Pas treningowy: czy warto go używać?

Coraz częściej dostrzegamy osoby korzystające z pasa treningowego podczas ćwiczeń na siłowni. Na pytanie, czy warto używać pasa treningowego ciężko uzyskać jednoznaczną odpowiedź. Nie brakuje zarówno zwolenników, jak i przeciwników takiego treningu. Jakie są zatem plusy i minusy korzystania z pasa treningowego?

Pas treningowy – czym jest?

Pas treningowy to narzędzie, które pomoże zwiększyć wyniki w złożonych ćwiczeniach. Można wyróżnić kilka rodzajów. Nie powinniśmy kupować wersji kulturystycznych, ponieważ nie mają one zbyt wiele wspólnego z tym, do czego zostały stworzone. Pas powinien mieć taką samą szerokość na całej długości. Pozwoli to stworzyć odpowiednią sztywność na korpusie.
Zadaniem pasa treningowego jest wzmocnienie powłok brzusznych, które należy odpowiednio zabezpieczyć przed uszkodzeniem i przeciążeniem. Jest swego rodzaju pasem bezpieczeństwa podczas ćwiczeń. W sytuacji, gdy mięśnie stabilizujące zaczynają być mało wydolne pod kątem wytrzymałości strukturalnej, pas zachowuje ich spójność przed uszkodzeniem. Pas utrzymuje również bardziej stabilną pozycję odcinka dolnego grzbietu. Sprawia to, że staje się mniej podatny na łamanie treningowej techniki oraz mocniej trzyma lędźwie w swojej płaszczyźnie. Pas jest też gwarantem wygenerowania nieco większej siły mięśniowej. Dzięki pasowi dochodzi do zwiększenia ciśnienia w jamie brzusznej. Pas dodaje również poczucia bezpieczeństwa w trakcie treningu. Czujemy, że możemy wtedy podnieść więcej bez strachu, że uszkodzimy ciało.

Kiedy korzystać z pasa treningowego?

Pas treningowy jest przeznaczony dla osób średnio zaawansowanych i zaawansowanych przy obciążeniach powyżej 85% 1RM. Początkujący powinni skupić się na pracy nad poprawnym oddechem. Z pasa powinny korzystać osoby, które mają wyuczony wzorzec napięcia ciała. Zalety pasa dostrzegą jedynie ci, którzy opanowali oddech przeponowy. W innym wypadku narzędzie to może nawet zaszkodzić. Istnieją jednak przeciwwskazania do używania pasa treningowego. Należą do nich: przepuklina pachwinowa oraz problemy z nadciśnieniem.

Pas treningowy – obalamy mity

Pas treningowy wcale nie chroni przed kontuzją. Traktowanie pasa jako cudownego leku, jest błędem. Ryzyko kontuzji jest takie samo jak podczas treningu bez, jeśli nie potrafimy choć prawidłowo oddychać przeponą. Pas powinien przylegać do ciała bez sprawiania uczucia dyskomfortu, dlatego nie należy się nim ściskać z całej siły. Oczywiście nie każdy powinien ćwiczyć z pasem treningowym. Jest to narzędzie typowe dla osób, które chcą zmaksymalizować swoje wyniki. Ludzie trenujący rekreacyjnie raczej nie będą mieli pożytku z tego narzędzia. Jest to narzędzie całkowicie nieobowiązkowe.

Z pasa treningowego powinni korzystać przede wszystkim trójboiści oraz przedstawiciele sportów o charakterze wybitnie siłowym. Nie zakłada się pasa na cały trening, a jedynie na jego najcięższe części. Czyli wtedy gdy podnoszony ciężar jest równy lub większy masie ciała ćwiczącego.
Pas treningowy może być wsparciem, które pomoże poprawić bezpieczeństwo na siłowni. Żeby przynosił odpowiednie korzyści, musi być wykorzystywany w sposób prawidłowy i przemyślany. Nieumiejętne używanie pasa może nie poprawić treningu ani nie wspomóc kręgosłupa. Może też stwarzać pewne ryzyko.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *