Czy warto kupować w e-commerce? Kiedy niemal wszystkie sklepy były zamknięte z powodu pandemii wiele osób przeniosło się z zakupami do internetu. Podobnie, wiele sklepów, usiłując odzyskać straty lub wykorzystać okazję, zintensyfikowało działania sprzedażowe w sieci. Chociaż od paru miesięcy wszystko jest już otwarte, wiele osób nadal przedkłada zakupy on-line nad stacjonarne. Czy mają rację? Czy warto kupować w sieci?

Tani kurier w pandemii

Zacznijmy od pandemii, która zdaje się mieć wpływ na każdy aspekt naszego życia. Pierwszy efekt pandemii jest taki, że ponieważ ludzie nie lubią zbaczać z raz wydeptanych ścieżek, to część osób kupuje on-line, bo po prostu przyzwyczaiły się do tego podczas dwóch miesięcy tzw. lockdownu (żartobliwie zwanego narodową kwarantanną). Są jednak i ważniejsze powody. Przede wszystkim pandemia się nie skończyła tylko dlatego, że zdjęto ograniczenia sanitarne. Wręcz przeciwnie, mimo że zachowujemy środki ostrożności, to otwarcie sklepów, restauracji itp. sprzyja rozprzestrzenianiu się wirusa. W Polsce sytuacja zdaje się być pod kontrolą, ale niektóre kraje nie wykluczają przywrócenia niektórych ograniczeń, a w innych, jak USA czy Brazylia, epidemia jest bardzo zdecydowanie poza kontrolą. W tej sytuacji niewychodzenie z domu może jednak być dobrym pomysłem.

Jednocześnie zarówno branża e-commerce, jak i niezbędne w e-handlu usługi logistyczne, rozwinęły się i wypracowały procedury bezpieczeństwa. Jest więc gdzie i jak kupować. Raporty branżowe wskazują na wzrost rynku e-commerce, ale także np. na wzrost zapotrzebowania na przestrzeń magazynową, którą e-sklepy wykorzystują do skrócenia drogi towaru do klienta. Sklep szybko zrealizuje zamówienie, a tani kurier dostarczy je wprost pod drzwi.

Zakupy on-line fit i eko

Jednakże, chyba najważniejszym powodem żeby robić zakupy w e-commerce jest większy wybór produktów. Według badań rynku (Gemius dla e-commerce Polska 2020) ponad trzy czwarte internautów kupujących w sieci uważa, że e-commerce daje większe możliwości wyboru produktów niż sklepy tradycyjne, a 64% uważa, że większy asortyment niż w sklepach tradycyjnych jest czymś co motywuje ich do robienia zakupów przez internet. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku towarów mniej pospolitych, np. produkty fit czy eko.
W internecie można też kupić taniej i w większym wyborze akcesoria do ćwiczeń. Kupiliśmy w ten sposób pasek i matę do jogi, taśmy do rozciągania i wiele innych. Warto tylko zwrócić uwagę na jakość produktów. Te najtańsze nie zawsze warte są zachodu.
Jeśli chodzi o produkty ekologiczne, to często poza internetem ich nie ma. Ja na przykład używam do drukowania papieru wykonanego z makulatury. Ma lekko szarawy kolor, dzięki czemu lepiej się z niego czyta, i bardzo przyjemną fakturę. Jest świetną wizytówką firmy. No i jest ekologiczny. Ale w normalnych sklepach taki produkt jest niedostępny, podobnie jak wiele innych materiałów piśmienniczych wykonanych z surowców wtórnych.

Podobnie wygląda sprawa z ekologiczną i zdrową żywnością. Chociaż w dużych miastach jest sporo sklepów z żywnością ekologiczną, organiczną, czy tradycyjnie produkowaną, to nawet one nie mają w asortymencie wszystkich produktów, które moglibyśmy chcieć. Ostatnio szukałem kopry do wegetariańskiego gumbo i niegdzie nie było, a w internecie była. I to świeże warzywo, więc jak się okazuje to też można kupić on-line. A poza większymi miastami, często w ogóle takich sklepów nie ma. Tymczasem nawet jeśli mieszkasz na wsi (z dala od miejskiego zgiełku a bliżej przyrody) to tani kurier dowiezie ci produkty zakupione on-line.

Tani kurier czy Paczkomat?

Tani kurier, tani kurier. Ja tu ciągle o tym tanim kurierze i nie bez powodu. Kurier jest jedną z najpopularniejszych form dostawy zakupów z e-commerce, a cena dostawy jednym z najważniejszych jej aspektów. Prawie trzy czwarte internautów kupujących w sieci deklaruje, że dostawa kurierem do domu/pracy najbardziej zachęca ich do zakupów on-line. Ponad połowa deklaruje też, że do częstszych zakupów w sieci zmotywowałyby ich niższe koszty dostawy. Tak więc tani kurier to ważna sprawa. Ale są alternatywy, zwłaszcza jeśli koszt doręczenia paczki jest istotny. W rzeczy samej, dostawa kurierem, choć najbardziej pożądana, nie jest wcale najczęściej wykorzystywana. Najwięcej internautów najczęściej korzysta nie z kuriera, ale z Paczkomatów. Można też skorzystać z dostawy do placówki pocztowej lub do punktu partnerskiego. Ta ostatnia opcja jest zwykle najtańsza, ale wcale nie najpopularniejsza: zaledwie ⅕ internautów deklaruje, że korzysta z niej częściej niż z innych – to wynik słabszy nawet niż dostawy pocztą do domu. Dlaczego? Sieć punktów odbioru jest zazwyczaj niezbyt gęsta, więc nie każdy ma do jednego z nich po drodze. Do tego mają one ograniczone godziny otwarcia. Tymczasem Paczkomatów jest w całym kraju aż 8000 i są otwarte 24/7. Do tego korzystanie z nich nie wymaga kontaktu z ludźmi, a z aplikacją InPost Mobile można zdalnie otwierać skrytki z przesyłkami, więc nawet nie trzeba dotykać ekranu Paczkomatu. Nic dziwnego, że podczas epidemii Paczkomaty tak zyskały na popularności.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest