Witamina D – dlaczego warto rozważyć jej suplementację?

Nie od dziś wiadomo, że główne źródło witaminy D dla naszego organizmu stanowi nie dieta a promieniowanie UV. Witamina D jest przyswajana przede wszystkim za pośrednictwem syntezy skórnej. Niestety, zarówno nasze położenie geograficzne, jak i współczesny tryb życia, nie sprzyjają prawidłowemu poziomowi witaminy D u Polaków.

Dlaczego w Polsce większość osób ma niedobór witaminy D?

W okresie jesienno-zimowym Europejczycy, w tym również Polacy, często borykają się z niedoborem witaminy D. Wynika to z ograniczonej ekspozycji skóry na światło słoneczne. Jesienią i zimą występuje większe zachmurzenie i zanieczyszczenie powietrza, co ogranicza dopływ światła słonecznego do skóry. Ponadto nosimy odzież z długimi rękawami i nogawkami, nie eksponując wystarczająco dużej powierzchni ciała. Dodatkowe ograniczenia dla prawidłowej syntezy witaminy D przez skórę stanowi praca biurowa w godzinach, gdy świeci słońce, a także stosowanie kremów z filtrami przeciwsłonecznymi.

Na co wpływa witamina D?

Witamina D odgrywa znaczną rolę pod wieloma aspektami zdrowotnymi. W połączeniu z wapniem wspiera przykładowo pracę układu sercowo-naczyniowego. Dzięki temu przyczynia się do ochrony przed nadciśnieniem tętniczym i zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału oraz udaru. Witamina D bierze również udział w mineralizacji tkanki kostnej, co sprzyja zachowaniu zdrowych i mocnych kości oraz zębów. Obniża poziom cukru we krwi, stymulując wydzielanie insuliny, co z kolei przeciwdziała rozwojowi cukrzycy. Niedobór witaminy D w organizmie wiąże się ze spadkiem witalności, szybkim męczeniem się oraz wrażliwością na zmiany temperatury. Wiele osób doświadcza objawów takich jak wypadanie włosów, osłabienie mięśni, problemy z koncentracją i wahania nastroju.

Jak suplementować witaminę D?

Suplementację witaminy D zawsze warto skonsultować z lekarzem. Powinny poprzedzić ją badania krwi, które pomagają w dopasowaniu preparatu o odpowiedniej dawce. Dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę D zmienia się wraz z wiekiem: inne występuje u niemowląt, dzieci, dorosłych oraz osób w podeszłym wieku. Wyższe dawki witaminy D powinny przyjmować również osoby otyłe.

Nasz partner radzi centrum-apteka.pl

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *