Rabarbar ogrodowy – właściwości odżywcze, kalorie oraz zastosowanie

Sezon na rabarbar rozpoczyna się pod koniec kwietnia i trwa do końca czerwca. Oficjalnie jest uznawany za warzywo, jednak kojarzy się bardziej z owocem (za sprawą słodkich kompotów i ciast). Zwany jest też rzewieniem.

Rabarbar – uprawa rośliny

Rabarbar od wieków uprawiany był w Azji Środkowej i w południowej części Syberii w celach wyłącznie leczniczych. W Europie i Polsce pojawił się w XVIII wieku. Zalicza się go do rodziny rdestowatych, która liczy ponad 20 gatunków. Rośnie na żyznych i wilgotnych glebach. Osiąga wysokość ok. 150 cm (bez pędu kwiatostanowego). Jest rośliną mało kłopotliwą i wręcz idealną do uprawy na działce. Na jednym stanowisku rabarbar powinien rosnąć nie dłużej niż 10 lat. Najlepiej rośnie w słońcu, ale poradzi sobie też w półcieniu. Rabarbar jest rośliną jadalną o zielonkawych i żółtych kwiatach. Warzywo trzeba podlewać w czasie suszy i odchwaszczać. Jest mrozoodporne.

Właściwości odżywcze rabarbaru

Rabarbar jest źródłem cennych minerałów i witamin. Jest bogaty w pierwiastki: żelazo, sód, fosfor i magnez. Zawiera witaminę E, C i A oraz witaminy z grupy B. Liście zawierają rapontycynę oraz polifenole uwalniające się pod wpływem wysokiej temperatury. W części podziemnej warzywa występują glikozydy garbnikowe, oraz antraglikozydy. Jest źródłem kwasu foliowego i błonnika. Rabarbar wykorzystywany jest w leczeniu choroby wrzodowej i bólu zębów. Może przeciwdziałać biegunkom, używa się go w leczeniu chorób dróg żółciowych i wątroby. Dobrze działa na wzrok. Rabarbar ogrodowy stosuje się także w leczeniu chorób skóry. Wartość energetyczna rabarbaru wynosi 21 kcal.

Rabarbar – przepisy na dania z rabarbarem

Rabarbar może być spożywany na surowo lub jako dodatek do potraw. Najpopularniejszym przepisem z wykorzystaniem rabarbaru jest ten na kompot. Do jego przygotowania potrzeba: kilku łodyg czerwonego rabarbaru, pół centymetra świeżo starego imbiru, 4-5 strąków kardamonu, 2 litry wody i słód do smaku. Rabarbar należy umyć, pokroić na kawałki (pamiętając, by nie obierać ze skórki, która powinna nadać kompotowi różowo-czerwony kolor). Następnie trzeba zalać wodą i wrzucić imbir z kardamonem. Gotować ok. 15 minut. Na koniec dosłodzić i przecedzić przez sitko.

Kolejnym pomysłem na wykorzystanie rabarbaru jest przyrządzenie domowych musli. Składniki: 200 g rabarbaru pokrojonego w cienkie paski, 1 łyżeczka mielonego cynamonu, 3 łyżki płynnego miodu, 120 g płatków owsianych górskich, 50 g płatków migdałów, 120 ml świeżo wyciśniętego soku pomarańczowego, 2 łyżeczki ekstraktu z róży, 250 g jogurtu naturalnego typu greckiego. Przygotowanie: Rabarbar wymieszać z sokiem pomarańczowym i miodem. Gotować przez 10 minut (na małym ogniu). Płyn, który powstał podczas gotowania, należy przelać do dzbanka i dodać ekstrakt z róży. Zalewamy tym płatki owsiane z cynamonem i pistacjami. Dodać trzeba też ugotowany rabarbar. Całość włożyć na noc do lodówki. Podać z pozostałym rabarbarem, jogurtem naturalnym i miodem.

Można zrobić też domowe lody, wykorzystując: 3 łodygi oczyszczonego z korzenia i liści rabarbaru, 1/2 szklanki jogurtu naturalnego typu greckiego, banana, 2 łyżki miodu, 1/2 szklanki wody. Przygotowanie lodów należy rozpocząć od umycia, oczyszczenia i obrania rabarbaru. Łodygi pokroić na plasterki i wrzucić do garnka. Podlać wodą, dodać łyżkę miodu i dusić. Rabarbar ma stać się miękki. Banana trzeba pokroić w kostkę i zblendować z uduszonym rabarbarem, dodając jogurt i miód. Masę przelać do pojemnika i zamrozić.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *