Wady postawy, czyli jak zadbać o nasze plecy?

Głównym, a zarazem najważniejszym uwarunkowaniem postawy ciała jest nasza budowa. Sylwetka, a nawet sposób w jaki się poruszamy w znacznym stopniu oddziałują na nasz rozwój i samopoczucie psychicznie. To one odzwierciedlają nasz dobry humor lub wręcz przeciwnie – smutek lub apatię. Zachowanie prawidłowej postury może także zapobiec bólom pleców oraz zminimalizować ryzyko uszkodzeń układu ruchowego w przyszłości. Prawidłowa postura wpływa znakomicie na anatomiczne krzywizny kręgosłupa oraz napięcie mięśni posturalnych, a sam kręgosłup doskonale chroni rdzeń kręgowy. Warto więc zainwestować w wygodny materac, odpowiednią poduszkę czy warunki miejsca pracy, które w dzisiejszym społeczeństwie stanowią bardzo duży problem i warunkują występowanie skrzywień i innego rodzaju schorzeń kręgosłupa.

Oprócz czynników estetycznych, postawa człowieka przede wszystkim ma na celu zapewnić ciału pełnej stabilności oraz wydolności statyczno – dynamicznej. Powinna również spełniać konkretne wymogi psychiczne oraz przede wszystkim nie zaburzać pracy narządów wewnętrznych. Choć cechy te uznać można za zbyt ogólne, są one wyznacznikiem prawidłowej postawy. Jeżeli chociaż jeden z nich nie zostaje spełniony, możemy mówić o odchyleniach.

Plecy okrągłe, plecy wklęsłe, wypukły brzuch, zapadnięta klatka piersiowa, nieprawidłowe wysklepienie stóp, wysunięte do przodu barki… To właśnie one świadczą o niepoprawnej posturze. Utrudniają nam prawidłową koordynację ruchową, jednocześnie zwiększając ryzyko urazów kręgosłupa. Z tego względu ważna jest samokontrola i dbanie o nasze plecy już od najmłodszych lat. To właśnie wtedy kształtują się pewnie przyzwyczajenia, które dość szybko odbijają się na naszym zdrowiu.

Lordoza a skolioza

Pomiędzy dwiema najczęstszymi przypadłościami, na jakie chorujemy, zachodzi wiele niewidocznych gołym okiem różnic. Obie z nich jesteśmy jednak w stanie w znacznym stopniu zminimalizować i załagodzić, tak by nie utrudniały nam one codziennych czynności i prawidłowego funkcjonowania. Plecy wklęsłe, czyli właśnie lordoza, to innymi słowy łukowate wygięcie kręgosłupa w stronę brzuszną. Dopóki nie stanowi ona patologicznego wygięcia w części lędźwiowej, jest czymś zupełnie naturalnym. Może jednak znacznie się pogłębić na skutek chorób narządu ruchu lub ze względu na naszą indywidualną budowę ciała.

Plecy okrągłe, znane szerzej jako skolioza, to zaś skrzywienie boczne kręgosłupa. Podobnie jak w wyżej wspomnianym schorzeniu, jest to również wygięcie kręgosłupa ale w płaszczyźnie czołowej, strzałkowej oraz poziomej. Kręgosłup nabiera kształt literki S, na co niesamowity wpływ ma nieprawidłowa pozycja oraz brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Skolioza jest dość częstą przypadłością układu ruchu. Głównie zapadają na nią dzieci, będące w okresie wczesnego rozwoju. Nabyta lub wrodzona, może znacznie się pogłębić, a w najgorszym przypadku występować z innymi wadami, na przykład wadą serca czy wadą układu moczowego.

Zarówno pierwsze, jak i drugie schorzenie, wymagają szybkiego rozpoznania oraz włączenia prawidłowego leczenia pod nadzorem lekarza. Jest ono jednak ciężkie i długotrwałe i nie zawsze przynosi oczekiwane efekty. Istotnym punktem jest tutaj rehabilitacja, wzmożona aktywność, a w przypadku skoliozy także noszenie gorsetu. W niektórych przypadkach wymagane jest też skierowanie do specjalistycznego ośrodka ortopedycznego, by wcielić długie i dobrze opracowane leczenie. Wybór konkretnej metody leczniczej jest w dużym stopniu zależny od wieku chorego oraz stopnia zaawansowania schorzenia, nie należy jednak zwlekać.

Dbajmy o nasz kręgosłup już od najmłodszych lat

Na przyszłość dziecka już od czasu narodzin wpływ mają rodzice. To od nich w głównej mierze zależy prawidłowa postawa niemowlaka, który pierwsze miesiące życia spędza w łóżeczku. To właśnie tam wszystko się zaczyna, dlatego też istotnym jest zadbanie o pozycję w jakiej się znajduje oraz symetria jego ułożenia. W późniejszym okresie należy zwrócić też uwagę na tryb życia dziecka. Zapewnienie mu odpowiednich warunków do nauki oraz wystarczającej ilości godzin aktywności fizycznej, z pewnością pozytywnie wpłyną na jego prawidłową postawę. Niezależnie od wieku oraz rodzaju wykonywanej pracy, powinniśmy zwracać większą uwagę na pozycje w jakich siedzimy czy leżymy. To one warunkują nasze późniejsze schorzenia i przypadłości nie tylko układu ruchowego. Dbałość o nasz kręgosłup pozytywnie wpłynie na naszą przyszłość, a my z pewnością unikniemy problemów z tym związanych.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *