Tkanka tłuszczowa – ile procent tkanki tłuszczowej powinnaś mieć?

Wbrew pozorom w prawidłowym ustaleniu ilości tłuszczu nie pomoże Ci zwykła waga, którą trzymasz w łazience. To, ile waży nasze ciało, nie odzwierciedla faktycznego stanu kondycji i atrakcyjności fizycznej. Trzeba zacząć od tego, że ludzki organizm składa się wielu składników, których proporcje są bardzo zróżnicowane. Dla przykładu – masa mięśniowa jest u człowieka trzy razy cięższa, niż masa tłuszczowa. Wynika z tego, że zwiększona ilość kilogramów wcale nie musi oznaczać otyłości. Dlatego też, w ustaleniu tego czy nasze ciało potrzebuje zmiany diety i zwiększonej aktywności potrzebne jest najpierw dokonanie prawidłowej analizy tkanki tłuszczowej.

Ile tłuszczu potrzebuje organizm?

Prawidłowa ilość tłuszczu w organizmie jest zależna od wielu czynników. Sam podział na płeć ma tu bardzo duże znaczenie. Mężczyźni posiadają mniejszą masę tłuszczową, niż kobiety. Wynika to z odmiennych gospodarek hormonalnych. Kobiety w okresie ciąży oraz karmienia piersią naturalnie zwiększają poziom tłuszczu w organizmie, ponieważ produkcja pożywienia wzrasta, a to z kolei zwiększa pochłanianie energii (nawet do 500 kalorii dziennie). Dlatego właśnie kobiecy organizm samoczynnie rozpoczyna magazynowanie tkanki tłuszczowej, która jest niezbędna do zachowania zapasu energii.
Ale to nie jedyne parametry, które są istotne w pomiarze. Wraz z wiekiem wzrasta zapotrzebowanie na tkankę tłuszczową.

Również jej miejsce na mapie ciała ulega zmianie. Kobieta w okresie dojrzewania gromadzi masę tłuszczową w okolicach bioder, jednak z wiekiem ulega ona przemieszczeniu również w inne partie ciała – w szczególności ramiona, uda i pośladki. Ma to związek ze zmianą metabolizmu i jego znacznym obniżeniem. Wówczas tendencja do odkładania tłuszczu jest coraz większa. Dlatego tak ważna jest aktywność ruchowa i dbanie o jakość zjadanych posiłków w każdym wieku.

Procentowa ilość tkanki tłuszczowej stanowi tylko pewną część w całkowitej masie ciała człowieka. U kobiety, która ma 25-29 lat jej ilość powinna mieścić się w granicy 22-25,3 %. Od 30 roku życia do skończenia 34 lat, ta norma zwiększa się i stanowi od 22,7 do 26,3%. Proporcjonalnie wraz z wiekiem ilość tłuszczu, który mieści się w normie, jest coraz większy. I tak, w wieku od 40 do 44 lat, jego poziom nie powinien przekraczać 25,6-29,2%.

Jak sprawdzić poziom tłuszczu?

Badanie to najlepiej jest wykonywać w specjalistycznej poradni dietetycznej lub klubie fitness wyposażonym w odpowiednie urządzenie wykorzystujące bioelektryczną impedancję. Na czym to polega? Po podłączeniu elektrod, po całym ciele rozchodzą się drgania, które sprawdzają jaki jest stopień nawodnienia organizmu oraz ilość tkanki mięśniowej i tłuszczowej. To bardzo dobra opcja, w szczególności dla osób, które chcą również dowiedzieć się jaki jest obecny stan ich metabolizmu – tempo przemiany materii oraz ogólna kondycja fizyczna.

Istnieją również inne metody pomiaru, np. specjalistyczne wagi, które pokazują nie tylko ilość kilogramów, ale także cały skład naszego ciała. Wynik jest dzielony na rozkład masy mięśniowej i tłuszczowej oraz zawartości wody w organizmie. Można również zaopatrzyć się inne urządzenie – fałdomierz lub po prostu mierzyć obwód ciała zwykłym centymetrem.

Tkanka tłuszczowa – ile procent tkanki tłuszczowej powinnaś mieć?
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *