Por – właściwości, wartości odżywcze oraz zastosowanie

Por warzywo często używane do zup i sałatek. Nie gra on tam pierwszych skrzypiec, ponieważ często zapominamy, że jest warzywem bogatym w witaminy.

Czym jest por?

Por czyli allium porrum. Należy do rodziny czosnkowatych i jest rośliną dwuletnią. W pierwszym roku uprawy wytwarza cebulę i liście, czyli część jadalną. W drugim roku, roślina tworzy pęd kwiatostanowy, który może sięgać nawet 2 metry wysokości. Jest on bardzo niskokaloryczny, ponieważ na 100 gramów warzywa ma on zaledwie 24 kcal. Jednak pomimo małej zawartości kalorii jest niezwykle bogaty w witaminy. Zawiera witaminy: C, A, E, B1, B2, PP. Ponadto zawiera około 10 proc. białka, żelazo, olejki eteryczne, kwas nikotynowy. Pory są nie tylko smaczne, ale też bardzo zdrowe i warto włączyć je do swojego jadłospisu. Warto również wiedzieć, że dwubarwność łodygi pora definiuje zawartość olejków eterycznych i tym samym jest bardziej intensywniejsza w smaku. Biała część jest łagodniejsza, zielona bardziej ostrzejsza. W tej części również kryje się sporo składników odżywczych.

Por i jego właściwości odżywcze

Używano go raczej tylko jako dodatek do dań lub zagęszczacz, dopiero później został doceniony w kuchni cesarza Nerona. Neron uważał, że to ugotowane pory, w połączeniu z oliwą doskonale wzmacniają jego głos i pomagają w publicznych wystąpieniach. Gdy w starożytności odkryto i doceniono lecznicze właściwości pora, zaczęto stosować go jako lek na rany i ukąszenia insektów. Hipokrates zalecał pory kobietom karmiącym, leczył nimi gruźlicę, choroby nerek i krwawienia z nosa. Wspomaga walkę z grzybami, spalinami i innymi toksycznymi czynnikami. Por pomaga odtruwać organizm. Świetny jako szybka pomoc na kaca.

Właściwości pora przy problemach trawiennych

Pory warto spożywać, kiedy dokuczają nam dolegliwości żołądkowe. Szczególnie pomocny jest przy niestrawności i zaparciach. Może również ułatwiać pozbycie się robaków z układu pokarmowego.

Właściwości pora przy problemach z układem moczowym

Warzywo to warto jeść, jeżeli dokuczają nam dolegliwości ze strony układu moczowego. Na nieżyt dróg moczowych lub kamicę moczową świetny jest sok ze świeżych porów.

Właściwości pora jako afrodyzjak

Nikt by się nie domyślił że tak typowe i używane tak często warzywo jest tak silnym afrodyzjakiem. arto włączyć go do swojej diety, aby poprawić jakość życia seksualnego. Jest bardzo dobre na potencje. Wspomaga życie seksualne.

Nie wszyscy mogą jeść pory. Powinny unikać ich dzieci do trzeciego roku życia. Lepiej nie jeść ich przy schorzeniach wątroby, bólach jelitowych i wzdęciach. Może teraz przejdźmy do najprzyjemniejszej części. Por sprawdza się w wielu potrawach i jest ona coraz bardziej doceniany w kwestii smaków. Oto przykład na pyszną potrawę gdzie, króluje por.

Właściwości pora w kosmetyce

Pory to nie tylko bardzo smaczne i zdrowe warzywa. Można je również stosować zewnętrznie na skórę. Pomagają przy otarciach, ranach, odciskach i brodawkach. Okłady z porów skutecznie redukują ból i swąd po ukąszeniach owadów.

Zupa – krem z porów

Potrzebujemy:

  • 4 pory,
  • 0,7 l wywaru warzywnego lub drobiowego,
  • cebula,
  • 4 łyżki masła klarowanego,
  • kilka łyżeczek soku z cytryny lub szczypta kwasku cytrynowego do smaku,
  • kilka gałązek świeżych ziół,
  • 100 g serka topionego śmietankowego,
  • sól morska,
  • pieprz biały.

Pory obieramy z zewnętrznych liści, kroimy wzdłuż i dokładnie płuczemy ze wszelkich drobinek piasku. Kroimy w talarki. Następnie cebulę siekamy, podduszamy razem z porem na dwóch łyżkach masła. Później podlewamy podduszonego pora wodą lub wywarem, zagotowujemy, gotujemy 15 minut. Pod koniec doprawiamy zupę szczyptą soli i białego pieprzu. Jeśli chcemy zupę miksujemy na gładki krem, dodajemy serek topiony i ponownie miksujemy. Danie jest gotowe do spożycia

Jak widzimy por to warzywo o wielu zastosowaniach i właściwościach. Spożywanie go zapewni nam zdrowie i witalność na dłużej. Dodatkowo jest bardzo smaczne i warto je dodawać jak najczęściej do swoich potraw.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *