Zestaw ćwiczeń do wykonania w samochodzie

Wielogodzinne siedzenie za kółkiem na pewno nie należy do przyjemności. Podróże, wyjazdy urlopowe czy nawet codzienna droga, którą pokonujemy do pracy lub na zakupy, dodatkowo stojąc w korkach, to wyzwanie dla naszego organizmu. Siedzenie w jednej pozycji przez dłuższy czas może mieć niekorzystny wpływ zwłaszcza na kondycję mięśni, stawów, kręgosłupa i układu krążenia. Jak temu zaradzić? W jaki sposób w czasie drogi, podczas krótkich postojów – na przykład w korku, rozruszać nasze ciało? To proste! Wystarczy ćwiczyć.

Zestaw ćwiczeń dla kierowcy

Może wydawać się to trochę nieprawdopodobne, ale jednak istnieje kilka prostych ćwiczeń do wykonania w samochodzie dla każdego kierowcy – i to bez wstawania z fotela. Aby łatwiej znieść długi czas podróży, a przy okazji uatrakcyjnić sobie drogę i zadbać o zdrowie – warto się ich nauczyć. Dzięki nim poprawimy krążenie, kondycję naszych mięśni i stawów czy zadbamy o kręgosłup.

  • Szyja i kark – bóle w tych okolicach prawdopodobnie odczuwa każdy przez długie, sztywne siedzenie i stres. Zamiast więc się denerwować postojem w korku czy złym dniem w pracy, weźmy kilka głębokich oddechów i spróbujmy się zrelaksować. A więc – obracamy głowę w lewo, w prawo, następnie podnosimy ją w górę i schylamy w dół. Inne ćwiczenie polega na uniesieniu rąk z rozstawionymi łokciami po bokach, oraz spleceniu dłoni i ułożeniu ich na czole. Mocno napieramy głową na ręce, starające się ją przytrzymać. Każde ćwiczenie powtarzamy kilka razy. Umożliwią nam one rozluźnienie mięśni szyi i karku.
  • Barki i plecy – kolejne partie ciała, w których można odczuwać ból w czasie jazdy. Wykonujemy następujące ćwiczenia: składamy dłoń w pięść i umieszczamy ją za plecami, mniej więcej pośrodku kręgosłupa. Przyciskamy plecy do oparcia fotela, aż poczujemy opór pięści. Tak samo ćwiczymy z drugą ręką. W kolejnym ćwiczeniu trzeba oprzeć dłonie na kierownicy i mocno wyprostować ręce. Głowę i plecy trzymamy prosto i dociskamy do fotela. Wytrzymujemy w takiej pozycji przez kilka sekund, po czym rozluźniamy mięśnie. Można wykonać inne, dość podobne ćwiczenie; łapiemy za górną część kierownicy, zaciskamy dłonie i prostujemy ramiona, mocno napinając mięśnie. Zamiast dociskania pleców do oparcia fotela, prostujemy je i dodatkowo ściągamy łopatki. Dobrym ćwiczeniem rozluźniającym kręgosłup i jednocześnie stymulującym mięśnie klatki piersiowej, jest pochylenie się do przodu, pewne oparcie czoła o kierownicę i ściągnięcie rąk w dół, aby spróbować dotknąć kostek.
  • Biodra – stawy biodrowe też warto rozruszać. Opieramy więc ręce na obręczy kierownicy i staramy się skręcać w lewo i w prawo, poruszając tylko biodrami, aż poczujemy opór. Świetnie pracują wtedy mięśnie brzucha.
  • Brzuch – możemy ćwiczyć nawet w czasie jazdy, nie tylko na postojach. Wystarczy, że będziemy na przemian spinać i rozluźniać mięśnie brzucha w sposób rytmiczny. Dzięki temu prostemu ćwiczeniu wzmocnimy mięśnie tej partii ciała i poprawimy perystaltykę jelit.
  • Ramiona – uda nam się je dobrze rozciągnąć, jeśli wyciągniemy prosto jedną rękę – na ten przykład lewą, i – trzymając ją sztywno – przyciągniemy ją do siebie prawą ręką, zgiętą w łokciu. Powtarzamy to samo z druga ręką.
  • Nadgarstki – wyciągamy jedną rękę przed siebie, dłoń unosimy i kierujemy ku górze. Drugą dłonią łapiemy za wyprostowane palce i ostrożnie ciągniemy do siebie. Powtarzamy to samo z druga dłonią.
  • Nogi – długie siedzenie jest chyba najgorsze dla ich układu krążenia. Nogi wtedy bolą, puchną, mamy wrażenie, że stają się ciężkie. Notoryczne trzymanie nóg nieruchomo przez wiele godzin, zwłaszcza w pozycji siedzącej, może prowadzić do pękania naczynek i uwydatniania się na skórze tzw. „pajączków” oraz pojawienia się żylaków. W jaki sposób, siedząc w samochodzie, można zadbać o nogi? Bardzo łatwo; wystarczy w czasie postoju wykonywać proste ćwiczenie, polegające na podnoszeniu stóp w górę, najpierw ich przednią część, później tylną. Czyli najpierw mocno unosimy palce u stóp, pięty dotykają podłoża, a później podnosimy pięty – tym samym stając jakby na palcach. Podczas tego ćwiczenia nie tylko poprawimy krążenie, ale też popracujemy nad mięśniami łydek.

Jak widać, nawet czas spędzony w samochodzie można mądrze spożytkować. Wykonywane ćwiczenia wraz z serią głębokich wdechów i wydechów, pomogą nam się odstresować, rozluźnić, a przede wszystkim – utrzymać w zdrowiu nasz organizm. Przypomnijcie sobie o tym, kiedy następnym razem wsiądziecie za kółko. Być może praktykowanie tych ćwiczeń sprawi, że długa podróż samochodem przestanie nam się kojarzyć chociażby z drętwieniem nóg, bólem pleców, czy nerwowym staniem w korkach.

Czy podczas dłuższych postojów też warto ćwiczyć?

Oczywiście! Zwłaszcza, jeśli mamy możliwość wysiąść z auta na kilka minut. Możemy wtedy wykonać bardziej skomplikowane ćwiczenia, typu: przysiady, pompki, wymachy rękami, wykopy nogami, rozciąganie lub krótka przebieżka. Możliwości jest wiele, wystarczy chcieć!

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *