Odżywki białkowe – co musisz o nich wiedzieć

Dla wielu osób wspomagacze diety to nieodzowny element treningu, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty. Można się spytać – dlaczego? Czy sama dieta i ćwiczenia nie są wystarczające? Zapraszam do artykułu gdzie dowiecie się wszystkiego, co istotne na temat jednej z najpopularniejszych odżywek na rynku jaką jest białko.

Warto będzie na sam początek wyjaśnić czym białko jest – często nazywane po prostu “blokami życia” wynika z tego, że każda nasza komórka składa się z protein. Potrzebujemy je w naszej diecie by naprawiać i tworzyć nowe komórki oraz w wielu innych przypadkach jak przenoszenie tlenu wraz z krwią czy magazynowania żelaza. Niedobór białka może mieć poważne efekty dla naszego zdrowia:

  • osłabienie naszego organizmu
  • zanik popędu płciowego
  • depresja

Istotne jest to, by zawsze dostarczać odpowiednie ilości składników odżywczych do naszego organizmu. Skupmy się jednak teraz na tym, dlaczego jest białko istotne dla sportowców.

Białko dla sportowca – czemu ważne?

Prócz tego, co proteiny standardowo dla nas robią, dochodzą również kwestie tego co mogą zrobić dla osoby interesującej się kulturystyką. Oczywiście najbardziej istotną rzeczą jest fakt, że potrzebujemy białka by móc zwiększyć naszą masę mięśniową. Jednakże, nie jest to wszystko! Stwierdza się, że suplementacja białkiem ma także inne, pozytywne efekty:

  • wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej
  • skrócenie czasu regeneracji po treningu
  • powstrzymać utratę uzyskanej już muskulatury

Jak widać powyżej, nie jest to zaskoczeniem czemu tak wiele osób sięga po białko jako podstawowy składnik diety. Jeśli chcemy pracować intensywniej nad naszym ciałem to odpowiednia suplementacja jest tutaj podstawą. Głównie wynika to też z tego, że wiele osób nie jest w stanie w pewnym momencie dostarczyć odpowiedniej dawki protein z samej diety ponieważ wiązałoby się to również z wchłanianiem innych niepotrzebnych składników odżywczych jak węglowodany czy tłuszcze. Z tego też właśnie powodu odżywka ta może być świetnym rozwiązaniem.

Które białko wybrać?

Jeśli już zdecydujemy się na wybór suplementu to z pewnością zauważymy, że istnieje wiele przeróżnych rodzajów białka. Wtedy można zadać sobie pytanie, które tak naprawdę najlepiej jest wybrać w takim przypadku. Na sam początek warto zaznaczyć, że zazwyczaj spotkamy się z białkiem pochodzącym z mleka krowiego lub z proteinami pochodzenia roślinnego (zazwyczaj z soi). W przypadku mleka krowiego głównie znajdziemy dwa najpopularniejsze rodzaje: kazeina micelarna i białko serwatki. Oba różnią się od siebie głównie tym, że kazeina wchłania się dość wolno,, przez co jest polecana szczególnie jako suplement dobry do przyjęcia przed snem. Białka serwatki mają do siebie to, że wchłaniają się dość szybko. Dodatkowo, odnajdziemy na rynku trzy najpopularniejsze wersje:

  • WPC – koncentrat białka serwatkowego – jedna z najczęściej wybieranych wersji ponieważ jej stosunkowo niska cena jest bardzo zachęcająca, szczególnie dla początkujących. Posiada w sobie około 80% czystego białka co również jest istotne
  • WPI – izolat białka serwatkowego. Tutaj różnica pojawia się w kwestii ilości protein, która sięga 90%
  • WPH – hydrolizat białka serwatkowego. W tym przypadku mowa tutaj o prawie 100% czystego białka w suplemencie!

Wybór suplementu jest często zależny tak naprawdę od upodobania. Bardzo często poleca się początkującym po prostu WPC z powodu ceny. Jednakże, ostateczny wybór wciąż będzie zależał od nas.

Podsumowanie

Jak widać powyżej, suplementacja białkiem nie jest niczym trudnym. Jeśli decydujemy się na zakup to oczywiście pamiętajmy, że najlepiej jest stosować produkt wedle wytycznych producenta oraz to, że sama odżywka nie uczyni z nas kulturysty. Zawsze istotne będzie to, by wykonywać odpowiednie ćwiczenia i przy okazji dostarczać wszystkie istotne składniki ze zbilansowanej i zróżnicowanej diety!

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *