Jak oddychać podczas ćwiczeń?

W trakcie wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń odpowiedni oddech jest niezwykle istotny i często pomijany podczas kontrolowania prawidłowego przebiegu treningu. Mięśnie potrzebują tlenu, by efektywnie pracować, niezależnie czy jest to trening siłowy czy kardio.

Jakie błędy popełniamy podczas ćwiczeń?

Najczęściej popełnianym błędem jest wstrzymywanie oddechu podczas wykonywania ćwiczeń. Dzieje się tak zwykle na skutek pełnego skupienia na mięśniach i tym, by utrzymać ich odpowiednie napięcie. Ponadto, często oddychamy za szybko, za wolno, zbyt głęboko bądź płytko. Błędem jest również wydychanie lub wciąganie powietrza w nieodpowiednim momencie podczas ćwiczenia.

Podczas treningu mięśnie potrzebują jeszcze większej ilości tlenu, a jednocześnie jako efekt uboczny powstaje dużo dwutlenku węgla. W ten sposób naturalnie zwiększa się szybkość oddychania. Jednak bardzo często – szczególnie u osób zaczynających swoją przygodę z siłownią – zdarza się, że ten oddech jest za wolny co przyczynia się szybszego bicia serca i zaburzonego postrzegania intensywności danego ćwiczenia. Niedostateczna prędkość pobierania tlenu (zbyt wolny oddech) może również spowodować mdłości, zawroty głowy i znacznie skrócić bądź całkowicie zakończyć trening. Wiele osób właśnie przez ten „drobny” błąd związany z odpowiednim oddechem rezygnuje z ćwiczeń myśląc, iż ich organizm nie jest w stanie im podołać.

Adekwatnie do rodzaju wykonywanego treningu zmienia się również zalecany sposób oddychania.

Dlatego też zebraliśmy najważniejsze rady i streściliśmy je dla Was poniżej:

Rodzaj treningu Przykładowe aktywności Zalecany sposób oddychania
Trening aerobowy Bieganie, spacer, jazda na rowerze Głębokie oddechy (warto nauczyć się oddechu przeponowego)
Trening siłowy Generalnie praca z ciężarami – np. podnoszenie, popychanie, przysiady z hantlami Należy pamiętać o oddychaniu i nie wstrzymywać oddechu; ponadto wydech powinien oddychać się w fazie wysiłku (np. podniesienie sztangi), a wdech w momencie odpoczynku (np. opuszczanie sztangi)
Rozciąganie Po treningu aerobowym lub siłowym rozciąganie pracujących wcześniej mięśni Głębokie, relaksujące oddechy (nie wstrzymywać oddechu!)

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *