Rozstęp mięśni brzucha a ćwiczenia

Rozstęp mięśni prostych brzucha spotykany jest zazwyczaj w czasie ciąży lub po porodzie u kobiet, lub dużo rzadziej u mężczyzn. Polega on na rozejściu się mięśni brzucha na boki w obrębie kresy białej. Jest to bardziej mankament urody, aniżeli jednostka chorobowa, jednak nie należy pozostawiać go bez przeciwdziałania.

RMPB – co to takiego?

Rozstęp mięśni prostych brzucha (RMPB  – diastasis  musculorum rectorum) polega na rozejściu się dwóch mięśni prostych brzucha na boki w obrębie kresy białej, która stanowi mocne pasmo biegnące od wyrostka mieczykowatego do spojenia łonowego. Mięsień prosty znajdujący się w centrum brzucha dzieli się na dwie części, które połączone są kresą białą. Mięśnie te powinny przylegać do siebie wzdłuż kresy białej, ale podczas ciąży, zwykle w końcowym jej etapie, kresa biała może ulegać zwiotczeniu i poszerzeniu. Spowodowane jest to zwiększonym wydzielaniem hormonów zmiękczających tkankę łączną (relaksyna i elastyna). Po porodzie dochodzi zwykle do samoistnego powrotu mięśni do pierwotnego ich położenia, jeśli jednak to nie następuje – diagnozuje się rozstęp mięśni prostych brzucha.

Przyczyny i czynniki ryzyka

Ryzyko rozstępu mięśni prostych brzucha u kobiet zwiększają wiek powyżej 35 lat, ciąża mnoga, kolejne ciąże, wysoka waga urodzeniowa noworodka, nadmierna praca mięśni brzucha w ostatnim trymestrze ciąży, a także otyłość, chociaż rozstęp mięśni często obserwuje się również u szczupłych kobiet, których brzuch znacząco się powiększył podczas ciąży. Istnieje również teoria, że przyczyną rozstępu jest osłabienie mięśni brzucha – jak wynika z badań, kobiety, które systematycznie ćwiczyły te mięśnie przed ciążą, uchroniły się przed tą przypadłością.

Natomiast w przypadku mężczyzn przyczyną jest najczęściej otyłość (szczególnie typu androidalnego, gdzie tkanka tłuszczowa gromadzona jest głównie w okolicy brzucha). Czynnikiem sprzyjającym jest również częsty kaszel, ponieważ podnosi on ciśnienie wewnątrz brzucha, co z czasem prowadzi do rozciągnięcia kresy białej lub nawet jej pęknięcia (mamy wtedy do czynienia z przepukliną kresy białej).

Objawy

Rozstęp mięśni brzucha nie powoduje bólu w jego obrębie. W celu rozpoznania, wykonuje się prosty test – należy położyć się na plecach i zgiąć nogi w kolanach, a stopy pozostawić na podłodze. Następnie unieś głowę i palcami skierowanymi w dół dotknąć mięśni brzucha od mostka do pępka. Jeżeli wyczuwalna jest „dziura”, w którą można włożyć palce, mówimy wtedy o  rozstępie mięśni brzucha.

Powikłania

Odpowiednie napięcie mięśni jest istotne w utrzymaniu narządów wewnętrznych w ich miejscu oraz wywiera prawidłowy nacisk na kręgosłup, co ma przeciwdziałać pogłębianiu się lordozy lędźwiowej i zwiększaniu przodopochylenia miednicy. W  przypadku braku tego napięcia, funkcja ta nie jest spełniona,  przez co prowadzi do utrwalania nieprawidłowej postawy ciała, a ta zaś może prowadzić w przyszłości do przewlekłych bólów kręgosłupa. Rozstęp mięśni brzucha może w niektórych przypadkach prowadzić do wysiłkowego nietrzymania moczu. Niekiedy potrzebna jest operacja – w najbardziej skrajnych przypadkach może dojść do dużej przepukliny i przesunięcia do niej narządów.

Leczenie – ćwiczenia na rozstęp mięśni brzucha

Leczeniem rozstępu zajmuje się fizjoterapeuta, który dobiera odpowiedni zestaw ćwiczeń. W pierwszych dniach po porodzie nie zaleca się zbyt ciężkich ćwiczeń. Wskazane są ćwiczenia izometryczne, które polegają tylko na napinaniu mięśni bez zmiany ich długości. Właściwe ćwiczenia na rozstęp mięśni można wprowadzić dopiero po połogu, ponieważ w czasie jego trwania niewskazane są obciążające ćwiczenia fizyczne. Do bardziej dynamicznych ćwiczeń można wrócić 6 tygodni po porodzie naturalnym, natomiast w przypadku cesarskiego cięcia dopiero po 12 tygodniach.

W ćwiczeniach na rozstęp mięśni prostych brzucha powinny być angażowane głównie mięśnie dna miednicy i mięsień poprzeczny. Najczęściej wykonuje się je w pozycji leżącej na plecach, z nogami ugiętymi w kolanach oraz stopami na podłodze.
Rozstęp mięśni brzucha może nie jest dla nas szczególnie niebezpieczny, ale powoduje znaczący defekt kosmetyczny, co dla wielu osób jest nie do zaakceptowania. Jednak nie warto zbytnio się nim przejmować, należy odczekać odpowiedni czas po porodzie i w konsultacji z fizjoterapeutą, zacząć odpowiednie ćwiczenia, które pozwolą wrócić do formy.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.