Piramida żywieniowa 2017- czyli co jeść, aby być zdrowym

Piramida żywienia w prosty sposób pokazuje, co należy spożywać i w jakich ilościach, aby być zdrowym i zachować dobrą kondycję. Piramidę żywienia wiele osób kojarzy z dietą śródziemnomorską. Teraz powszechnie znana piramida jest nazywana piramidą zdrowego żywienia oraz aktywności fizycznej. Wiadomo jak do tej pory wyglądało (i nadal wygląda) żywienie w polskich domach: dużo mięsa, białe pieczywo, wysokie spożycie wędlin oraz serów, makarony, ryż, warzywa a także owoce.

Na czym polega piramida żywieniowa?

Struktura piramidy wygląda tak iż im niżej znajduje się dany produkt tym więcej i częściej powinniśmy go stosować w naszych codziennych rytuałach. Piramida żywienia ma przede wszystkim zwrócić uwagę na to, co trzeba zmienić w codziennej diecie. Opiera się ona na naukowych opracowaniach, biorąc pod uwagę styl życia i dążąc do zaspokojenia potrzeb żywnościowych.

Jakie produkty spożywać?

Struktura piramidy wygląda tak iż im niżej znajduje się dany produkt tym więcej i częściej powinniśmy go stosować w naszych codziennych rytuałach. Najważniejszy jest ruch, który znajduje się u podstawy piramidy. Spacery, bieganie, nordic – walking to pierwszy krok do zdrowia i sprawności. Według IŻŻ 30-45 minut dziennego ruchu wystarczy by podkręcić nasz metabolizm. Jeżeli chodzi o produkty to w piramidzie żywienia na drugim miejscu są warzywa i owoce, które weszły na pierwsze miejsce wśród produktów zalecanych do spożycia. Po owoce oraz warzywa należy jak najczęściej sięgać. Warzywa powinniśmy spożywać nawet do 4-5 razy dziennie, a owoce nie więcej niż 3krotnie. Daje nam to dziennie ok. 400 gramów warzyw oraz owoców. Każda porcja tych produktów zmniejsza ryzyko w różnych schorzeń, w tym chorób sercowo-naczyniowych i nowotworów. Dzięki owocom oraz warzywom można żyć dłużej.Na 3 miejscu od dołu znajdują się zdeklasowane zboża, które zajmowały do tej pory pierwsze miejsce. Co ciekawsze mowa tu przede wszystkim o zbożach pełnoziarnistych, pełnych błonnika i zdrowych węglowodanów. Zaraz za zbożami ulokowany jest nabiał, który okrywa się coraz to większymi kontrowersjami. Nabiał znajduje się dość daleko, ze względu na swoje dosładzane fabrycznie formy i tendencję do “wyrzucania” insuliny w krwioobieg. Tak czy inaczej, warto  pamiętać by pić maksymalne 2 szklanki mleka dziennie. Dwa najwyższe szczeble, których powinniśmy unikać, to mięso i tłuszcze. Szczególnie podkreślonym mięsem w piramidzie jest mięso czerwone, które powinno zostać zastąpione warzywami zielonymi, zwłaszcza strączkowymi, a także jajami, mięsem chudym i rybami. Na szczycie, na niechlubnym miejscu, znajdujemy tłuszcze. Warto tu podkreślić iż nie chodzi o wszystkie produkty podlegające tej kategorii. Fast foody, oleje, smalec, margaryna, pełne rafinowanych tłuszczów i oleju palmowego powinny zostać wyeliminowane najszybciej jak to możliwe.

Nowa piramida przygotowana została przez Instytut Żywności i Żywienia z 10 zasadami i opisem jest krótkim sposobem opisu zasad prawidłowego żywienia. Wiedza o żywności, żywieniu i ich wpływie na zdrowie jest bardzo szeroka, ale też podlega ciągłej ewolucji oraz zmianom. Dlatego piramida co jakiś czas poddawana jest modyfikacjom. Aktualna piramida to m.in. odpowiedź na zalecenia WHO, a jej główne zasady można ująć tak: mniej cukru, mniej soli i tłuszczu, ale więcej błonnika. W najnowszej piramidzie na plan pierwszy wysuwa się to, co zwraca uwagę, czyli rola aktywności fizycznej. W poprzednich piramidach nie była ona uwzględniania –obecnie znajduje się na samym dole, a więc w najważniejszym miejscu.Warto więc aktualizować i obserwować zmiany zachodzące na modyfikowanych piramidach.

Czytaj więcej:



Piramida żywieniowa 2017- czyli co jeść, aby być zdrowym
4.3 (86.67%) 6 głosów