Ćwiczenia oddechowe – 3 proste ćwiczenia, które usprawnią Ci trening

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego podczas snu nasz oddech jest bardziej spokojny, a gdy doświadczamy adrenaliny, przyśpiesza? Oddech, spełnia funkcje życiowe oraz doskonale obrazuje stan naszego ciała oraz emocji. Poprzez jego prawidłową regulacje, możemy wpłynąć na całe nasze ciało i odkryć drzemiące w nas uczucia. Powietrze, to podstawa egzystencji. Prawidłowy oddech zaś, jest podstawą zdrowia, każdego z nas.

Świadome oddychanie podczas treningu

Zdarza się, że w trakcie nawet prostego, lekkiego treningu, szybko się męczymy. Wszystkim powszechnie znana „zadyszka”, może nas złapać nie tylko podczas powtarzania tych samych, krótkich ćwiczeń, ale też krótkiego biegu, za odjeżdżającym autobusem. Chyba każdy zna, to charakterystyczne uczucie, kiedy serce bije jak młot, a oddech staje się szybki i płytki. Istnieje jednak, wiele sposobów jego regulacji. Dzięki prawidłowemu funkcjonowaniu układu oddechowego, czujemy się lepiej, jesteśmy sprawniejsi i żywsi. Mimo to, wielu z nas nie zwraca uwagi na to, jak oddycha. Dlaczego warto dbać o swój oddech? Nasze samopoczucie zależy od przepływu tlenu w organizmie. Podczas napięcia mięśni, także pod wpływem stresu, oddech spłyca się, co powoduje przepływ mniejszej ilości tlenu. Podczas głębokiego, kontrolowanego oddychania, odpowiednia ilość powietrza, krąży po całym ciele. Tlen, jest także pokarmem dla mózgu. Nie bez powodu, szkolne sale są wietrzone w czasie przerw. Codzienna praca nad prawidłowym oddychaniem przynosi wiele korzyści, między innymi łagodzi stres, depresje i podnosi poziom hormonów radości.

Ćwiczenia oddechowe przykłady

Podczas treningu, oddech zapewnia nam również bezpieczeństwo. Kontrolę nad oddechem, powinniśmy w szczególności stosować podczas rozciągania oraz ćwiczeń mobility. Dzięki temu, wysyłamy do ciała sygnał, że chcemy się rozluźnić. Nasze mięśnie przestają być napięte.
Pierwszym sposobem na ułatwienie treningu jest kontrola oddechu już podczas rozciągania. Warto przed przystąpieniem do ćwiczeń wziąć parę głębokich oddechów i spokojnych, dłuższych wydechów. Ten prosty sposób, możemy stosować o każdej porze, niezależnie od sytuacji. Nie bez powodu, każdy trener personalny, zwraca uwagę na oddech w trakcie treningu.

Podczas ćwiczeń, sytuacja wygląda inaczej. Drugą metodą jest wypuszczanie powietrza zawsze wtedy, kiedy mięsień jest w największym napięciu. Podczas wykonywania ćwiczeń na duże partie mięśniowe, wdychamy powietrze ustami. Dzięki temu, szybciej dostarczamy większą ilość tlenu, co przekłada się na siłę organizmu. Powietrze nabieramy ustami, a wypuszczamy nosem.

Trzecią metodą i jednocześnie trzecim punktem treningu, jest oddychanie podczas biegu. To wtedy przyśpiesza ono najbardziej. Zakłada się, że podczas lekkiego, średniego tępa biegu powinno się oddychać w rytmie: wdech, lewa, prawa, lewa, wydech, prawa, lewa. Ważne jest abyś oddychał pełną piersią przez usta lub przeponą.

Ćwiczenia oddechowe relaksacyjne

Aby nasze ćwiczenia, mogły nam dać najlepsze efekty, warto zadbać również o ich oprawę. Pamiętajmy, aby przed ćwiczeniami ubrać wygodne, niekrępujące ubrania i wywietrzyć pomieszczenie. Zadbaj również o dyskretność, spokój oraz relaksującą melodię. Przykłady odprężającej muzyki, możesz znaleźć na youtube.

Istnieje, idealny sposób na osiągnięcie spokoju wewnętrznego, przy jednoczesnym ćwiczeniu prawidłowego, relaksacyjnego oddechu. Kluczem do sukcesu, może okazać się, joga. Chcąc zrelaksować swoje ciało, wypróbuj przykładowych technik. Techniki, dodadzą ci energii i zwiększą witalność. Nie musisz się martwić, ćwiczenia są proste i na pewno sobie z nimi poradzisz. Do dzieła!

  •  Technika: „równość” – usiądź na macie, lub w wygodnym fotelu. Zrelaksuj się. Twój oddech będzie trwać tyle samo przy wydechu i wdechu. Zamknij oczy, aby szybciej się uspokoić. Wdychając powietrze, licz do czterech. To samo rób podczas wydechu.
  •  Technika brzuszna – podczas spoczynku, z wyprostowanym kręgosłupem, kładziemy swoją dłoń na brzuchu i płucach. Podczas wdechu, wyobrażamy sobie jak tlen napełnia nasze ciało. Dłonie czują, pracę naszego organizmu. Podczas dłuższego wydechu wizualizujemy, jak powietrze ulatuje z nas, niczym z balonika.
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.