ważne jest, by odejść od bezpiecznych szablonów i dodać do naszego CV trochę koloru i grafiki. Obecnie internet oferuje szereg stron, na których możemy stworzyć oryginalne i przede wszystkim unikatowe CV. Darmowe programy graficzne posiadają naprawdę sporo opcji, które urozmaicą nasz życiorys. Połącz kilka kolorów np. ciemny grafit i pastelową żółć. Pamiętaj, że „wesołe” kolory powinny stanowić dodatek do całej reszty. Możesz również wybrać opcję ramek lub podkreśleń – dobrze sprawdzą się w miejscach, które chcemy dodatkowo uwydatnić.
Dobry układ czyli jaki?
Przede wszystkim wybierz czytelną czcionkę – szare, jasne kolory nie zdadzą egzaminu. W tym miejscu postaw na jasne tło i ciemne litery (niekoniecznie czarne) może być granat, ciemny grafit, mocny brąz. O konkretnym kolorze decyduje stylistyka jaką obrałeś na początku. Następnie przejdź do układu treści. Pomyśl, co będzie najważniejsze dla pracodawcy – z pewnością nie zainteresowania ani opis skończonych szkół. Na pierwszym miejscu powinno znaleźć się Twoje doświadczenie i umiejętności, które już posiadasz, i które pasują do wybranego profilu pracy. Przejrzyj ponownie ofertę, na którą chcesz aplikować i zobacz, które z wymagań spełniasz. Następnie wymień je w punktach lub opisz w kilku słowach.
Przedstaw się!
Dobrą praktyką jest również umieszczenie krótkiej informacji przedstawiającej Twoją osobę. Zamieść ją w swoim dokumencie, niekoniecznie musi ona znajdować się w środkowej górnej części pliku, możesz umieścić ją z lewej lub prawej strony (w zależności od obranego układu). Pamiętaj, by zamieścić tu takie informacje, które będą zgodne z działalnością firmy. Przykładowo, jeśli ubiegasz się o stanowisko animatora kultury, nie opisuj siebie z perspektywy osoby, która zna się na zabytkach architektonicznych. Postaw raczej na komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, pokaż jakie projekty z tego zakresu już zrealizowałeś. Możesz wspomnieć o odbytych praktykach, wolontariacie, jeśli realizowane tam zadania w jakimś stopniu pokrywają się z tą ofertą pracy.
To kilka prostych porad, które mogą pomóc w przejściu do następnego etapu. Pamiętaj, by nie bać się odchodzić od utartych, wygodnych schematów. Ukazanie siebie jako kreatywnej, zaangażowanej osoby może zaintrygować pracodawcę do dalszego poznania Twojej osoby. Dodaj trochę koloru, rozjaśnij CV, pokaż, że jesteś pewny tego, co już potrafisz. Pisz krótko i zwięźle, ale nie zapominaj o dobrej prezentacji. Dodaj konkretne przykłady swojej pracy i przedstaw zrealizowane projekty. Nie bój się wychodzić poza utarte ramy.