Rola witamin i minerałów w codziennej diecie

Aby nasz organizm prawidłowo funkcjonował, musimy dostarczać mu witamin i minerałów oraz innych składników odżywczych. Ich niedobór może skutkować osłabieniem, przemęczeniem, rozdrażnieniem, pogorszeniem kondycji skóry, włosów i paznokci, problemami metabolicznymi, a nawet poważnymi kłopotami zdrowotnymi. Jaka jest rola tych składników w codziennej diecie? Podpowiadamy.

Witaminy i minerały w codziennej diecie

Witaminy i minerały pełnią bardzo ważną rolę w każdym prawidłowo funkcjonującym organizmie. Te pierwsze są biokatalizatorami procesów metabolicznych w komórkach. Jeżeli nie dostarczymy ich w odpowiedniej ilości z pożywieniem lub suplementami, nasz organizm nie będzie prawidłowo funkcjonował. Ich źródłem powinno być przede wszystkim pożywienie, jednak można je przyjmować również w postaci suplementów diety. Z kolei te drugie, czyli minerały to składniki, które również są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są to pierwiastki, które odpowiadają za prawidłowy przebieg niektórych procesów i są materiałem budulcowym komórek.

Witaminy

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Dzielimy je na substancje, które są rozpuszczalne w tłuszczach oraz w wodzie. Te pierwsze są przechowywane w tkance tłuszczowej organizmu. Ich nadmiar jest toksyczny. Są łatwiej przyswajalne jeżeli nasza dieta jest bogata w tłuszcze. Należą do nich witaminy A, D, E, K. Znajdziemy je w warzywach liściastych, marchwi, mleku, tłustych rybach, produktach pełnoziarnistych i olejach roślinnych.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie uczestniczą w metabolizmie składników odżywczych i gospodarce mineralnej. Należą do nich witaminy z grupy B, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz nerwów. Znajdziemy je w warzywach strączkowych, pełnoziarnistym pieczywie i orzechach. Witamina C z kolei wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego i znajdziemy ją w cytrusach.

Makroelementy

Makroelementy są wydalane z moczem i potem, dlatego powinny być dostarczane do organizmu z pożywieniem. Należą do nich wapń, fosfor, magnez, jod, sód, potas, chlor i siarka oraz inne śladowe pierwiastki. Wapń i fosfor odpowiadają za silne kości. Żelazo i miedź za produkcję hemoglobiny. Jod z kolei jest niezbędny do syntezy hormonów tarczycy. Generalnie składniki mineralne są materiałem budulcowym kości, zębów, skóry i włosów. Wchodzą w skład białek, enzymów i hormonów. Odpowiadają również za strukturę trójwymiarową cząsteczek DNA i utrzymują prawidłową równowagę wodno-elektrolitową. Ich źródłem jest zdrowa zbilansowana dieta, w której skład powinny wchodzić nabiał, ryby, mięso, jaja, owoce i warzywa oraz zdrowe tłuszcze.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *