Papryka – właściwości odżywcze i zdrowotne, kalorie

Jest jednym z najbardziej uniwersalnych i zróżnicowanych warzyw. Występuje w wielu odmianach, świetnie sprawdza się zarówno świeża, a także jako przyprawa. Poza wspaniałym smakiem i świetnym dodatkiem do każdego dania, jest również wspaniałym źródłem wielu witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowej pracy ludzkiego organizmu. Papryka, bo o niej mowa, pojawiła ię w Europie pod koniec XV wieku, a przybyła na stary kontynent z Ameryki Południowej i Środkowej. Na początku hodowana była głównie w krajach Śródmorza, a do Polski zawitała w wieku XVII. Zastosowanie jej w gastronomii zapewnia niezwykły smak i aromat nawet najzwyklejszym potrawom.

Papryka – właściwości odżywcze i zdrowotne

Papryka jest warzywem charakterystycznym i niezwykle zdrowym. Oprócz licznych olejków eterycznych, które zapewniają jej świetny aromat, jest idealnym źródłem witaminy A, E i C. Ponadto, może się poszczycić wysoką zawartością takich składników mineralnych, jak potas, wapń, magnez i żelazo. Co ważne dla kobiet w ciąży, papryka jest bardzo bogata w kwas foliowy, więc warto wprowadzić ją do codziennej diety także podczas oczekiwania n urodzenie dziecka. Warto wspomnieć o dość wysokiej zawartości likopenu, związku z grupy karotenów, których działanie zmniejszające ryzyko zawału i nowotworów potwierdziły badania kliniczne.

Papryka i jej zastosowanie

Za ostrość papryki odpowiada kapsaicyna, która, głównie dzięki swojemu działaniu rozgrzewającemu, świetnie wpływa na przepływ krwi w żyłach, a ponadto znacznie wspomaga spalanie tłuszczu. Poza tym działa antyoksydacyjnie i przeciwdrobnoustrojowo. W tym przypadku im ostrzej, tym zdrowiej – a zatem najostrzejsza papryka, Pepper X, składa się niemal z czystej kapsaicyny. Oczywiście, tak ostre papryczki chili w zbyt dużych ilościach i nieodpowiednio spożywane mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia.
Zazwyczaj papryka jest jednak świetnym lekarstwem na wiele różnych dolegliwości. Zresztą, jej polska historia u swoich początków na tym się opierała. Dzięki wspomnianej już wysokiej zawartości witaminy C, jedzenie papryki w sezonach szczególnego zagrożenia zakażeniem grypy jest wskazanie, gdyż wspomoże ona odporność organizmu. W związku z tym, że główny sezon hodowlany przypada na sierpień, warto ze świeżej papryki zrobić przetwory i cieszyć się jej smakiem i właściwościami przez cały rok. Ze względu na to, że zawiera w sobie także znaczną ilość flawonoidów, jej działanie antynowotworowe jest nie do przecenienia.

Papryka a odchudzanie

Papryka jest też sojusznikiem diety odchudzającej. Po pierwsze, papryczki chili są idealnym środkiem zarówno spalającym tłuszcz, jak i przeczyszczającym. Zawartość błonnika, który pomaga układowi trawiennego pozbywać się niechcianych toksyn, a także daje poczucie sytości na wiele godzin, również pomoże tym, którzy chcą zmniejszyć swoją wagę. Jeśli chodzi o kalorie, papryka zaliczana się do warzyw, na których spożycie przeznaczamy więcej energii, niż przyjmujemy – papryka w 100 g ma jedynie 28 kcal!

Papryka – właściwości odżywcze i zdrowotne, kalorie
Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *