Sposoby na kaca – czyli jak leczyć się po ciężkim wieczorze?

Jak mówi stare angielskie przysłowie: “pijane dni zawsze mają swe jutra”. Jednak czy na pewno zawsze musi to oznaczać cierpienie i beznadziejną walkę z objawami ?

Zanim zaczniemy pisać o sposobach na zwalczenie tego przykrego stanu, odpowiemy sobie na pytanie: co to właściwie jest ten ‘’kac’’, zwany także syndromem dnia poprzedniego ? I jak się taki stan objawia ?

Mianowicie z fizjologicznego punktu widzenia, winę ponosi: aldehyd octowy, czyli główny produkt rozkładu alkoholu, odkładający się w wątrobie. Jest to związek toksyczny, który pozostaje w naszym organizmie, aż zostanie przetworzony do mniej toksycznego kwasu octowego w procesie dehydrogenazy. Swój udział w powstałych objawach ma także odwodnienie organizmu powstałe na skutek spożycia dużej ilości alkoholu. Najczęstszymi objawami kaca są: bóle głowy, nadwrażliwość na hałas i światło, nudności, biegunka i apatia.

Jak walczyć z kacem zanim zaczniesz spożywać alkohol?

Jak mówią słowa przysięgi lekarskiej: „lepiej zapobiegać, niż leczyć”. Poniżej znajdziecie kilka prostych zasad, których zachowanie pozwoli zminimalizować objawy kaca:

  1. Nie pij na pusty żołądek: odpowiednia ‘’podkładka’’ jest bardzo ważna, jedz zwłaszcza posiłki bogate w witaminy i minerały , aby przygotować organizm na ciężki wieczór i zmagazynować odpowiednią ilość przeciwutleniaczy, które pomogą szybciej zneutralizować negatywne skutki spożywania alkoholu. Bezpośrednio przed piciem, świetnie sprawdzi się zupa warzywna.
  2.  Unikaj napojów w wersji light. Badania australijskich naukowców, wykazały że takie napoje zwiększają znacznie wchłanianie alkoholu do krwi i tym samym mogą spotęgować nasze negatywne odczucia.
  3.  Podczas picia staraj się wybierać tłuste i bogate w witaminy przekąski. Unikaj dużych ilości chipsów i tego rodzaju solonych przekąsek, ponieważ podrażniają one nasz żołądek i zawarte w nich duże ilości sodu mogą rozregulować naszą gospodarkę wodno-mineralną.
  4. Pij wodę z cytryną pomiędzy kolejnymi dawkami alkoholu, pozwoli to uzupełnić cenne elektrolity i zminimalizować nasze odwodnienie.
  5. Nie mieszaj kilku rodzajów alkoholu i nie przesadzaj z ilością…
  6. … a jeśli jest już za późno to nie siedź w miejscu ! Tańcz, spaceruj, wyjdź na świeże powietrze. W ten sposób pobudzisz swój metabolizm i pomożesz szybciej uporać się ze zgromadzonym alkoholem.

Domowe sposoby na kaca

Co jednak zrobić, jeśli wczoraj zapomniałeś/aś o powyższych zasadach i doświadczasz właśnie jednego z cięższych dni swojego życia ?

  1. Odżywianie: każdy kto doświadczył syndromu dnia poprzedniego, wie że apetyt w takie dni się praktycznie wyłącza. Pewnie nie brakuje osób, które pierwszy posiłek zjedzą w takich okolicznościach dopiero wieczorem. Jednak jest to spory błąd, ponieważ jedząc odpowiednie rzeczy, jesteśmy w stanie pozbyć się kaca, lub co najmniej znacznie go skrócić. W swoim żywieniu warto tego dnia spożywać produkty zawierające N-acetylocysteinę, czyli aminokwas świetnie wspomagający detoksykację naszego organizmu. Związek ten możemy zakupić w formie suplementu diety, ale znajdziemy go też w produktach wysokobiałkowych, takich jak: mięso, ryby, twaróg, jajka; a także w warzywach takich jak na przykład: brokuły, papryka i cebula. Warto więc mimo braku apetytu, zmusić się do spożycia posiłku zawierającego powyższe składniki i popić płynem bogatym w elektrolity.
  2. Wypłukiwanie alkoholu z organizmu: kolejny sposób na walkę z kacem, polega na piciu dużej ilości wody niegazowanej, najlepiej z dodatkiem soku z cytryny. W ten sposób możemy ‘’wypłukać’’ alkohol z organizmu i dodatkowo zwiększyć nasze nawodnienie. Dodatek soku z cytryny dodatkowo zapewni nam uzupełnienie witamin, które są niezbędne jeśli zależy nam na dobrym samopoczuciu. Świetny w walce z kacem jest też sok pomidorowy, który pozwoli nam na uzupełnienie potasu i tym samym wyregulowanie gospodarki wodnej naszego organizmu, oraz kefir, który wspomoże funkcjonowanie naszego przewodu pokarmowego.
  3. Odnowa biologiczna: wiele osób chwali sobie zbawienne działanie sauny w zwalczaniu kaca. Jednak sauna może nie być najlepszym wyjściem dla każdego, a zwłaszcza po spożyciu dużej dawki alkoholu. Natomiast świetnym sposobem na złagodzenie objawów są kąpiele zmiennocieplne. Polegają one na zanurzaniu się (lub opłukiwaniu pod prysznicem) na przemian w bardzo zimnej (20 – 40 sekund) i gorącej wodzie (40 – 150 sekund). Wspomoże to przepływ krwi, tym samym poprawiając sprawność działania wszystkich naszych organów. Choć może na początku zanurzanie się w lodowatej wodzie nie będzie dla was największą przyjemnością, z czasem na pewno odkryjecie relaksacyjne właściwości takiego zabiegu.

Te sposoby wybawiły już nie jedną osobę z chciwych szponów kaca. Następnym razem, kiedy czekać Cię będzie szalony wieczór, zajrzyj do tego artykułu, na pewno podziękujesz sobie kolejnego dnia.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *