Trening Push/Pull. Sprawdzamy założenia, wady i zalety

Treningi typu Push/Pull to interesująca alternatywa dla tradycyjnego planowania ćwiczeń. Zdobywają coraz większą popularność wśród osób ćwiczących na siłowni. Opierają się na ćwiczeniu jednych partii mięśni, podczas gdy inne nie pracują. Co dokładnie jest istotą treningu Push/Pull? Jakie są jego zasady? Jak wpływa na organizm? Jakie korzyści i wady niesie ze sobą? Podpowiadamy.

Trening Push/Pull/ to taki trening, w którym ćwiczenia są posegregowane ze względu na grupy mięśniowe, które angażują. Polega również na podziale dni treningowych. Jednego dnia wykonuje się ćwiczenie, które aktywizują jedną z grup mięśni. Drugiego natomiast, wybiera się takie ćwiczenia, które angażują mięśnie odpowiedzialne za ruchy antagonistyczne. Taki sposób trenowania pozwala zapewnić mięśniom odpowiednią regenerację, bez konieczności robienia dłuższych przerw pomiędzy treningami. Dzieje się tak dlatego, że podczas gdy ćwiczymy jedną partię mięśni, to druga, w tym samym czasie odpoczywa i regeneruje się po ćwiczeniach wykonanych w poprzednim dniu.

Trening Push/Pull – jakie są jego zasady?

Trening opiera się na dwóch rodzajach wykonywanych ćwiczeń. Pierwsze z nich to ćwiczenia typu „push”, czyli takie, które polegają na wypychaniu i wyciskaniu. Drugi typ ćwiczeń, „pull”, to takie, w których wykonuje się przyciąganie i podnoszenie. Cała istota treningu Push/Pull opiera się na tym, żeby nie łączyć w jeden zestaw tych dwóch grup ćwiczeń. Na każde z nich należy przeznaczyć odrębny dzień, a przerwy między dniami treningowymi, należy robić zgodnie z planem treningowym. Do przeprowadzenia treningu Push/Pull wykorzystuje się sprzęt kulturystyczny, taki jak między innymi hantle, sztangi, ławka i inne urządzenia siłowe. Z tego względu, najlepiej będzie wykonywać go na siłowni.

Trening Push/Pull – jakie są jego zalety?

Dzięki wprowadzeniu treningu Push/Pull możemy uniknąć nadmiernego stresu mięśni. Taki sposób wykonywania ćwiczeń pomaga im całkowicie odpocząć i się zregenerować, dzięki czemu mają wspaniałe warunki do rozrostu. Co więcej, taki trening pomoże zwiększyć ogólną sprawność oraz spalić większą ilość tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak dlatego, że podział grup mięśni ze względu na ich funkcje, pozwala ćwiczyć częściej. To z kolei poprawia ogólną sprawność oraz daje możliwość spalenia dodatkowej ilości kalorii.

Trening Push/Pull – jakie są jego wady?

Niestety, jak wszystko na tym świecie, trening Push/Pull ma również swoje niekorzystne cechy. Jedną z nich jest brak możliwości lub niewielkie możliwości urozmaicenia treningu. Dzieje się tak dlatego, że w większości treningów typu PPL należy ćwiczyć duże partie mięśni przed tymi mniejszymi. Rzadko można zmienić tę kolejność w celu urozmaicenia treningu. W celu urozmaicenia, można ewentualnie połączyć go z innymi treningami, na przykład treningiem HST. Można również zastosować wariant Push/Pull/Legs, w którym ćwiczenia na nogi stanowią odrębny trening i nie są wykonywane w dniu ćwiczeń „push” ani „pull”.
Kolejną negatywną cechą treningu Push/Pull jest możliwość przeciążenia układu nerwowego. Ćwiczenia wykonywane podczas takiego treningu mogą poważnie przemęczyć zarówno ciało jak i umysł. Zazwyczaj więc, potrzeba około 48 godzin na regenerację. W związku z tym, że treningi PPL można wykonywać częściej niż tradycyjne, zdarza się, że cały organizm nie ma czasu na regenerację. Dlatego też, warto w takim przypadku sięgać po odpowiednią suplementację, która wspomoże zarówno regenerację mięśni jak i układu nerwowego.

Podsumowując, trening Push/Pull to ciekawa alternatywa dla tradycyjnego przeprowadzania ćwiczeń. Pozwala na regenerację jednych grup mięśni w czasie, kiedy ich antagoniści pracują. Tego typu trening pozwala ćwiczyć częściej, osiągnąć większą sprawność oraz spalić większą ilość tkanki tłuszczowej. Niestety, ma też swoje wady, jakimi są małe możliwości urozmaicenia oraz ryzyko przeciążenia całego organizmu. Niemniej jednak, warto wypróbować taki sposób trenowania. Pamiętajmy jednak, żeby zrobić to odpowiedzialnie, a w razie potrzeby, stosować odpowiednią suplementację.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *