Czy rower cargo będzie kolejnym mobilnym zaskoczeniem w polskich miastach?

Komunikacja to jedna z najważniejszych sfer życia we współczesnym świecie. Jej rozwój oraz innowacyjność pozwalają na coraz szybsze i coraz wydajniejsze poruszanie się w miastach oraz między nimi. Wydawać by się mogło, że rowery nie wpasowują się w ten schemat. Nic bardziej mylnego! Gdzie nie spojrzeć jednoślady przeżywają swój własny renesans. Dotyczy to zwłaszcza rowerów towarowych, coraz częściej spotykanych zarówno na zagranicznych, jak i polskich drogach. Ich szerokie zastosowanie oraz ekologiczny styl sprawiają, że doskonale wpasowują się one w miejski krajobraz, czyniąc go nie tylko bardziej przyjaznym dla środowiska, ale też przyjemnym dla ludzkich oczu.

Rowery cargo na świecie

Rowery towarowe cieszą się dużym uznaniem zwłaszcza w dużych europejskich miastach. W samej Kopenhadze jest ich ponad 40 tysięcy, co stanowi ok. 6% wszystkich tamtejszych rowerów. Ich popularność stale rośnie w krajach takich, jak Niemcy, Francja, Szwecja, Wielka Brytania czy Holandia. Interesujące jest, że według BBC w 2020 roku sprzedaż rowerów cargo wzrosła o 38%. W samych Niemczech sprzedano wówczas 103 tysiące tego typu jednośladów, co trzeba przyznać jest sumą dość sporą.

Jak i przez kogo wykorzystywane są rowery cargo? Lista jest długa, a użytkowników wciąż przybywa. Najczęściej jednak rowery towarowe wykorzystywane są przez firmy kurierskie, gastronomiczne oraz rodziny z dziećmi. W dużych miastach wyżej wymienionych państw nie jest już żadną trudnością wypożyczenie takiego jednośladu. Większość wypożyczalni rowerów zaopatrzona jest tam w rowery cargo, które mogą posłużyć na przykład do zwiedzania miasta z pociechami.

 

Rowery towarowe w Polsce

Mimo, że nie są tak popularne, jak za granicą, rowery cargo można spotkać także w polskich miastach. Coraz powszechniej wykorzystują je między innymi kawiarnie, tworząc mobilne punkty sprzedające gorące napoje. Czasem idąc ulicą można spotkać również rodziców przewożących dzieci tego typu jednośladem. Z pewnością jest to opcja dużo bardziej ekologiczna niż jazda samochodem, zapewniająca przy tym dzieciom dużo radości.

Wciąż powstają nowe projekty dotyczące wyżej wspomnianych pojazdów. Jeden z najnowszych zakłada umieszczenie elektrycznych rowerów cargo we Wrocławiu i Warszawie, gdzie będą dostępne w abonamencie. Całe przedsięwzięcie skierowane jest głównie do firm kurierskich i cateringowych, które korzystając z tej opcji zaoszczędzą pieniądze przeznaczone na zakup paliwa i tym samym przyczynią się do ochrony środowiska.

Co ciekawe, w naszym kraju co roku odbywa się Ogólnopolski Zlot Rowerów Towarowych. Jest to wydarzenie integrujące miłośników jednośladów typu cargo – podróżników, przedsiębiorców, a także rodziny z dziećmi czy zwyczajnych pasjonatów.

 

Wady i zalety rowerów cargo

Tak, jak prawdopodobnie wszystko na tym świecie, użytkowanie rowerów towarowych ma swoje plusy i minusy. Przed zakupem jednośladu, warto dokładnie się im przyjrzeć.

Zalety rowerów cargo:

  • możliwość uniknięcia korków,
  • łatwość w znalezieniu miejsca do zaparkowania,
  • brak konieczności częstych napraw i wizyt w serwisach,
  • korzystny koszt zakupu i utrzymania (w porównaniu do np. samochodu dostawczego),
  • możliwość wjazdu do miejsc niedostępnych dla samochodów, takich jak strefy dla pieszych czy zamknięte osiedla,
  • możliwość jazdy wąskimi dróżkami,
  • przyjazność dla środowiska.

Wady rowerów cargo:

  • mniejsza pojemność niż w wypadku auta dostawczego,
  • konieczność wysiłku fizycznego (mniejsza przy wersji elektrycznej),
  • trudność w przemieszczaniu się na duże odległości,
  • mniejsza rozwijalna prędkość.

 

Elektryczne rowery towarowe

Nie da się ukryć, że jazda na rowerze obarczona jest dużą dawką wysiłku fizycznego – zwłaszcza w miejscach górzystych czy na nierównej drodze. Z tego powodu niektóre jednoślady wyposażone są w silnik elektryczny, który wspomaga użytkownika. Jest to dobre rozwiązanie zwłaszcza w przypadku rowerów cargo, których masa (często ze względu przewożonego towaru) jest większa niż zwykłego pojazdu. Dużą zaletą takich rowerów jest fakt, iż nie trzeba ich tankować, a koszt przejechania 100 kilometrów to mniej niż złotówka. W dodatku są one zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska niż pojazdy posiadające silnik spalinowy (emisja dwutlenku węgla mniejsza o ponad 80%) czy też elektryczne samochody dostawcze (emisja dwutlenku węgla mniejsza o 30%). Użytkowanie tego typu pojazdów mogłoby całkowicie zmienić wizerunek firm kurierskich, a także wspomóc je w szybszych i bardziej ekologicznych dostawach.

 

Podsumowanie

W czasach, kiedy ceny paliwa w Polsce wciąż idą w górę, rowery cargo, zwłaszcza te w wersji elektrycznej, mogą stać się prawdziwym przełomem w przestrzeni miejskiej. Proste w obsłudze i wielofunkcyjne pojazdy mogą stanowić pożytek dla zdrowia publicznego i środowiska naturalnego. Skoro są już bardzo rozpowszechnione za granicą to należy powiedzieć tylko jedno – teraz pora na polskie miasta!

 

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest