Szybki sposób na wzdęcia, czyli jak powrócić do formy po obżarstwie

Nie ma osoby, która lubi uczucie towarzyszące wzdęciom. Niewiele osób wie, czym one tak naprawdę są i co je powoduje. Wzdęcia – w medycznym języku jednostka chorobowa nazywana bębnicą – to objaw chorobowy związany z obecnością nadmiernej ilości gazu w układzie pokarmowym, w szczególności w jelitach – cienkim oraz grubym. Odczuwane są przez pacjenta jako nieprzyjemny ucisk, uczucie pełności, nabrzmienia, bulgotania czy przelewania się treści układu pokarmowego i spowodowane jest nadmiernym wypełnieniem jelit gazem. Jest to jeden z najczęściej występujących objawów ze strony układu pokarmowego. Szczególnie świąteczne biesiadowanie jest czasem, kiedy wzdęcia doskwierają ze zdwojoną siłą i trzeba sobie jakoś z nimi poradzić. Co zrobić, kiedy ten nieprzyjemny problem dotknie właśnie nas?

Skąd to mam?

Wzdęcia to krepująca, choć na ogół prosta do rozwiązania dolegliwość, z którą można sobie poradzić samemu w domowym zaciszu. Zanim jednak przejdziemy do sposobów radzenia sobie ze wzdęciami, przyjrzyjmy się temu, co je wywołuje. Ważne jest, aby poznać przyczynę swojej dolegliwości, zanim przystąpi się do leczenia.
Wzdęcie brzucha stwierdza się najczęściej w następujących schorzeniach i stanach chorobowych:

  • aerofagia – połykanie powietrza, które często towarzyszy nerwicom,
  • błąd dietetyczny – najczęstsza przyczyna niechorobowa,
  • choroby tarczycy – często kojarzone z przyspieszonym lub spowolnionym metabolizmem,
  • lamblioza – zakażenia pasożytnicze,
  • leki (metformina, akarboza, niesteroidowe leki przeciwzapalne, antybiotyki, cholestyramina, ezetymib, rzadziej: inhibitory konwertazy angiotensynowej, beta-blokery, alfa-blokery, blokery kanałów wapniowych, antagoniści receptora angiotensynowego, leki moczopędne),
  • cukrzyca,
  • nietolerancja laktozy, fruktozy i innych substancji pokarmowych,
  • niewydolność zewnątrzwydzielnicza trzustki,
  • produkcja gazów po spożyciu roślin strączkowych, fermentacja jelitowa,
  • przewlekłe stany zapalne jelit,
  • leczenie refluksu żołądkowo-jelitowego,
  • toksyny np. toksyny bakteryjne, które powodują zatrzymanie lub spowolnienie działania układu pokarmowego (w szczególności dotyczy to zwolnienia perystaltyki jelit),
  • wzdęcie czynnościowe,
  • czynnościowe zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego (stres, urazy),
  • zaburzenia wchłaniania jelitowego,
  • zaparcia,
  • zespół jelita drażliwego,
  • zaburzenia flory bakteryjnej jelit (hipertrofia bakteryjna).

Jak pozbyć się wzdęć?

Ocenia się, że okresowo wzdęcia brzucha występują u 10-30% dorosłych. Jest to choroba skojarzona z płcią i dwukrotnie częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Wzdęcia zazwyczaj pojawiają się po ciężkich, tłustych posiłkach, lecz nie można lekceważyć tych wzdęć, które są objawami toczącej się choroby. Co ciekawe – nie zawsze jest tak, że wzdęciom towarzyszy objaw „napompowania brzucha”. 1/4 przypadków przebiega bez powiększenia obwodu w talii. Jeśli mamy do czynienia ze wzdęciami, które mają podłoże chorobowe, należy udać się do lekarza. Jeśli mówimy o zwykłych wzdęciach z przejedzenia, warto spróbować zadziałać na własną rękę. Aby pozbyć się nadmiaru powietrza z układu pokarmowego, możesz wypróbować domowe sposoby:

  • ogranicz produkty wzdymające – kapusta, tłuste potrawy, cebula, fasola, groch, jajka, kalafior, brokuły, brukselka, otręby,
  • doprawiaj obficie potrawy – anyż, bazylia, imbir, kminek, liście laurowe, majeranek, mięta, szałwia, tymianek,
  • unikaj napojów gazowanych,
  • nie żuj gumy,
  • skoryguj nieco dietę dodaj więcej owoców i warzyw, usuń z diety słodycze,
  • wybieraj potrawy gotowane zamiast smażonych, unikaj potraw surowych (np. tatar),
  • jedz mało, a częściej (4 lub 5 małych posiłków dziennie),
  • przywróć kulturę posiłku – jedz wolniej, przeżuwaj dokładniej, nie popijaj zbyt często, nie mów w trakcie jedzenia,
  • polub ziołowe herbatki – koper włoski, mięta pieprzowa, imbir,
  • po jedzeniu wybierz się na spacer,
  • zrób sobie ciepły okład na część brzuszną z wykorzystaniem termoforu – rozluźni to mięśnie gładkie i napięcie w części brzusznej.

Jeśli domowe sposoby zawiodą – weź leki

Jeśli wymienione powyżej rady nie pomagają, zażyj lek na wzdęcia. Szeroki wybór takich preparatów oferują nie tylko apteki, ale i Internet – na przykład https://www.doz.pl/apteka/k122-Wzdecia. Najpopularniejsze są preparaty z symetikonem. Symetikon to substancja, która nie wchłania się z przewodu pokarmowego. Działanie tego leku polega na obniżeniu napięcia powierzchniowego pęcherzyków gazu w jelitach, co powoduje ich pękanie i gaz uwalnia się, dając uczucie ulgi. Jest on wtedy wydalany lub wchłaniany przez ścianę jelit. W ten sposób problem wzdęć znika. Należy jednak pamiętać, aby nie przesadzić z przyjmowaniem tego leku, gdyż może on przyzwyczaić nasz układ pokarmowy w ten sposób, aby ten ignorował ten problem i ilość gazu – zamiast się zmniejszać – będzie z czasem osiągała bardzo duże objętości. Lek jest dostępny w postaci małych kapsułek wypełnionych substancją czynną lub w – częściej stosowanej u dzieci – formie kropli. Bez względu na formę podania lek ten działa szybko, ale jak każdy powinien być wykorzystywany z uwagą i umiarem.

Nie wolno zapominać, że higiena układu pokarmowego wymaga od nas wiele poświęcenia i uwagi. Organizm odwdzięczy się jednak z nawiązką. Nie tylko nie będzie nękał nas problem wzdęć, ale również wchłanianie niezbędnych substancji odżywczych będzie na wysokim poziomie. Umiar i świadomość tego, co robimy, to podstawa zdrowego życia bez tego wstydliwego problemu, jakim są wzdęcia.

 

Artykuł sponsorowany

Szybki sposób na wzdęcia, czyli jak powrócić do formy po obżarstwie
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *