Suszone owoce – właściwości, rodzaje, wady i zalety

Suszone owoce powszechnie uchodzą za jeden z najzdrowszych słodkich przysmaków. Ciężko im odmówić przepysznego smaku oraz przewagi nad zwykłymi słodyczami – poza ich wysoką wartością energetyczną, suszone owoce są dla nas źródłem witamin i minerałów, których nie dają nam inne słodkości takie jak na przykład czekolada mleczna czy żelki.

Warto jednak mieć na uwadze, że są one dużo bardziej kaloryczne niż świeże owoce, a wszystko to za sprawą cukrów, zwłaszcza gliceryny, której w suszonych owocach da się odnaleźć naprawdę wiele. Jest to cenna wskazówka dla osób, które układają swoją dietę samodzielnie, bowiem przygotowując swój jadłospis należy pamiętać o właściwych proporcjach węglowodanów w stosunku do białka i tłuszczu.

Nie należy jednak myśleć, że owoce suszone nie są odpowiednim produktem w czasie diety. Wręcz przeciwnie – spożywane w rozsądnych ilościach, zwłaszcza śliwki i morele, wpływają korzystnie na naszą przemianę materii i eliminują problemy z wypróżnianiem.

Suszone owoce kalorie

Aby dokładniej przybliżyć kaloryczność suszonych owoców, poniżej znajdują się wartości energetyczne tych najpopularniejszych wraz z ilością węglowodanów w 100 gramach produktu:

  • suszone śliwki: 240 kcal, węglowodany – 64 g;
  • suszone morele: 241 kcal, węglowodany – 63 g;
  • suszone daktyle: 282 kcal, węglowodany – 75 g;
  • suszone banany: 360 kcal, węglowodany – 83 g;
  • suszone jagody goji: 370 kcal, węglowodany – 68 g.

Suszone owoce goji

Na szczególną uwagę zasługują suszone jagody goji, ponieważ oprócz doskonałego smaku i największej kaloryczności w porównaniu do pozostałych, wyżej wymienionych suszonych owoców, charakteryzują się one wieloma cennymi właściwościami. Przede wszystkim stanowią świetny antyoksydant, czyli są polecane osobom cierpiącym na nowotwory oraz tym, którzy chcieliby się przed nimi uchronić. Ponadto, suszone owoce goji są bogatym źródłem witaminy A, C oraz B2 . Dzięki tym składnikom, proces starzenia się naszych komórek ulega spowolnieniu. Dodatkowo, w 100 gramach tego produktu odnajdziemy około 12 gramów białka. Podobnie jak w przypadku innych suszonych owoców, jagody goji można podawać na wiele sposobów – można dodawać je do śniadań: owsianki, koktajli; obiadów: kaszy, ryżu; słodkości: ciast; można również potraktować je jako zwykłą przekąskę i jeść je solo.

Podsumowując, decydując się na spożywanie suszonych owoców, należy być bardzo ostrożnym. Przede wszystkim powinno się zadbać o to, aby nie przekroczyć dziennego zapotrzebowania na węglowodany oraz żeby nie rozregulować pracy jelit, co może być przykrym skutkiem nadmiernego spożycia suszonych owoców. Nie wolno jednak zapomnieć, że suszone owoce to świetne przeciwutleniacze. Ponadto, ich wysoka kaloryczność zapewnia nam uczucie sytości, dlatego nie powinniśmy wykluczać ich z diety całkowicie. Wystarczy zachować cenny umiar i z rozsądkiem planować swój jadłospis.

Suszone owoce – właściwości, rodzaje, wady i zalety
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *