Sezam – właściwości odżywcze, zastosowanie i kalorie

Sezam to roślina oleista, uprawiana przez człowieka już od starożytności. Jej nasiona stanowią przysmak wielu z nas. Warto jednak wiedzieć, że sezam to świetny dodatek nie tylko do słonych wypieków takich jak obwarzanki czy paluszki. Z powodzeniem można wdrożyć go w codzienną dietę. Dlaczego? O tym kilka słów w poniższym artykule.

Sezam i jego właściwości

Nasiona sezamu, choć kalorycznością zbliżone do suszonych owoców, bowiem w 100 gramach produktu znajdziemy aż 572 kcal, stanowią bogate źródło makro- i mikroelementów, takich jak sód (12 mg), potas (468 mg), wapń (975 mg), magnez (351 mg) czy żelazo (14,6 mg). Ponadto, nasiona sezamu stanowią również doskonałe źródło tłuszczów nienasyconych, które są cenne dla organizmu. To w nich rozpuszczają się witaminy oraz dzięki nim redukowany jest poziom złego cholesterolu. Nie wolno zapomnieć także o tym, że tłuszcze nienasycone nie powodują rozrastania się tkanki tłuszczowej

Sezam a cena

Inną kwestią, która przemawia za włączeniem sezamu do codziennej diety jest cena tego produktu. Można go dostać niemal we wszystkich sklepach spożywczych, a cena za 100 gramów nie przekracza 3 złotych. Jest to dobra wiadomość dla tych, którzy są zdania, że dieta roślinna to duży wydatek i nie warto w nią inwestować.

Do jakich potraw dodawać sezam?

Skoro już wiemy, że nasiona sezamu są wartościowe dla naszego organizmu, warto zastanowić się również do jakich potraw może on pasować.

Sezam jest przede wszystkim wykorzystywany jako dodatek do potraw azjatyckich. Dobrym pomysłem może okazać się na przykład dodanie go do sushi.

Jeżeli nie jesteśmy zwolennikami czarnuszki (czarnych ziaren przypominających wyglądem sezam, jednak dużo ostrzejszych w smaku), z powodzeniem może zastąpić ją czarny sezam, na przykład jako dodatek na przykład do chlebków indyjskich.

Sezam dobrze współgra z miodem, więc na bazie tych dwóch składników warto przygotować sos do sałatki. Jeżeli nie przepadamy za nasionami sezamu, miód można połączyć z odrobiną oleju sezamowego.

Sos miodowo-sezamowy – przepis

Składniki:

  1. 30 gramów sezamu;
  2. 30 gramów miodu (wedle uznania, szczególnie polecany jest miód gryczany);
  3.  pół cytryny;
  4.  łyżeczka masła (5 gramów);
  5.  kawałek imbiru (około 2-3 cm), opcjonalnie.

Sposób przygotowania:

  1. prażymy sezam na maśle do momentu aż lekko się zarumieni;
  2. . wyciskamy sok z połówki cytryny;
  3.  obieramy i ścieramy imbir, a następnie dodajemy go do soku z cytryny i mieszamy;
  4.  imbir z cytryną dodajemy do miodu;
  5.  następnie dodajemy sezam i ponownie mieszamy;
  6.  sos odstawiamy na noc do lodówki. Wówczas miód nachodzi wszystkimi smakami i staje się dużo bardziej aromatyczny.

Otaczające nas rośliny to wspaniałe źródło niemalże wszystkiego, czego nas organizm potrzebuje. Warto zatem zagłębić się w tajniki diet roślinnych i uświadomić sobie, że nie we wszystkich przypadkach suplementacja środkami syntetycznymi jest konieczna. Jednym z produktów, które mogą zastąpić nam niektóre wyroby apteczne jest sezam, dlatego warto go wypróbować jak najszybciej.

Sezam – właściwości odżywcze, zastosowanie i kalorie
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *