Jak ugotować bób – jego właściwości odżywcze!

Bób to roślina strączkowa, która pojawia się na przełomie czerwca i lipca. Posiada wielu zwolenników, którzy doceniają go za niepowtarzalny smak, aromat i liczne właściwości odżywcze. Jak poprawnie przygotować bób i dlaczego warto po niego sięgnąć?

Właściwości odżywcze bobu

Bób to przede wszystkim źródło cennego białka. Stanowi idealną alternatywę dla białka zwierzęcego, dlatego doskonale sprawdzi się w diecie wegańskiej lub wegetariańskiej. Białko wspomaga także pracę jelit, dobrze wpływa na przemianę materii i zapewnia długie uczucie sytości.


Zalecany jest szczególnie kobietom w ciąży, a to wszystko za sprawą kwasu foliowego: 100 gram produktu dostarcza aż 106% zapotrzebowania dziennego organizmu na tę witaminę! Jednak warto pamiętać, że wyłącznie dla tych pań, które nie cierpią na cukrzycę ciążową. Dodatkowo, bób przyczynia się do spadku cholesterolu LDL i świetnie się sprawdza jako środek do leczenia niedokrwistości. Jest także bogaty w błonnik, wapń, magnez, żelazo oraz potas, przy czym zawiera niską zawartość sodu.

Jak ugotować bób?

Odpowiedni sposób przyrządzenia bobu zależy od jego „wieku”. Młody bób potrzebuje od 5 do 10 minut, oczywiście w zależności od wielkości ziaren, natomiast stara odmiana będzie potrzebowała przynajmniej 15 minut.
Przed gotowaniem najpierw dokładnie umyj bób, po czym wrzuć go do wrzącej, osolonej wody i gotuj na niedużym ogniu. Z biegiem czasu woda zacznie się lekko zabarwiać, dlatego z łatwością poznasz, czy jest już gotowy. Jeśli jednak nie będziesz mieć pewności – po prostu spróbuj jedną, czy dwie sztuki i spróbuj oszacować jak długo jeszcze pozostawić go w garnku. Kiedy będzie gotowy, odcedź go i wyłóż na talerz.

Bób z pewnością powinien się znaleźć na twoim talerzu, ponieważ stanowi naprawdę wartościowy posiłek. Jednak nie jest dedykowany wszystkim. Powinny go unikać osoby z problemami układu pokarmowego, ponieważ jest to roślina strączkowa, która może wywoływać wzdęcia. Także osoby chore na cukrzycę powinny od niego stronić, ponieważ zawiera wysoki indeks glikemiczny.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *