Pomelo – właściwości odżywcze i zdrowotne, witaminy i kalorie

Pomarańcza olbrzymia, czyli pomelo, to największy owoc z rodziny cytrusów. Jednak przede wszystkim, oprócz imponujących rozmiarów, wyróżnia się bogactwem wartości odżywczych. Zawarte w nim witaminy, w szczególności tak ważna dla ludzkiego organizmu witamina C, sprawiają, że jest najzdrowszym owocem cytrusowym.

Pomelo właściwości odżywcze i witaminy

Ze względu na dużą zawartość kwasu askorbinowego (wit. C), bo aż 61 mg/100 g owocu, pomelo doskonale wzmacnia układ odpornościowy. Jest o wiele skuteczniejszy od pomarańczy, która zawiera w sobie 50 mg/100 g, a także podobnego do niego grejpfruta, który może się pochwalić jedynie 34 mg/100 g. Średnie pomelo waży około 700g, a zatem już 1/6 tego owocu pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Pomelo jest również ważnym źródłem potasu – zawiera go w ilości 216 mg na 100 g. Ten pierwiastek mineralny odpowiada za utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej organizmu, a poza tym reguluje napięcie mięśniowe, a więc także ciśnienie krwi i rytm serca. Warto więc, aby do codziennej diety włączyły go osoby walczące z nadciśnieniem. W ochronie przed chorobami układu krążenia ważną rolę pełnią też pektyny, których w miąższy i skórce pomelo nie brakuje. Substancje te zapobiegają odkładaniu się tłuszczów w tętnicach, a co za tym idzie, pełnią istotną rolę w zapobieganiu miażdżycy.

Jeżeli chodzi o wartości odżywcze i kalorie, pomelo jest całkowicie bezpieczny dla osób monitorujących przyrost wagi. 100 g miąższu dostarcza jedynie 38 kcal i 9,62 g węglowodanów. Ma niski indeks glikemiczny, więc bez obaw mogą go spożywać nawet diabetycy. W 89% składa się z wody, więc polecany jest szczególnie w okresie letnim. Oprócz potasu znajdziemy również inne minerały, takie jak wapń czy fosfor i magnez, jednak już w nie tak imponujących proporcjach.

Wartymi odnotowania właściwościami pomarańczy olbrzymiej mogą być działania antynowotworowe i zasadotwórcze. Te pierwsze pomagają w zapobieganiu chorobom nowotworowym, te drugie zaś z pewnością przyniosą ulgę osobom cierpiącym na refluks i zgagę.

Jak jeść pomelo?

Przede wszystkim należy je obrać. W tym celu najlepiej jest naciąć kilkukrotnie skórkę owocu, a następnie, zaczynając od nasady owocu, zacząć ją ściągać. Po usunięciu skórki warto usunąć wszystkie gorzkie błony i niejadalne pestki. Otrzymany w ten sposób miąższ można jeść na surowo lub w postaci soku czy też marmolady. Kandyzowana skórka pomelo jest świetnym dodatkiem do ciast i deserów.

Pomelo – właściwości odżywcze i zdrowotne, witaminy i kalorie
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *