Witaminowe uderzenie – w natarciu witamina C

Mamy jesień. Pogoda często może płatać nam figle, więc nie trudno o przeziębienie.

Podczas infekcji i stanów zapalnych dochodzi do zwiększonej produkcji utleniaczy, czyli wolnych rodników, które mają destrukcyjny wpływ na nasz organizm. Z pomocą przybywa witamina C-najważniejszy antyoksydant.
Niestety nasz organizm nie jest jej w stanie sam jej wyprodukować, więc musimy przyjmować ją z zewnątrz.

A co jest najlepszym jej źródłem ?

Witamina C kojarzy się z kwaśnym smakiem. Czy oznacza to, że te najbardziej kwaśne owoce tj. cytryna, będą miały jej najwięcej?
Nic bardziej mylnego. Głównymi źródłami dobrze znanej witaminy są przede wszystkim: czarna porzeczka, owoce róży, natka pietruszki, papryka, chrzan, ziemniaki czy kiwi.

Ta ostatnia, czyli kiwi, będzie naszym bohaterem.
Mała brązowa kulka, przez europejczyków okrzyknięta „najzdrowszym owocem świata” jest prawdziwą bombą witaminową. Skraca czas walki z infekcją oraz zwiększa odporność.  Zawarty w niej potas reguluje rytm serca, obniża ciśnienie krwi oraz zapobiega uczuciu zmęczenia. Witamina E zapobiega miażdżycy, błonnik chroni przed gwałtownym spadkiem cukru we krwi, jak również obniża poziom złego cholesterolu. Ponadto zawiera, witaminę C, A, K, wapń, żelazo, kwas foliowy, a do tego ma zaledwie 50 kcal.

Skoro tyle dobrego w kiwi i zawartej w niej witaminie C, przedstawiamy przepis na koktajl witaminowy.
Doskonały na śniadanie, bądź jako przekąska między posiłkami.
– 4 dojrzałe owoce kiwi

– pęczek natki pietruszki

– łyżeczka miodu

– kilka listków mięty

–  sok z cytryny (opcjonalnie)

– 1,5 szklanki wody/jogurtu naturalnego

Całość zblendować przelać do szklanek i cieszyć się smakiem witamin.

Jeśli użyjesz jogurtu twój koktajl będzie bardziej sycący; z wodą będzie lekki i orzeźwiający.
Jeśli masz ochotę do smaku możesz dodać trochę banana.

Pamiętajmy… Witamina C jest bardzo wrażliwa na temperaturę i światło, dlatego najwięcej jej znajduje się w surowych owocach i warzywach. Obróbka cieplna oraz wystawianie na światło słoneczne obniża jej wartość o POŁOWĘ.

 

Zdrowego i Smacznego

Czytaj więcej:



Witaminowe uderzenie – w natarciu witamina C
Ocen ten wpis