Spirulina – czym jest? Właściwości, wskazania i wykorzystanie

Niepozorny zielony proszek, a jednocześnie prawdziwa perła na półce z suplementami diety. Spirulina to nieocenione źródło wielu składników odżywczych – zawiera pełnowartościowe białko i mnóstwo życiodajnych witamin, co sprawia że listę korzyści płynących z jej spożywania trudno wyczerpać.

Spirulina – królowa suplementów

Z powodzeniem była stosowana już w starożytności. I choćby dlatego warto w zalewie suplementów zaufać jej ugruntowanej pozycji, którą zresztą potwierdzają liczne współczesne badania naukowe, których przedmiotem jest spirulina. Opinie stosujących i pozytywne efekty działania tylko to poświadczają.

Spirulina to rodzaj algi z grupy słodkowodnych. Uzyskuje się ją z sinic, tzw. cyjanobakterii. Najcenniejszą z uwagi na warunku wzrostu jest spirulina hawajska, uprawiana na skalę przemysłową na wolnych od zanieczyszczeń ziemiach Hawajów.

Spirulina wpływa korzystnie na działanie całego organizmu, wykazując całe spektrum działania. Stosowana jest przez cukrzyków, osoby z nadwagą i z nadciśnieniem, i to z bardzo pozytywnym skutkiem. Mało tego, bo w profilaktyce i leczeniu groźnych chorób również polecana jest spirulina. Cena algi nie jest przy tym zbyt wysoka, bo zaczyna się już od około dziesięciu złotych, co sprawia że ten dobroczynny suplement może być dostępny dla każdego.

Spirulina – cenne właściwości

Spirulina to przede wszystkim bogate źródło łatwo przyswajalnego białka, które stanowi większą część masy sproszkowanej algi – jego obecność szacuje się na około 70%. Zawiera cenne aminokwasy, co decyduje o wysokiej wartości odżywczej spiruliny. Ale to jeszcze nie wszystko!
Bo poza tym mamy tu całe ogromne bogactwo witamin i minerałów. To przede wszystkim witaminy A, C, E, K oraz witaminy z grupy B. Ale i na tym nie kończą się dobroczynne właściwości spiruliny, która zawiera ponadto: miedź, potas, żelazo, cynk, selen, jod i potas. Lista cennych właściwości jest zresztą bardzo długa i prawie nie do wyczerpania. Ale kluczowe jest nie tylko tak obfite nagromadzenie składników odżywczych, ale również bardzo dobra ich przyswajalność przez organizm ludzki.

Spirulina – wskazania

Nie sposób przecenić korzystnego działania spiruliny i jej szerokiego spektrum działania. Dlatego jest to niewątpliwie warte uwagi uzupełnienie codziennej diety – przecież tak często ubogiej w niezbędne do prawidłowego funkcjonowania składniki odżywcze. Jako silnie działający antyoksydant wpływa korzystnie na układ immunologiczny, znacznie wzmacniając odporność. Sprzyja ponadto oczyszczeniu organizmu
z nagromadzonych toksyn z uwagi na udowodnione działanie detoksykujące.

Reguluje ciśnienie krwi i obniża poziom cholesterolu. Jej działanie nie jest obojętne również dla układu pokarmowego – spożywana regularnie znacznie poprawia proces przemiany materii, wpływa dobroczynnie również na perystaltykę jelit i zapobiega chorobom wątroby, zaś w przypadku ich wystąpienia wspomaga leczenie. Również dla osób zmagających się z cukrzycą typu 2. coraz częściej zaleca się dietę uzupełnioną w cenną algę, jaką jest spirulina. Opinie stosujących potwierdzają także jej korzystne działanie przy uciążliwych objawach alergii. Zalecana przy walce
z nadwagą i otyłością pomaga pohamować nadmierny apetytu i wspomaga walkę z utratą wagi. Ponadto jej regularne spożywania przekłada się na stan cery, a to przecież ważny punkt dla urody.

Z uwagi na zawartość cennych składników jest także ogromnym wsparciem organizmu w produkcji krwinek czerwonych, przez co poleca się ją osobom cierpiącym na anemię. Nie zaleca się natomiast spożywania spiruliny przez dzieci i kobiety w ciąży oraz matki karmiące piersią. Nie jest wskazana także dla osób cierpiących na fenyloketonurię.

Jak stosować spirulinę?

Spirulinę kupisz w formie tabletek, kapsułek lub proszku. Jest dostępna w wielu sklepach spożywczych, aptekach i punktach ze zdrową żywnością. Ta w sproszkowanej postaci świetnie odnajdzie się jako dodatek do koktaili, napojów oraz sałatek. Przestrzegaj przy tym zalecanych przez producenta ilości – takie informacje z pewnością znajdziesz na opakowaniu – zwykle to jedna łyżeczka proszku. W dbałości o urodę poleca się również robienie maseczki, której głównym składnikiem jest sproszkowana spirulina. Opinie Japonek pod względem są niepodważalne.
Pamiętaj również, że pełnię korzyści ze stosowania spiruliny osiągniesz przy jej regularnym stosowaniu.

Trudno o kompletną listę dobroczynnych właściwości omawianego specyfiku. Ale z całą pewnością warto wzbogacić codzienny jadłospis w dodatek cennego wodorostu, jakim jest spirulina. Cena algi nie nadweręży przy tym twojego portfela, co przecież również stanowi jej ogromną zaletę. Należy jednak zawsze pamiętać, że spirulina to jedynie suplement diety, a mimo nieocenionego wsparcia dla organizmu, nie zastąpi pełnowartościowych posiłków oraz zdrowego trybu życia – kluczowych w zachowaniu dobrej formy oraz pełnego zdrowia.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *