Te warzywa i owoce warto jeść jesienią! Sprawdź listę oraz właściwości!

Moda na zagraniczne, egzotyczne produkty trwa w najlepsze! Co chwilę słyszymy jakieś nazwy, o których wszyscy mówią i polecają. Podobno mają cudowne właściwości, które wspaniale wpływają na nasz organizm. I o ile zawartość danych składników i witamin jest niezaprzeczalna, tak o ich wpływie na nasze zdrowie można dyskutować. Musimy pamiętać, że każdy organizm jest przystosowany do strefy klimatycznej, w której żyje na co dzień, dlatego też najlepiej reaguje na rodzime produkty. Jest to spowodowane również tym, że zawierają mniejszą ilość chemii, która przy zagranicznych produktach jest potrzebna do ich konserwacji ze względu na dłuższy czas transportu.

Jakie warzywa powinniśmy wybierać jesienią?

W sezonie jesiennym stawiamy przede wszystkim na potrawy rozgrzewające i wzmacniające naszą odporność. Najlepszym wyborem będą warzywa sezonowe, które w danym okresie dostarczą nam niezbędnych składników mineralnych, witamin i innych składników bioaktywnych. Warto więc sięgać po takie warzywa jak:

  • ziemniaki,
  • buraki,
  • cukinia,
  • dynia,
  • szpinak,
  • seler,
  • papryka,
  • marchew,
  • kapusta,
  • kalarepa,
  • kalafior,
  • groch,
  • fasola,
  • brokuły,
  • brukselka,
  • czosnek.

Warzywa te zawierają mnóstwo witamin i minerałów. Nasze rodzime ziemniaki są bogatym źródłem witaminy C, witamin z grupy B, witaminę PP oraz K. Ponadto znajdziemy w nich takie składniki mineralne jak: potas, magnez, fosfor, żelazo, sód czy wapń. Dzięki zawartości błonnika i białka korzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego. Z kolei dynia jest warzywem niskokalorycznym i zawierającym m.in. witaminy C, B1, B2, D, PP, beta karoten i kwas foliowy. Dynię można spożywać pod różnymi postaciami. W jej pestkach znajdziemy cynk i lecytynę, natomiast w soku znajduje się mnóstwo miedzi, żelaza, magnezu i potasu, które dbają o nasz układ krążenia. Podobnie sprawa wygląda w przypadku innych wymienionych wyżej warzyw. Przykładowo cukinia, kalafior czy brokuły są bogate w witaminy z grupy B, witaminę C, karoten, a także składniki mineralne takie jak: potas, wapń, żelazo i wiele wiele innych.

Najlepsze owoce na sezon jesienny

W okresie jesiennym powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na takie owoce jak: jabłka, gruszki, śliwki, żurawinę, pigwę, aronię czy winogrona. To właśnie te produkty pomogą nam wzmocnić naszą odporność, o którą w tym sezonie musimy dbać jeszcze mocniej.

Jabłka zawierają mnóstwo cennych składników, m.in. kwas owocowy i szereg witamin (A, B1, B2, B6, B12, a także witaminę C i E). Ponadto są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, błonnika, kwasu foliowego oraz pektyn. Nie brakuje w nich również składników mineralnych takich jak: potas, wapń, sód, krzem, fosfor, magnez, cynk, żelazo, miedź, jod oraz mangan.

Gruszka również zawiera wiele witamin i składników mineralnych. Są to w większości te same składniki, które odnajdziemy w jabłkach. Natomiast w owocach gruszki możemy odnaleźć przede wszystkim potas, kwas cytrynowy oraz jabłkowy. Produkt ten zawiera także różne olejki eteryczne.

Śliwka z kolei to produkt, po który najczęściej sięgamy do zrobienia przetworów. Oprócz wspomnianych wcześniej witamin i składników mineralnych znana jest przede wszystkim z wysokiej zawartości błonnika oraz sorbitu, które wspomagają procesy trawienne.

Jedzenie sezonowe jest nie tylko zdrowsze, ale także o wiele tańsze ze względu na niskie koszty produkcji i transportu. Ponadto ich smak jest zdecydowanie lepszy i bardziej intensywny, dzięki czemu przygotowywane potrawy mają niesamowity aromat. Jesienne warzywa i owoce to produkty, które świetnie sprawdzają się zarówno spożywane na surowo, jak również gotowane czy pieczone, dlatego też warto korzystać z tego co daje nam natura tu i teraz.

Te warzywa i owoce warto jeść jesienią! Sprawdź listę oraz właściwości!
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *