Dieta Ornisha – na czym polega?

Dr Ornish opracował metodę żywienia w latach 70. Od tamtej pory badania udowodniły, że dzięki niej można zmniejszyć ryzyko miażdżycy. Jednak nie jest ona zlecana dla wszystkich. Dieta dr Ornisha nie jest polecana dla kobiet ciężarnych, dla nastolatkom, a także osób chorujących na anemię oraz osteoporozę.

Zasada diety

Program żywienia w tej diecie jest prosty, gdyż nie liczy się kalorii, je się tak dużo, aż będzie się miało uczucie sytości. Trzeba spożywać tylko dozwolone produkty, często oraz w małych porcjach. Dzięki temu systemowi oraz dużej ilości błonnika nie odczuwa się głodu2.

Przy diecie Ornish nie trzeba liczyć kalorii, ale jest ona dość rygorystyczna. Podstawą tej diety są produkty roślinne. Zwierzęce produkty schodzą na plan dalszy. Stosującą tą dietę należy zachować idealne proporcje posiłków, które się spożywa, czyli:

  • 75% to węglowodany,
  • 15% to białka
  • 10 % to tłuszcze.

Można jeść do woli, ale tylko te produkty, które są wskazane. Zaleca się spożywanie małych porcji, ale często. Dr Ornish podzielił jedzenie na pięć grup, od diety najzdrowszej do najmniej zdrowej. Dieta Ornish opiera się na założeniach wegetariańskich, dlatego zaleca się spożywanie posiłków z pierwszych trzech grup.

Jakie to grupy?

Grupa 1 obejmuje najzdrowsze produkty, zawierające zdrowe węglowodany, tłuszcze i białka: owoce oraz nasiona roślin strączkowych, warzywa i pełne ziarna zbóż, produkty sojowe, białko jaj, beztłuszczowe produkty mleczne.
Grupa 2 obejmuje produkty zawierające więcej tłuszczy, czyli : orzechy, awokado, nasiona, oleje (preferowany olej rzepakowy), odtłuszczone produkty mleczne (1%), oraz warzywa w puszkach, bezkofeinowe napoje.
Grupa 3 to produkty , które powinno się jeść rzadziej, czyli : małe ilości słodyczy, margaryny miękkie i owoce morza., niskotłuszczowe produkty mleczne (2%),
Grupa 4 obejmuje to co można jeść od czasu do czasu, czyli : ryby, drób, pełnotłuste produkty mleczne, majonez, margaryna, ciasta, oraz ciastka i placki.
Grupa 5 to najmniej zdrowe produkty, jakie należy wyeliminować z diety, czyli : czerwone mięso, smażony drób, żółtko jaj, , smażone ryby, masło, podroby i śmietana.
Przedstawiamy spis produktów zgodny z zasadami diety jest godny polecenia, gdyż dieta Ornisha zapewnia 36–40-% spadek poziomu cholesterolu w czasie nawet 4 tygodni.

Czytaj więcej:



Dieta Ornisha – na czym polega?
Ocen ten wpis