Jak wybrać sportowy top?

Dodano: 25.10.2018 06:10
Aktualizowano: 09.10.2018 11:16
Udostępnij

Mało osób wie, że prawidłowo wybrany top to podstawa dla kobiet uprawiających sport. Codzienny biustonosz nie jest w stanie chronić piersi przed wstrząsami, na jakie narażamy je podczas intensywnych ćwiczeń. Co więcej, sportowy biustonosz musi być ostrożnie dobrany, gdyż tutaj także czekają na nas niespodzianki – wiele sportowych topów nie nadaje się zupełnie do ćwiczeń – mają jedynie sprawiać dobre wrażenie i wyglądać atrakcyjnie. Niestety wiele z nas mimo wysokiej aktywności fizycznej nie posiada nawet jednego sportowego stanika. Jeżeli jednak chcesz uchronić swoje piesi przed uszkodzeniami, potówką czy przedwczesnym opadaniem (tak, to jest możliwe!), przeczytaj poniższy poradnik, który pomoże ci dobrać odpowiedni sportowy top.

Czym kierować się podczas wyboru sportowego topu?

Wybór na rynku sportowym jest przeogromny – w asortymencie sklepów możecie znaleźć biustonosze w formie pełnego topu czy samego stanika; z fiszbinami, profilowanymi miseczkami oraz bez. Śpieszymy z pomocą!

  1. Kluczowym elementem zakupu jest wzięcie pod uwagę rozmiaru swoich piersi, ponieważ zupełnie inne rodzaje topów będą potrzebne komuś o miseczce A, niż komuś o miseczce D. Dla pań z mniejszymi piersiami może wystarczyć stanik ze średnim wsparciem, który wykorzystuje kompresje jako stabilizator biustu – piersi są podtrzymywane razem, blisko ciała, bez oddzielania ich osobnymi miseczkami. Dla pań z większym biustem lepszym rozwiązaniem będzie top korzystający z metody enkapsulacji, czyli otoczenia każdej piersi osobno specjalnie wyprofilowaną, sztywną miseczką, która pozwala na bardziej stabilne podtrzymanie biustu i ograniczanie ruchomości na płaszczyźnie góra-dół oraz prawo-lewo.  Wybór oczywiście należy do was – jeżeli zdecydujecie się na aktywność fizyczną o średniej intensywności taką jak joga czy stretching, to może być dla was wygodniejszy biustonosz korzystający z kompresji, nawet jeśli jesteście posiadaczkami większego biustu. Przy bardziej intensywnych treningach radzimy jednak korzystać z topów z metodą enkapsulacji, które zapewnią mocne wparcie i ograniczą ruchomość piersi przy biegu czy skokach.
  2.  Kolejnym istotnym elementem będzie decyzja, czy stanik ma posiadać fiszbiny, czy też nie. Przy mocniejszych aktywnościach, gdzie biust jest podatny na wstrząsy i uszkodzenia, stanik z fiszbinami jest bardziej zalecanym wyborem, gdyż zapewnia dodatkowe wsparcie oraz modeluje biust. Podobnie jak w poprzednim punkcie, przy spokojniejszych sportach może wam wystarczyć top bez fiszbin – np. do domowych ćwiczeń czy rozciągania. Mimo to, dla kobiet z większymi miseczkami, nawet przy jodze czy pilatesie, radzimy zdecydować się na tą dodatkową stabilizację.
  3. Nadszedł czas na mierzenie, drogie panie! Jak się do tego wziąć? Po pierwsze, zmierz pas obwodu pod biustem – to nic trudnego, po prostu owiń ciasno klatkę piersiową, dokładnie pod biustem, miarką krawiecką. Bądź koniecznie na wydechu. Pamiętaj, że uzyskany wynik zaokrągla się w dół, ponieważ obwody biustonoszy są dostępne w odstępie 5 cm (70 cm, 75 cm ,80 cm, etc) . Np. nawet jeżeli twój obwód wynosi 83 cm, zdecyduj się stanik o obwodzie 80 cm, nie 85 cm. Pas jest podstawą podtrzymującą twoje piersi, (nie ramiączka!), musi więc je mocno stabilizować.

Teraz zmierz obwód w biuście, czyli obwód miseczki – radzimy zrobić to albo bez stanika, albo w bardzo dopasowanym, z miękkimi miseczkami. Miarkę przyłóż w najszerszym miejscu biustu, najlepiej na wysokości brodawek – w przeciwieństwie do obwodu nie oplataj klatki zbyt mocno. Teraz wystarczy znaleźć swój rozmiar na odpowiedniej tabeli i szukać idealnego topu.

Pamiętaj o tym przed zakupem!

Pas stanika nie powinien ruszać się, obcierać skóry czy być niewygodny – najlepiej, gdy wyścielony będzie od wewnątrz miękkim materiałem. Zadaniem ramiączek jest podtrzymanie miseczek, ale nie samego biustu – nie mogą wrzynać się w ramiona, są tylko dodatkowym wsparciem. Ramiączka czy fiszbiny również powinny być zabezpieczone miękkim materiałem, tak aby nie uszkadzały skóry. Fiszbiny, kategorycznie nie mogą znajdować się w połowie piersi. Jeżeli tak się dzieje, oznacza to, że rozmiar miseczki jest za mały.

Na koniec – pamiętajcie, że dopiero podczas wysiłku fizycznego przekonacie się, który sportowy biustonosz będzie dla ciebie wygodny i stabilny. Topy sportowe nie są tanim wydatkiem, ale są definitywnie warte swojej ceny. Postawcie tutaj na jakość, nie na wygląd! Weźcie pod uwagę to, że, aby trening był dla was bezpieczny i komfortowy, sam fason czy kolor nie są tak ważne, jak powyższe kryteria. W przypadku pań o większym biuście dobrym rozwiązaniem będzie udanie się do brafitterki, która indywidualnie dobierze dla was odpowiedni stanik.
Życzymy powodzenia w waszych łowach na topy! Dobry sportowy biustonosz to podstawa udanego treningu oraz świetna motywacja do ćwiczeń.

Zostaw komentarz
Odpowiedź na komentarz użytkownika

Zobacz również

Ćwiczenia na prosty kręgosłup – jak zniwelować wadę postawy?

09 stycznia 2022

Problemy z kręgosłupem są dziś powszechnym zjawiskiem. Przyczyniają się do tego: siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, szkodliwe nawyki związane z postawą. Jeśli nie zadbamy odpowiednio o nasz kręgosłup – skutki mogą być opłakane. Bóle kręg...więcej

Zipro – przegląd najpopularniejszych urządzeń do ćwiczeń

19 grudnia 2021

Regularne wykonywanie ćwiczeń to podstawa dobrego zdrowia i samopoczucia. Obecnie każdy może włączyć do swojej codziennej aktywności trening na urządzeniach. Nie musisz odwiedzać siłowni, ponieważ większość takich sprzętów bez problemu ustawisz we wł...więcej

Prezent dla rowerzysty – najciekawsze propozycje z rowerowego sklepu internetowego!

19 grudnia 2021

Podarunek, który nawiązuje do pasji, zainteresowań czy hobby obdarowywanego to zawsze idealny wybór. Jeśli bliska Ci osoba uwielbia jazdę na rowerze, uprawia ją regularnie lub jest wyczynowcem, postaw na prezent związany z jednośladem. Sprawdź, co wa...więcej

Roller do masażu – sprawdzony sposób na regenerację ciała

07 grudnia 2021

Rolowanie mięśni i powięzi to metoda, którą pokochali zawodowi sportowcy oraz rehabilitanci. Wałki i piłki do masażu doskonale sprawdzają się także przy domowej fizjoterapii. Regularne automasaże pozytywnie wpływają na elastyczność stawów i mięśni, ł...więcej