Ostroga piętowa – objawy, przyczyna i leczenie

Ostroga piętowa to dość nieprzyjemna przypadłość. Narośl kostna, czyli, innymi słowy, mówiąc: ostroga, przysparza wiele bólu, który pojawia się w kilku etapach. Na samym początku pojawia się przy chodzeniu i obciążeniu stopy, a później towarzyszy nieprzerwanie. Po pewnym czasie ostroga piętowa utrudnia codziennie funkcjonowanie i wykonywanie nawet najprostszych czynności, dlatego nie powinniśmy ignorować żadnych objawów. Sprawdźmy, jak powinno się leczyć tę przykrą przypadłość.

Czym jest ostroga piętowa?

Ostroga piętowa to inaczej zapalenie rozcięgna podeszwowego i są to zmiany zwyrodnieniowe guza piętowego, które prowadzą do powstania narośli kostnej. W konsekwencji odczuwalny jest silny i często stały ból chorej kończyny.

Kto jest narażony na tę przypadłość?

Ostroga piętowa zwykle dokucza osobom, które systematycznie uprawiają sport, na przykład: tenis, bieganie, koszykówkę, lecz nie tylko. Coraz częściej na tę przypadłość cierpią starsze osoby, których stopy uległy deformacji z różnych powodów.

Leczenie ostrogi piętowej

Nie ma co czekać, jeśli zmagamy się z taką dolegliwością, powinniśmy się udać do ortopedy. Ból samoistnie nie zniknie. Lekarz podczas wizyty przeprowadzi wywiad oraz zbada chorą stopę. Warto wspomnieć, że przy ostrodze piętowej ból występuje w środkowej części pięty od strony podeszwy. Następnym krokiem przed podjęciem leczenia jest wykonanie prześwietlenia.

Ostroga piętowa leczenie to proces, na który składa się kilka czynników. Podstawą leczenia jest rehabilitacja, przede wszystkim fizykoterapia i kinezyterapia. Ćwiczenia, które zostaną zlecone przez fizjoterapeutę mogą być wykonywane także w warunkach domowych.

W trudnych przypadkach, kiedy leczenie farmakologiczne i ultradźwięki nie dają poprawy i dochodzi do deformacji stopy, wyrośl kostną usuwa się operacyjnie. Jednakże wyniki leczenia chirurgicznego nie przewyższają rezultatów uzyskanych w leczeniu zachowawczym. Dobrą informacją jest to, że zdecydowana większość przypadków nie wymaga operacji.

Leczenie ostrogi piętowej – ćwiczenia

  1. Rozciągamy łydki – ćwiczenie rozciągające łydki, zmniejsza napięcia w okolicy pięty. Głównym celem tego ćwiczenia jest zmniejszenie bólu, którym objawia się ostroga piętowa. Sztywny pasek zahacz o przodostopie. Trzymaj pasek w rękach, pociągaj biernie (tylko siłą rąk) za stopę aż do uczucia rozciągania łydki. Utrzymaj taką pozycję około 50 sekund. W czasie rozciągania powinieneś czuć łydkę i to jak się rozciąga. Ćwiczenie wykonuj, jak najczęściej się da, a najlepiej 3 razy dziennie.
  2. Rozciągamy mięśnie krótkie stopy – usiądź z piętą, która boli na kolanie, złap za palce bolącej stopy i naciągnij je do góry. Taką pozycję utrzymaj około 60 sekund. To ćwiczenia, choć bardzo proste, zmniejsza dolegliwości, które są spowodowane ostrogą piętową. Wykonuj to ćwiczenie kilka razy dziennie.
  3. Rozciągamy rozcięgno podeszwowe piłeczką – zanim wstaniesz z łóżka, usiądź na jego brzegu i opuść stopy na podłogę. Pod chorą stopę połóż piłeczkę (na przykład tenisową i przesuwaj ją od pięty do palców. Wykonuj to ćwiczenie raz dziennie.

Jakie są przyczyny powstawania ostrogi piętowej?

Na powstanie ostrogi piętowej może mieć wpływ wiele czynników, wśród których wyróżniamy:

  • osoby z nadwagą są zdecydowanie bardziej narażone,
  • noszenie źle dobranego obuwia bardzo źle wpływa na stopy,
  • urazy, które zostały niedoleczone, mogą mieć ogromny wpływ na powstanie ostrogi,
  • osoby, które mają pracę stojącą, często cierpią na tę przypadłość,
  • sportowcy, którzy dużo ćwiczą i obciążają stopy, są narażeni na tego typu dolegliwość,
  • podeszły wiek także ma bardzo duże znaczenie. Z badań wynika, że osoby, które cierpią na ostrogę piętową, to często osoby starsze.

Aby uniknąć powstania ostrogi piętowej, powinniśmy większą uwagę poświęcać na wybór odpowiedniego obuwia. Przy silnym objawach bólowych, spowodowanych ostrogą piętową, możemy przynieść sobie ulgę, chłodząc chorą stopę, na przykład okładając ją kostkami lodu czy po prostu butelką zimnej wody. Oprócz tego należy pamiętać o ćwiczeniach rozciągających i systematycznie je wykonywać.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *