Surówka podstawą w zdrowej diecie. Jakie warzywa wybrać?

W czasie świątecznych dni prawie każdy z nas pozwala sobie na zapomnienie o zdrowych nawykach żywieniowych. Przyzwalamy sobie na próbowanie dużej ilości potraw, niekoniecznie zaopatrzonych w zdrowe kalorie. Często z zapałem sięgamy po słodycze, które przyprawiają nas o zbędne kilogramy i powodują uczucie ociężałości. Dlatego po świątecznym jedzeniowym szaleństwie warto sięgnąć po surówki. Mają one dobroczynne działanie dla naszego organizmu. Zawierają wiele witamin oraz oczyszczają organizm z toksyn. W tym artykule przedstawione zostaną trzy najlepsze surówki dla osób chcących prowadzić zdrową dietę.

Surówka z czerwonej kapusty

Czerwona kapusta zawiera wiele korzystnych dla naszego organizmu mikroelementów takich jak sód, potas, żelazo, wapń i magnez. Zawiera również witaminę A, witaminę D, witaminę B12, witaminę B6 i witaminę C. Dzięki tak dużej zawartości składników odżywczych czerwona kapusta podnosi odporność naszego organizmu, wzmacnia włosy i paznokcie oraz zapobiega anemii.

W jej skład wchodzi mnóstwo przeciwutleniaczy, które zapobiegają procesom starzenia się skóry. Czerwona kapusta zawiera bardzo mało kalorii a przy dużej ilości błonnika w jej składzie jest idealną przekąską dla osób chcących się odchudzić. Błonnik poprawia trawienie a dzięki temu zwiększa metabolizm i przyśpiesza utratę zbędnych kilogramów. Witamina C zawarta w czerwonej kapuście podnosi odporność organizmu. Jej działanie pobudza wytwarzanie białych krwinek, które są odpowiedzialne za zwalczanie niekorzystnych drobnoustrojów. Witamina A wpływa pozytywnie na zdrowy wygląd skóry oraz dobrze działa na kondycję naszych oczu. Regularne jej spożywanie profilaktycznie zapobiega zwyrodnieniom plamki żółtej i jest wskazane dla osób starszych oraz takich, które spędzają dużo czasu przed komputerem. Możemy znaleźć wiele przepisów na surówkę z czerwonej kapusty. Najlepiej podawać ją na surowo zmieszaną z np. jabłkiem. Warto przyprawić ją wedle gustu solą oraz olejem lub oliwą- dzięki temu witaminy zawarte w kapuście będą łatwo przyswajalne.

Surówka z marchewki

Marchew to popularne warzywo będące skarbnicą korzystnych dla naszego organizmu minerałów, witamin i przeciwutleniaczy. Beta-karoten to najbardziej zanany barwnik i przeciwutleniacz zawarty w marchewce. Wpływa on pozytywnie nie tylko na wzrok ale również na wygląd naszej skóry, opóźniając powstawanie zmarszczek czy zmniejszając trądzik. Częste spożywanie beta-karotenu zwiększa łatwość opalania i sprzyja utrzymywaniu uzyskanej opalenizny przez dłuższy czas. Marchew zawiera również witaminę C i witaminy z grupy B, które pobudzają odporność naszego organizmu. Niedocenianą właściwością marchwi jest działanie przeciwmiażdżycowe. Zawarty w niej inozytol (czyli witamina B8) obniża poziom cholesterolu i przeciwdziała nadmiernemu gromadzeniu się tłuszczu w wątrobie. Dlatego poleca się spożywanie się marchwi osobom, które mają problemy z nadwagą lub podwyższonym poziomem cholesterolu.

Duże ilości witaminy A zawarte w marchwi działają pozytywnie na zachowanie dobrej kondycji wzroku. Marchew zawiera witaminę H, nazywaną również witaminą B7 lub biotyną. Wpływa ona na prawidłowe funkcjonowanie skóry, stymuluje działanie układu nerwowego, wpływa na przemianę materii a także zwiększa witalność. Niedobór biotyny jest często widoczny u osób po antybiotykoterapii, które są bardziej senne i osłabione. Surówkę z marchewki warto przyprawić sokiem z cytryny, solą i oliwą z oliwek. Sok z cytryny oraz sól wspaniale wydobywają jej smak a oliwa z oliwek sprzyja przyswajaniu witamin przez nasz organizm.

Surówka z kapusty pekińskiej

Kapusta pekińska jest nie tylko smaczna ale i bardzo zdrowa. Zawiera wiele witamin i minerałów. W 100 gramach kapusty pekińskiej znajdziemy 8 g magnezu, który wzmacnia mięśnie i działa uspokajająco. Niedobór magnezu objawia się często drżeniem mięśni i zwiększoną podatnością na stres. Dlatego poleca się zażywanie surówki z kapusty pekińskiej osobom, które są narażone na stres lub często wykonują wysiłek fizyczny. Zawartość witaminy C w kapuście jest praktycznie taka sama jak w cytrynie. Dlatego warto spożywać surówki z kapusty w okresie jesienno-zimowym, kiedy jest zwiększone niebezpieczeństwo złapania infekcji.

W kapuście pekińskiej obecne są również przeciwutleniacze, które zapobiegają starzeniu się i niszczą wolne rodniki dzięki czemu profilaktycznie przeciwdziałają powstawaniu nowotworów. Kapusta pekińska także zawiera duże ilości witaminy A oraz witaminy z grupy B (witaminę B6 i witaminę B12). Dlatego jej spożywanie działa korzystnie na nasz wzrok, włosy, skórę i paznokcie. Aby przygotować smaczną surówkę z kapusty pekińskiej trzeba ją najpierw poszatkować a następnie wedle uznania dodać do niej w różnych proporcjach startą marchewkę, jabłko i pokrojone ogórki kiszone. Po równomiernym wymieszaniu wszystkich składników warto doprawić surówkę solą i pieprzem.

Zdrowe odżywianie się jest podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu i dobrego samopoczucia. Warto uzupełnić swoją dietę o surówki warzywne ponieważ zawierają wiele wartościowych witamin i minerałów. Należy dbać o to aby zaspokajać dzienne zapotrzebowanie na poszczególne składniki ponieważ tylko w taki sposób możemy utrzymać nasze ciało w dobrej kondycji zdrowotnej a siebie samych w dobrym samopoczuciu psychicznym.

Surówka podstawą w zdrowej diecie. Jakie warzywa wybrać?
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *