Waterless, czyli nowy trend, który warto znać

W ostatnich czasach zyskujemy coraz większą świadomość ekologiczną. Alarmująco wysoki wskaźnik smogu w powietrzu, ogromne zaśmiecenie naszej planety plastikiem oraz grożąca nam katastrofa ekologiczna na skutek globalnego ocieplenia to największe bolączki, z którymi zmaga się Matka Ziemi. Kolejnym problemem są drastycznie malejące zasoby pitnej wody, bez której życie na ziemi zniknie. Dynamiczny niszczenie klimatu naukowcy nazywają antropocenem, co oznacza, że to my, ludzie, jesteśmy odpowiedzialni za ten stan. Wierzymy, że jeszcze nie jest za późno, by cofnąć te tragiczne zmiany. W trosce o zdrowie oraz życie naszych najbliższych i nas samych zaczęliśmy na co dzień wdrażać praktyki proekologiczne – coraz chętniej rezygnujemy z plastiku, segregujemy śmieci, zamiast samochodu wybieramy komunikację miejską lub rower. Zachowania ekologiczne, aby być w pełni skuteczne, powinny obejmować wszystkie nasze wyboru. Jedną z propozycji są ekologiczne kosmetyki waterless, produkowane bez użycia wody.

Czym są kosmetyki waterless?

Znawcy rynku kosmetycznego zachęcają nas do dokładnej lektury etykietki z tyłu produktu, zanim ostatecznie zdecydujemy się na jego zakup. Istotny jest nie tylko skład, lecz także kolejność – związku chemicznego, który wymieniono jako pierwszy, występuje procentowo najwięcej w kosmetyku. Przez lata świadomych i odpowiedzialnych zakupów dowiedzieliśmy się, jakie dodatki są szkodliwe i należy ich unikać, a jakich powinniśmy szukać. Ze zdziwieniem odkryliśmy, że nie zawsze produkty rekomendowane, na przykład, dla osób z problemem przetłuszczających się włosów, faktycznie pomoże. Podobny problem pojawia się w przypadku wody, będącej głównym składnikiem prawie wszystkich kosmetyków dostępnych na rynku. Wodę uważa się ją za jeden z najekologiczniejszych i najzdrowszych składników nie tylko naszej codziennej diety, lecz także kosmetyków czy środków czystości. Może się wydawać, że produkcja kosmetyków bez użycia wody jest niemożliwa lub środki, które w ten sposób powstaną, nie będą nadawały się do codziennej pielęgnacji, jednak konsekwencją zrezygnowania wody w kosmetykach jest sięgnięcie po zdrowsze składniki pochodzenia naturalnego. Użycie tak dużej ilości wody wymusza użycia konserwantów, które w przypadku produktów waterless nie są potrzebne.
Kosmetyki waterless spotykamy najczęściej w dwóch kategoriach – jako środki do codziennej higieny oraz produkty nawilżające. Szampony i odżywki do różnych rodzajów włosów, peelingi i produkty do mycia ciała są dostępne w formie kostki. Używamy go podobnie do mydła – po dodaniu odrobiny wody produkty nabierają właściwej konsystencji. Należy pamiętać, że produkty źle znoszą stały kontakt z wodą, dlatego przed ich użyciem warto zaopatrzyć się w specjalną mydelniczkę lub bawełniany woreczek. W przypadku kosmetyków pielęgnacyjnych, mają one tradycyjną formę – sprzedaje się je w formie emulsji lub balsamów.

Waterless – zalety i wady

Jak wszystkie produkty, także kosmetyki waterless mają swoje wady i zalety. Zanim zdecydujemy się na zakup tego innowacyjnego produktu warto zastanowić się, czy spełni nasze oczekiwania.

Zalety

  • oszczędność wody
  • mniej konserwantów. Dzięki ograniczonemu wykorzystaniu konserwantów, po kosmetyki mogą sięgnąć również osoby ze skórą wrażliwą lub skłonnościami do alergii.
  • oszczędność pieniędzy. Wybór produktów waterless wiąże się z dużą oszczędnością pieniędzy. Cena przeciętnego szamponu w kostce waha się w przedziale cenowym między 10 a 30 zł. Dodatkowo, szampon w kostce jest bardziej wydajny, czasem nawet trzykrotnie w stosunku do tradycyjnego szamponu!
  • świetnie nadają się do podróży. Szampony są idealnym rozwiązaniem, kiedy wybieramy się w podróż i nie chcemy lub nie możemy wziąć ze sobą większego bagażu. Ze względu na właściwości kostki myjącej, nie musimy obawiać się rozlania lepkiego płynu w torbie lub walizce.
  • nie zajmują dużo miejsca. Niewielki rozmiar kosmetyków w kostce pozwala mieć je ze sobą przez cały czas, co jest niezwykle pomocne w przypadku nieoczekiwanych wydarzeń. Nieocenione okażą się także w niewielkich współdzielonych przestrzeniach, na przykład akademikach i stancjach.
  • mniejsza produkcja plastiku. Przy produkcji opakowań tradycyjnych szamponów zużywa się bardzo dużo plastiku (wystarczy pomyśleć o przeciętnej półlitrowej butelce), natomiast opakowania produktów waterless zawierają go niewiele lub wcale. Często nadają się do recyklingu.
  • mniejsza emisja gazów cieplarnianych. Ze względu na wydajność i niewielki rozmiar kosmetyków waterless, za jednym razem przewozi się ich więcej, a przez to także rzadziej w stosunku do tradycyjnych kosmetyków. Dzięki czemu do atmosfery dostaje się mniej szkodliwych substancji.

Wady

  • mało wariantów. Pomimo iż producenci kosmetyków waterless proponują swoim konsumentom kilka wariantów kosmetyków, jest ich niewiele w stosunku do tradycyjnych produktów.
  • wymagają szczególnego przechowywania. Kosmetyki waterless w formie kostki myjącej muszą być specjalnie chronione przed wodą w specjalnych mydelniczkach albo woreczkach bawełnianych. Łatwo, zwłaszcza na początku, zapomnieć o właściwym zabezpieczeniu.
  • mogą być trudno dostępne w mniejszych miastach. Produkty waterless stosunkowo niedawno pojawił się w regularnej sprzedaży w sieciówkach kosmetycznych. O ile z zakupem nie powinni mieć problemu mieszkańcy większych miast, to osoby z mniejszych miejscowości są skazani na sprzedaż wysyłkową.

Jak widzimy, w przypadku produktów waterless znacząco przeważają plusy – są to doskonałe produkty o naturalnym, przyjaznym dla środowiska składzie. Dlatego warto sięgnąć po nie i przekonać się, czy nam także przypadną do gustu.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest