Dieta South Beach – zasady, efekty i opinie

Świat zalewany jest nowymi trendami żywieniowymi. Pojawią się nowe zwyczaje, nowe wytyczne i nowe diety. Łatwo się pogubić w natłoku tych informacji, wiele ciekawych diet umyka nam lub o nich zapominamy. Dziś postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej diecie South Beach, tak byście w momencie decydowania się na nią wiedzieli na co zwrócić uwagę.

South Beach to dieta stworzona przez lekarza – Arthura Agatstona, który wbrew założeniom zajmuje się… kardiochirurgią. Dieta ta jest dość specyficzna, ponieważ nie opiera się na restrykcjach, które znane są nam z większości popularnych trendów. Oczywiście jej założeniem jest utrata kilogramów, ale w sposób bardzo kontrolowany. Co ciekawsze nie opiera się ona na drastycznym obcięciu kalorii, a raczej na racjonalnym, zaplanowanym i stopniowo zwiększanym planie żywieniowym. Przede wszystkim nie bierze się pod uwagę kaloryczności posiłków oraz odpowiedniej ilości makroskładników. Autor szczególną uwagę zwraca na indeks glikemiczny, czyli IG wybieranych do spożycia produktów.

Dla kogo jest ta dieta?

Oczywiście dla wszystkich, którym zależy na utracie kilogramów. Co ważniejsze jest to dieta stworzona dla osób z problemami takimi jak wysoki cholesterol czy insulinooporność. Redukcja obu tych elementów następuje dzięki głównej zasadom diety:

1. Dobre węglowodany – czyli takie o niskim indeksie glikemicznym
2. Dobre tłuszcze – czyli jednonienasycone i wielonasycone

Co można jeść?

Przede wszystkim tłuszcze i białko zwierzęce. Oznacza to, że nasza dieta powinna się opierać na dobrej jakości kurczaku, indyku, na rybach, orzechach, oliwie z oliwek, ale i serach. Warto zaznaczyć, iż wszelkie produkty light, czyli te odtłuszczone, są nie do końca dobre ponieważ zawierają zbyt dużą ilość węglowodanów prostych. Ważną zasadą diety jest zakaz unikania śniadań, ponieważ bez tego posiłku nasz organizm narażony jest na nagłe ataki głodu oraz zwiększa się ochota na słodycze.

Na czym polega?

Oczywiście nie wystarczy tylko jeść te produkty, nie licząc przy tym kalorii. Sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, dlatego też zwróćcie uwagę na to by cały proces stosowania diety miał 3, wyraźnie zarysowane, etapy:

Etap I: bardzo rygorystyczny, trwający maksymalnie 2 tygodnie. To wtedy spada nam bardzo duża ilość kilogramów. Na tym etapie możemy jeść jedynie:

  • orzechy – do 20 gram
  • tłuszcze – oliwa z oliwek
  • chude mięso
  • jajka
  • warzywa takie jak bakłażan, kalafior, cukinia, sałata,ogórek, groszek

Zabroniona jest kofeina, tłuste mięso, niektóre warzywa ( np. buraki, ziemniaki, kukurydza etc), nabiał, produkty z dużą ilością węglowodanów ( np. pieczywo, czy kasza).
Dlatego też, sam autor, zastrzega iż w pierwszej fazie może wystąpić duża senność, a nawet zasłabnięcia. Jest to ważne w przypadku osób cierpiących na anemię, niedobór witamin czy duże problemy z cukrem we krwi.

Etap II: trwa do momentu uzyskania wymarzonej przez nas wagi – dodajemy do niego węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, a także część nabiału ( jogurty, mleko 1%). Możemy jeść tylko jeden owoc i jeden produkt skrobiowy dziennie. Dodatkowo składniki te jemy tylko w połączeniu ze źródłem białka, takim jak chociażby odtłuszczony jogurt. Ma to prowadzić do wyeliminowania uczucia głodu

Etap III: stabilizacja, polegająca na jedzeniu 4 posiłków dziennie. Pamiętajmy jednak by nie jeść produktów z indeksem większym niż 60. Ta faza według autora może trwać do końca życia, ponieważ nie już w tym momencie żadnych produktów zakazanych.

Zalety i wady diety South Beach

Jeśli dobrze przeprowadzimy wszystkie etapy i nie pozwolimy by dieta stała się głodówką, która skończyć się może efektem jojo, możemy w początkowej fazie rzucić nawet 6kg w 2tygodnie. Podczas całej kuracji spadek masy ciała waha się w granicach do 15 do maksymalnie 20 kg.

Oczywiście, jak w przypadku każdej diety, także i tu, nie ma pomysłu idealnego, który zawsze zadziała i nie spowoduje problemów. Pierwsza faza wyróżnia się ogromną restrykcją i jest daleka od zdrowej, zrównoważonej diety. Dlatego może  mieć opłakane skutki zdrowotne związane z rozregulowaniem systemu metabolicznego, niedoborami witaminowymi i mineralnymi oraz obciążeniem wątroby. Warto podkreślić, że mózg czerpie energię wyłącznie z glukozy, dlatego przez pierwsze dwa tygodnie nie będzie on pracował prawidłowo. Niestety duża część osób po zakończeniu diety szybko wraca do dawnej wagi. Dlatego też, zanim zdecydujemy się na South Beach powinniśmy wykonać podstawowe badania i skonsultować to z lekarzem prowadzącym.

 

Dieta South Beach – zasady, efekty i opinie
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *