Seler naciowy – właściwości dietetyczne i odżywcze

Bez selera, trudno wybrać jakąkolwiek dietę. Posiada on właściwości odchudzające, dla organizmu. Korzeń selera, bardzo dobrze smakuje w zupie i można zastąpić nim przyprawy. Świetnie sprawdza się również, jako dodatek do sałatek. Jest niskokaloryczny. W 10 dag bulwy selera, jest tylko kilka kalorii. Posiada aż 86 wartościowych składników.

Właściwości odżywcze

Seler naciowy stosuje się jako charakterystyczny dodatek do sosów, zup, koktajli warzywno-owocowych i sałatek. Z selera korzeniowego powstają aromatyczne buliony, ale równie dobrze można zrobić z niego frytki w piekarniku. Warto włączyć obie wersje do jadłospisu, ponieważ oprócz niskiej kaloryczności (korzeń – 42 kcal, nać – 16 kcal na 100 g) mają nieocenione właściwości odżywcze i lecznicze. Dobroczynne działanie seler zawdzięcza bogactwu witamin i minerałów. Zawiera aż 86 ważnych składników odpowiadających za prawidłowe funkcjonowanie organizmu – w tym witaminę C, B kompleks i kwas foliowy.

Spośród prozdrowotnych wartości selera korzeniowego można wyróżnić:

  • Działanie przeciwzapalne i rozkurczowe;
  • Przyspieszanie procesu usuwania toksyn z organizmu;
  • Zwalczanie wolnych rodników (spowalnia procesy starzenia się skóry);
  • Poprawianie stanu cery, włosów i paznokci;
  • Wzmacnianie układu odpornościowego;
  • Redukowanie nadciśnienia i poziomu cholesterolu we krwi;

Natomiast charakterystyczne właściwości selera naciowego to:

  • Zwiększanie apetytu;
  • Pobudzanie produkcji żółci;
  • Wspomaganie pracy nerek;
  • Pomoc przy leczeniu astmy;
  • Zapobieganie artretyzmowi i reumatyzmowi;
  • Łagodzenie objawów stresu i zapobieganie depresji

Właściwości dietetyczne

Seler, jest najbardziej popularnym warzywem w naszych czasach. Bardzo trudno, ugotować bez niego zupę, ponieważ nadaje jej smak. Zawiera błonnik, który pomaga w walce z cholesterolem. Jedzenie, trzech łodyg dziennie, wpływa na obniżenie tej substancji. Posiada również właściwości alkalizujące. Często w powodu kontaktu z różnego rodzaju toksynami, dochodzi do zakwaszenia organizmu. Co za tym idzie, bardzo często pojawiają się choroby. Aby uzyskać równowagę kwasowo-zasadową, należy spożywać go częściej niż raz w tygodniu. Dostarcza, również witaminy A, która wpływa na wzrok. Bardzo popularna, również wśród gwiazd Hollywood, jest dieta selerowa. Oczyszcza przede wszystkim organizm z toksyn, które są zawarte w pożywieniu. Jest również polecana, dla osób, które cierpią nad nadciśnienie tętnicze.

Najlepiej spożywać go na surowo, ponieważ w wysokiej temperaturze traci swoje właściwości. Zmniejsza ryzyko wystąpienia plamki żółtej oraz zaćmy. Istnieją jednak wady, dotyczące selera. Może on powodować reakcje alergiczne. Zbyt duże ilości, nie powinny być spożywane u kobiet w ciąży ponieważ może dość do poronienia. Ponadto, nie jest polecany dla osób, mających problemy z nerkami.

Seler naciowy – właściwości dietetyczne i odżywcze
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *