Masz problem z suchymi, popękanymi piętami po lecie? Sprawdź domowe sposoby!

Mówi się, że oczy są zwierciadłem ludzkiej duszy. Inne części ciała też mogą powiedzieć wiele o człowieku, na przykład stopy. Zdrowe i zadbane świadczą o dobrej kondycji organizmu. A co w sytuacji, gdy skóra na piętach staje się sucha i zaczyna pękać? Jak sobie radzić z rzeczoną przypadłością? Czy wizyta u specjalisty zawsze okazuje się koniecznością? Sprawdź!

Dlaczego skóra na piętach pęka?

Skóra na piętach jest pięćdziesiąt razy grubsza niż w innych partiach ciała. Dzieje się tak nie bez powodu. Matka Natura doskonale wie, co robi. W końcu na stopach spoczywa niezły ciężar. Dosłownie i w przenośni. Niosą one człowieka przez całe życie. Umożliwiają mu poruszanie się po rozmaitych powierzchniach. Amortyzują wstrząsy i ułatwiają przyjęcie prawidłowej postawy. Muszą być więc odpowiednio przygotowane do pełnienia tylu ważnych funkcji. Grubsza skóra zabezpiecza podeszwy przed urazami, bakteriami i infekcjami. Zdarza się jednak, że rzeczona „tarcza ochronna” odmawia posłuszeństwa. Wówczas pojawiają się na niej rysy oraz pęknięcia. Wyodrębnia się następujące przyczyny omawianego zjawiska: pierwotne oraz wtórne. Do pierwszej grupy zalicza się czynniki genetyczne. W ich świetle opisywane problemy jawią się jako swoisty spadek odziedziczony po przodkach (najczęściej dziadkach lub rodzicach). Do drugiego „worka” trafiają wszystkie ludzkie zaniedbania i niekorzystne przyzwyczajenia (źle zbilansowana dieta, uboga w witaminy i minerały, niewłaściwa pielęgnacja i higiena, noszenie nieprawidłowo dobranego obuwia, etc.). Warto również zwrócić uwagę na jedną istotną kwestię – niekiedy pękające pięty są pokłosiem poważnych chorób, (cukrzycy, niedoczynności tarczycy, otyłości, łuszczycy, grzybicy, etc.).

Domowe sposoby na piękne i gładkie stopy!

Popękane pięty to – wbrew pozorom – dość powszechna dolegliwość. Dotyka wielu osób w różnym wieku – młodszych i starszych, często stając się powodem do wstydu. Zamiast zamiatać problem pod dywan (a raczej chować go w skarpecie), warto wziąć sprawy w swoje ręce i stawić przeciwnikowi czoła. Jak się z nim uporać? Przedstawiamy kilka sprawdzonych, domowych sposobów na piękne, gładkie i zdrowe stopy. Oto one:

1. Kąpiele dla stóp

  • rumiankowo-solny relaks

    Do głębokiej misy z ciepłą (ale nie gorącą wodą) wlej jedną szklankę ostudzonego naparu z rumianku. Dodaj 2-3 łyżki stołowe soli. Zanurz nogi w tak przygotowanej „miksturze” i poczekaj kilka bądź kilkanaście minut. Dzięki temu prostemu zabiegowi łatwiej pozbędziesz się martwego naskórka (sól ma działanie zmiękczające) i przyniesiesz ulgę zmęczonym, obolałym stopom.

  • miodowo-cynamonowa moc nawilżenia

    Przepis na modowo-cynamonową kąpiel nawilżającą jest bardzo prosty. Będziesz potrzebować: ¼ szklanki soku z cytryny, ¼ szklanki ciepłej wody, ¼ szklanki tłustego mleka, 2 łyżki oliwy z oliwek, szczypta cynamonu, 2 łyżeczki miodu. Wszystkie wymienione wyżej składniki dokładnie ze sobą wymieszaj, a następnie mocz nogi w płukance przez co najmniej kwadrans. Po takim „rytuale” skóra na piętach będzie nawilżona, odżywiona i oczyszczona (miód to naturalny środek antybakteryjny).

2. Naturalne peelingi i maski

  • peeling ryżowo-miodowy
    Składniki: 3 łyżki mąki ryżowej; 2-3 krople octu jabłkowego; 1 łyżka miodu
    Co zrobić: dokładnie połączyć składniki aż do uzyskania gęstej pasty, moczyć nogi w ciepłej wodzie przez około dziesięć minut, a następnie nałożyć przygotowany wcześniej peeling na pięty i delikatnie masować (po zakończonym zabiegu należy opłukać stopy ciepłą wodą). Jak działa: mąka ryżowa złuszcza, oczyszcza i remineralizuje skórę, ocet jabłkowy ułatwia usuwanie martwych komórek, a miód zabija bakterie
  • maska bananowa
    Składniki: 2 dojrzałe banany
    Co zrobić: rozgnieść banany na papkę, nałożyć pure na stopy i delikatnie wetrzeć, odczekać dwadzieścia minut i wszystko dokładnie spłukać. Jak działa: witaminy A, C i B6 zawarte w bananach nawilżają skórę i poprawiają jej elastyczność

3. Krem domowej roboty

Składniki: 100 gram masła kakaowego; 15 gram oleju kokosowego; 1 łyżeczka olejku z drzewa herbacianego
Przygotowanie: podgrzać masło kakaowe w kąpieli wodnej, gdy się rozpuści – dodać pozostałe składniki i wymieszać. Całość przelać do innego naczynia, poczekać aż ostygnie i nieco stężeje.
Zastosowanie: nałożyć krem na podeszwy stóp i wmasowywać w skórę do całkowitego wchłonięcia (zabieg najlepiej wykonywać wieczorem przed zaśnięciem).

Czy domowe sposoby pielęgnacji stóp naprawdę są skuteczne?

Tak, choć – jak głosi słynne przysłowie – nie od razu Kraków zbudowano. Opisane wyżej metody pielęgnacji wymagają samodyscypliny, systematyczności i przede wszystkim czasu. Trzeba również nadmienić, że nie każdy może z rzeczonych sposobów skorzystać. Niekiedy konieczna jest interwencja podologa. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy pęknięcia na piętach są głębokie i sięgają skóry właściwej. Wówczas domowe zabiegi często są niewystarczające, a pomoc specjalisty okazuje się niezbędna.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.