Zdrowa i zbilansowana dieta – o czym mowa w praktyce?

Dodano: 03.01.2022 16:01
Udostępnij

Nie raz spotykamy się z terminem „zdrowej, zbilansowanej diety”. Dużo mówią o niej specjaliści wypowiadający się w telewizjach śniadaniowych, a social media są pełne doradców z zakresu dietetyki. Dlatego też postanowiliśmy nieco objaśnić to pojęcie.

W zbilansowanej diecie chodzi o to, by na bieżąco dostarczać organizmowi wszystkiego, czego aktualnie potrzebuje – składników odżywczych, które przyczynią się do poprawy aktualnego stanu organizmu, nadmiernie go przy tym nie obciążając. Jak zatem jeść, by nasza dieta mogła cieszyć się tym mianem?

Czy zdrowa dieta to to samo co zbilansowana?

Bywa, że pojęcie zdrowa i zbilansowana dieta stosowane są zamiennie. W zasadzie oznaczają bliskoznaczne terminy, jednak zbilansowany sposób odżywiania to coś więcej. Chodzi tu miedzy innymi o dostosowanie ilości kalorii do codziennego wysiłku oraz pór posiłku do aktywności danej osoby.

Oferta cateringów dietetycznych zawiera właśnie zbilansowane diety – przykładowo: w ofercie firmy MójCatering znajdują się zestawy dla osób o zróżnicowanym poziomie aktywności fizycznej, jak również tych, którzy zmagają się na co dzień z trudnościami żywieniowymi powodowanymi przez przewlekłe choroby.

Jak odżywiać się w zbilansowany sposób?

W zasadzie na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy powinien zastanowić się, co lubi jeść najbardziej i starać się eliminować wszelkie niezdrowe składniki ze swojej diety – zawsze można zastąpić je nieco korzystniejszymi dla naszego zdrowia zamiennikami.

Jeśli prowadzimy aktywny tryb życia, trzeba pamiętać, że białko jest podstawowym budulcem mięśni i dobrze jest go dostarczać do organizmu w całkiem dużej ilości. Takie porady można mnożyć, jednak w szczególnych przypadkach warto poradzić się lekarza lub trenera personalnego – zwykle nawet medyk pierwszego kontaktu lub trener z przygotowaniem dietetycznym mogą udzielić pierwszych, cennych wskazówek.

Zbilansowana dieta a suplementacja

Na nalepkach informacyjnych suplementów diety widnieje zwykle informacja o konieczności wdrożenia zbilansowanej diety. Nie jest to „czcze gadanie”, ale cenna rada, bowiem nic nie zastąpi racjonalnego żywienia, zorientowanego na posiłki o stałych porach, a także dostarczanie do organizmu szeregu substancji, bez których nie może on prawidłowo funkcjonować.

Suplementy więc nie mogą zastępować zbilansowanej diety- jednak mogą skutecznie uzupełnić niedobory niektórych składników odżywczych, takich jak wapń lub żelazo. To ważne, bo np. często brakuje ich w diecie wegetarian, a niedobór tychże substancji może skończyć się poważną chorobą.

 

Zostaw komentarz
Odpowiedź na komentarz użytkownika

Zobacz również

Rola witamin i minerałów w codziennej diecie

24 grudnia 2021

Aby nasz organizm prawidłowo funkcjonował, musimy dostarczać mu witamin i minerałów oraz innych składników odżywczych. Ich niedobór może skutkować osłabieniem, przemęczeniem, rozdrażnieniem, pogorszeniem kondycji skóry, włosów i paznokci, problemami...więcej

Jak odpowiednio przygotować się na zajęcia fitness?

29 października 2021

Obecnie do wyboru mamy naprawdę wiele różnorodnych form aktywności fizycznej. Można chodzić na zajęcia taneczne, na siłownię czy też po prostu biegać w parku. Niemniej jednak nadal jedną z najpopularniejszych aktywności jest trening fitness. Ćwiczeni...więcej

Sprawdź, jak pokonać ból gardła u dziecka przed wizytą u lekarza

23 października 2021

Ból gardła to bardzo częsta dolegliwość, która może mieć związek z infekcją bakteryjną lub wirusową. Innym czynnikiem, który może powodować podrażnienie błony śluzowej gardła, jest nadwyrężenie głosu. Kiedy ból gardła powinien być powodem do niepokoj...więcej

Jaki jest przebieg rezonansu magnetycznego kolana z chrząstkogramem?

18 października 2021

Rezonans magnetyczny to jedno z nowocześniejszych badań obrazowych. Umożliwia ocenę wszelkich struktur w organizmie, co jest przydatne w diagnostyce wielu chorób. RM wykorzystywany jest również przez ortopedów, ponieważ dzięki niemu można ocenić m.in...więcej