W trosce o idealną sylwetkę

Fitness kilka razy w tygodniu, godziny przepracowane na siłowni, zdrowa dieta, a marzenie o płaskim brzuchu dalej spędza ci sen z powiek? Problem może okazać się bardziej złożony i warto przyjrzeć się mu bliżej.

Co robię nie tak?

Jeżeli dbasz o aktywność fizyczną i zdrowo się odżywiasz, a twój brzuch nadal ma obfite kształty i dodatkowo odczuwasz dyskomfort – to mogą być wzdęcia. Nie ma się czego wstydzić, to jedna z najczęstszych przyczyn zaburzeń układu pokarmowego zgłaszana przez pacjentów.

Czym są wzdęcia?

Produkcja gazów w przewodzie pokarmowym to zjawisko fizjologiczne. Generowane są przez bakterie flory jelitowej fermentujące resztki pokarmowe lub na skutek połykania powietrza razem ze spożywanym pokarmem i płynami. Prawidłowo część gazów usuwana jest na zewnątrz w wyniku odbijania. Najczęściej pojawiają się w kilkanaście minut po posiłku, objawiając się powiększeniem obwodu brzucha. Względnie szybko ustępują, a w porze porannej przed posiłkiem brzuch powraca do pierwotnej wielkości. Z kolei produkcja nadmiernej ilości gazów, powodująca uczucie dyskomfortu, bólu i pełności w jamie brzusznej jest zjawiskiem patologicznym. Mogą one towarzyszyć zaburzeniom czynności jelit w postaci zespołu jelita drażliwego, nietolerancji pokarmowych, czy przerostu flory bakteryjnej po zabiegach chirurgicznych.

Jak odzyskać płaski brzuch?

Należy ograniczyć spożycie pokarmów wiatropędnych w tym warzyw tj. kapusty, grochu, fasoli, cebuli, brukselki, kalafiora; nabiału i serów pleśniowych, napojów gazowanych oraz słodyczy i tłustych potraw. Pożywienie należy konsumować bez pośpiechu, w racjonalnych porcjach i w regularnych odstępach czasu. W przypadku nietolerancji laktozy, u osób z niedoborem enzymu laktazy należy odstawić produkty mleczne. Jeżeli masz podejrzenie, że określony produkt wywołuje u ciebie objawy, warto wyeliminować go na pewien czas, a następnie ponownie wprowadzić do diety, obserwując reakcję. Nie należy rezygnować z aktywności fizycznej, a nawet ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha mogą okazać się bardzo pomocne. Niemałe znaczenie odgrywa także stres i napięcie emocjonalne, które należy minimalizować.

Postępowanie skierowane na cel

Z pomocą mogą przyjść leki zawierające simetikon, napary ziołowe np. z mięty oraz leki o rozległym działaniu stosowane w leczeniu czynnościowych zaburzeń przewodu pokarmowego np. Iberogast. Jest to środek w płynie, łatwy do połknięcia i dostępny bez recepty.

Czy iść do lekarza?

Jeżeli twój problem utrzymuje się dłuższy czas, warto zasięgnąć porady specjalisty. Szczegółowo zebrany wywiad, badanie USG jamy brzusznej oraz zdjęcie radiologiczne powinno ułatwić postawienie diagnozy.

Ostatni krok do sukcesu

Jeżeli uporasz się z problemami wzdęć i chcesz nadać swojemu brzuchowi perfekcyjnych kształtów, pracuj nad mięśniami brzucha. Codzienne wzmacnianie poprzecznych mięśni brzucha da oczekiwane efekty. W Internecie znajdziesz całe mnóstwo programów treningowych i filmów instruktażowych z ćwiczeniami skierowanymi właśnie na tę partię ciała. Jeśli natomiast chodzisz na siłownię, warto poprosić o pomoc trenera personalnego, który z pewnością ułoży odpowiedni zestaw treningowy i zmotywuje do działania.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *