Kawa,alkohol, woda i soki – fakty i mity dotyczące tego, co pijemy!

Dodano: 25.02.2018 17:02
Aktualizowano: 06.06.2018 17:11
Udostępnij

Kawa, sok, herbata, woda… pijemy je codziennie, mamy swoje ulubione trunki, często nie zastanawiając się w jaki sposób ich spożywanie może wpłynąć na nasze sukcesy w odchudzaniu.

Media, prasa, znajomi, wszyscy przekazują coraz to nowe informacje dotyczące tego co wolno pić, w jakiś ilościach i kiedy. Nie trudno się pogubić w natłoku tych wiadomości, dlatego dziś odpowiemy na 5 popularnych tematów dotyczących napojów.

Cała prawda o napojach, które towarzyszą w naszym życiu!

1. Jeśli się odchudzasz, nie pij kawy

Dla wszystkich smakoszy mamy dobrą nowinę: to mit. Kofeina jest naturalnym spalaczem tkanki tłuszczowej, który może dostarczyć nam energii, a także zmotywować organizm do intensywnego spalania dostarczonego wcześniej posiłku. Spożywanie jej codziennie może wręcz wspomóc nasze starania w zrzucaniu zbędnych centymetrów. Najlepszej jakości kawa ma masę antyoksydantów i 0kcal. O ile picie jej z mlekiem 2% nie jest grzeszkiem dietetycznym (mleko ma witaminy A, E i potas), o tyle inne dodatki mogą z niej zrobić deser. Dla porównania kawa z bitą śmietaną i syropem karmelowym może mieć nawet 400kcal! Wniosek? Pij kawę maksymalnie 3 razy dziennie, nie dosładzaj jej i stosuj naturalne dodatki (np. cynamon).

2. Nie pij podczas posiłków

Istnieją dwa stanowiska dotyczące picia płynów podczas posiłków. Pierwsze na to zezwala, a drugie kategorycznie zabrania. Prawda jest pośrodku, bowiem to mit i fakt jednocześnie. Faktycznie, osoby które mają problemy ze zgagą, refluksem przełykowym czy niestrawnością powinny unikać spożywania napojów podczas jedzenia. Takie zachowanie rozrzedza soki i enzymy trawienne, na skutek czego posiłek zalega nam w żołądku przez długi czas, powodując uczucie ciężkości. Problem ten występuje zazwyczaj w przypadku dużych, ciężkich i tłustych posiłków. Kiedy jesteśmy zdrowi, stawiamy na produkty lekkie – picie nie powinno mieć negatywnego wpływu na nasze samopoczucie. Najbezpieczniej jest wypić szklankę wodę 15 minut przed posiłkiem i 30 minut po jego zjedzeniu.

3. Najbardziej kalorycznym alkoholem jest piwo

Przekonanie to zapewne bierze się to stąd iż piwo jasne ma wysoki indeks glikemiczny (110). Jeśli bierzemy pod uwagę sam ładunek glikemiczny to faktycznie diabetycy powinni wybierać wino wytrawne (indeks 0), szampan (51), czy whisky (0). Sytuacja się lekko komplikuje gdy zaczynamy brać pod uwagę również jego kaloryczność. Owszem, najbardziej kalorycznym alkoholem jest piwo ciemne, powyżej 20% ekstraktu (400kcal w 500ml). Piwo jasne wypada zaskakująco dobrze w tym zestawieniu (150kcal w 500ml) i ma dużo mniejszą ilość kalorii od likierów czy wina słodkiego. Biorąc pod uwagę zarówno indeks jak i kaloryczność powinniśmy wybrać wino wytrawne (białe lub czerwone).

4. Pijmy 2litry wody

Na początek określmy, że wszystko to co pijemy, jemy i dostarczamy w ciągu dnia wlicza się do dziennego licznika. Płyny to również kawa, zupa i herbata, którą wypijemy przed snem. Picie zbyt dużej ilości płynów może powodować efekt odwrotny, a więc odwodnienie. Zanim zaczniesz pić określoną ilość szklanek wody, zastanów się jak wygląda twoje codzienne menu. Po drugie, nie ma absolutnie żadnych badań wskazujących, że akurat to 2 litry są wystarczające. To mit. Na to ile dziennie powinno się pić wpływa: wiek, płeć, dieta, temperatura ciała i to jaki sport uprawiamy. Minimalna ilość wody to ok 800ml. W przypadku osoby ćwiczącej należy dodać ok 400ml wody na każdą godzinę ćwiczenia. Kalkulatory dostępne na wielu stronach www pozwolą ci dokładnie wyliczyć i zrozumieć swoje dziennie zapotrzebowanie.

5. Sok 100% jest na 100% zdrowy

Tutaj odpowiedź jest prosta: to fakt, pod warunkiem, że zrobimy je sami. Niestety, na rynku obecnie mamy niewielką ilość faktycznie zdrowych, niechemicznych soków 100%. Mimo napisu iż w kartonie znajdują się owoce, wcale nie oznacza, że nie znajdziemy tam konserwantów, syropów glukozowo-fruktozowych czy cukrów. Producenci często stosują trik, w którym dopisują małymi literami “100% owocu”, co według standardów unijnych nie jest równoznaczne ze 100% sokiem. Mamy więc 3 rozwiązania: wyciskajmy sok samodzielnie, w domu. Ewentualnie wybierajmy te jednodniowe, z naturalnym osadem. No i zawsze czytajmy etykiety!

Zostaw komentarz
Odpowiedź na komentarz użytkownika

Zobacz również

Korzyści płynące z suplementacji białka dla sportowców

06 stycznia 2022

Budowanie masy mięśniowej i idealnej sylwetki jest długotrwałym procesem. Aktywność fizyczna oraz stosowanie odpowiedniej diety połączona z mnóstwem wyrzeczeń i samodyscypliną są czynnikami, które po pewnym czasie pomagają osiągnąć wymarzony efekt. N...więcej

Jak schudnąć po świętach? Skuteczne sposoby na szybki powrót do formy

19 grudnia 2021

Święta są czasem, w trakcie którego spożywa się wysokokaloryczne posiłki. Nietrudno wtedy o przybranie na wadze. Zwykle Boże Narodzenie wiąże się z kilkoma dniami spędzonymi przy stole. Jak schudnąć po świętach? Co zrobić, by skutecznie i szybko zgub...więcej

Produkty dietetyczne, na które warto zwrócić uwagę

07 grudnia 2021

Zmagasz się z nietolerancją glutenu? Cierpisz na cukrzycę? Chcesz wyeliminować z diety mięso i produkty odzwierzęce? A może po prostu zamierzasz zacząć zdrowo się odżywiać? W takim razie warto zwrócić uwagę na żywność dietetyczną. W sklepach można zn...więcej

Rosnące zainteresowanie dietą pudełkową

07 grudnia 2021

Zdrowe żywienie wzbudza bardzo duże zainteresowanie i okazuje się, że wiele osób zastanawia się nad tym jak może zmienić swoje żywienie i zacząć odżywiać się w racjonalny sposób. Zadanie to nie należy do łatwych, a problemem bardzo często jest czas j...więcej