Sport to zdrowie, zwłaszcza po pracy!

Wracasz do domu po pracy i jedyne, na co masz ochotę to bierny odpoczynek. Oglądasz więc kolejny odcinek ulubionego serialu lub ucinasz sobie krótką drzemkę. Tak najczęściej wygląda codzienna rutyna zatrudnionych na etacie. Warto jednak zmotywować się do aktywnego relaksu, który za sprawą stymulującego i rozluźniającego działania jest zdecydowanie bardziej wartościowy dla organizmu i pozwala realizować zasadę work life balance.

Jak pogodzić sport z obowiązkami zawodowymi?

Pogodzenie aktywności fizycznej z obowiązkami zawodowymi może wydawać się trudne. Nie ma jednak sytuacji bez wyjścia, a w większości przypadków kluczem do osiągnięcia harmonii jest doskonała organizacja czasu i samodyscyplina. Wiele osób nie wyobraża sobie jednak w swoim napiętym grafiku miejsca na dodatkowe ćwiczenia, a do najczęstszych wymówek należą: zmęczenie, zbyt oddalona od domu siłownia, strach przed kontuzjami i bólem po ćwiczeniach. Receptą na te preteksty będzie jednak odpowiednia motywacja i nieodkładanie pierwszego treningu w czasie. Osoby mające stałe godziny pracy powinny przede wszystkim uwzględnić liczbę tygodniowych treningów (optymalną opcją na początek będą 2 lub 3), zaplanować stałą porę ćwiczeń i zdecydować, na której partii ciała chcą się skupić. Zatrudnionym w dużych przedsiębiorstwach (m.in. takich jak https://bridgestone-poznan.pl/kariera), pracującym trybie zmianowym, zaleca się natomiast ustalenie kilku alternatywnych godzin ćwiczeń, a także dostosowanie ich intensywność do rodzaju wykonywanej pracy.

Jak aktywność fizyczna wpływa na pracę?

Dodatkowe ćwiczenia mają doskonały wpływ zarówno na organizm, jak i efektywność oraz jakość wykonywanej pracy. Regularne treningi to więc szereg zalet, takich jak:

  • Redukcja stresu

Od dawna wiadomo, że aktywność fizyczna może mieć zbawienny wpływ na układ nerwowy, przyczyniając się tym samym do zmniejszenia poziomu stresu i zdenerwowania. Natłok obowiązków, krótkie terminy realizacji poszczególnych zadań i chęć jak najlepszego zaprezentowania swoich umiejętności nie sprzyjają niestety zachowaniu stoickiego spokoju. Dlaczego ćwiczenia pomagają ukoić nerwy? Dzieje się tak za sprawą produkcji dwóch hormonów: dopaminy (przynosi motywację do działania), a także serotoniny (ma pozytywny wpływ na nastrój), mających korzystny wpływ na funkcjonowanie i postrzeganie rzeczywistości.

  • Wzmocnienie układu odpornościowego

Dodatkowa porcja ruchu ma także niebagatelny wpływ na pracę układu odpornościowego, a im lepsze jego działanie, tym mniejsze prawdopodobieństwo konieczności korzystania ze zwolnień lekarskich. Jak zatem regularny jogging lub ćwiczenia aerobowe przyczyniają się do wzmocnienia układu odpornościowego? Piśmiennictwo naukowe wskazuje, że za sprawą treningów zwiększa się m.in. liczba makrofagów, czyli komórek budujących tzw. pierwszą linię obrony przed czynnikami szkodliwymi dla organizmu.

  • Lepsza koncentracja

Koncentracja na konkretnych zadaniach podczas aktywności pozwala zogniskować uwagę na pracy konkretnych mięśni czy całych partii ciała. Istotną rolę odgrywają także płynące z ciała sygnały podczas treningu, które systematycznie odbieramy i przetwarzamy, zmniejszając lub zwiększając intensywność lub rodzaj ćwiczeń. Mózg niejako koduje te mechanizmy i przenosi tę systematykę na zadania wykonywane poza miejscem ćwiczeń – w tym przypadku pracę zawodową.

  • Większa kreatywność

Regularne treningi mogą przyczyniać się do zwiększenia poziomu kreatywności. Aktywne osoby mają mniejsze problemy z koncentracją i lepiej radzą sobie z koniecznością zaproponowania alternatywnych i pomysłowych rozwiązań konkretnych problemów i trudnych kwestii. Taka stymulacja mózgu pozwala na nabranie większego dystansu do rzeczywistości, a co za tym idzie – możliwa staje się bardziej wnikliwa obserwacja, na podstawie której mogą powstać nowe koncepcje.

Co uwzględnia piramida aktywności ruchowej?

Piramida aktywności ruchowej, podobnie jak piramida żywienia, ma kilka poziomów. Jej podstawę stanowią aktywności, które towarzyszą zazwyczaj codziennym czynnościom takim jak:

  • chodzenie po schodach (zamiast jeżdżenia windą!),
  • regularne spacery (piesze pokonywanie drogi do pracy lub pobliskiego sklepu, wyjście z pupilem).

Kolejne aktywności stanowią „piętro” piramidy, uwzględniające ćwiczenia, które powinny być podejmowane od 3 do 5 razy w tygodniu. Dzielą się one na:

  • kardiologiczne (szybki marsz, pływanie, bieganie, jazda na rowerze),
  • rekreacyjne (tenis, siatkówka, koszykówka).

Wyższy poziom to natomiast treningi, które powinno wykonywać się maksymalnie 2 razy w tygodniu – stanowią je:

  • ćwiczenia siłowe (treningi z ciężarkami, pompki, brzuszki),
  • ruchowe (np. rozciąganie).

Szczyt piramidy to natomiast czynności, które należy ograniczyć, takie jak bierny odpoczynek przed telewizorem lub komputerem.

***

Odpowiednio rozplanowana aktywność fizyczna ma nieoceniony wpływ na zdrowie – redukuje napięcie, zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych i daje szansę na poprawę pracy umysłu. Jak wynika z raportu Multisport Index 2019, Polacy chętnie spacerują (24%), jeżdżą na rowerze (31%), uprawiają gimnastykę (10%) czy chodzą na basen (16%), co przekłada się nie tylko na lepsze samopoczucie, ale również zwiększoną efektywność w pracy, poprawę jej jakości i lepsze relacje ze współpracownikami!

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *