Obalamy mity dietetyczne: Mleko nie jest wskazane podczas odchudzania

Od zawsze było wiadomo, że mleko krowie jest zdrowe i dostarcza wartości odżywczych. Takie poglądy wielu z nas wpajali członkowie rodzin w trosce o nasze dobro. Jednak obecnie, wokół mleka krowiego krąży mnóstwo przekonań, jak np. to, że ze względu na tłuszcz nie jest wskazane w czasie odchudzania. Czy na pewno?

Dlaczego spożywać mleko i jego przetwory? Istotna rola wapnia

A konkretnie, dlaczego spożywać mleko i jego przetwory w czasie diety, kiedy najbardziej istotna jest utrata masy ciała? Przecież mleko jest tłuste, więc teoretycznie powinniśmy od niego tyć. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie! Mleko krowie zawiera duże ilości wapnia – pierwiastka, który buduje zęby, kości oraz ściany komórkowe i ma wpływ na układ nerwowy, kurczliwość mięśni, a także uwalnianie hormonów do krwiobiegu.

Wapń jest substancją regulującą metabolizm i może pomóc w utracie kilku kilogramów. Ponadto deficyt tego pierwiastka w organizmie może objawiać się częstym uczuciem głodu, a także poważnymi zaburzeniami gospodarki hormonalnej, co prowadzi często to przybierania na wadze.

Według badań prowadzonych wspólnie przez naukowców z Izraela, Stanów Zjednoczonych oraz Niemiec, osoby stosujące dietę bogatą w nabiał, po upływie 6 miesięcy traciły o ponad 4 kg więcej niż badani nie przyjmujący mleka i jego przetworów.

Zapotrzebowanie i Inne źródła wapnia

Dzienne zapotrzebowanie tego pierwiastka jest zależne od wieku, np. noworodek potrzebuje go tylko 200 mg, a osoba dorosła ok. 1000 mg na dzień. Aby sobie go dostarczyć w takiej ilości, wystarczy pić ok. 2 szklanki mleka dziennie.

Ale co zrobić, jeśli nie przepadasz za mlekiem? Osoby, które go nie lubią skarżą się często nie tylko na smak, ale też zapach mleka określając go jako przykry i nieprzyjemny. W takiej sytuacji można zastąpić mleko innymi przetworami, np. twarogiem lub jogurtem. Wapń występuje też m. in. w orzechach laskowych, pistacjach, roślinach strączkowych, natce pietruszki.

Należy jednak pamiętać, że wapń z wyżej wymienionych produktów nie przyswaja się tak dobrze, jak ten zawarty w nabiale. Jest to spowodowane obecnością laktozy i witaminy D, które ułatwiają jego wchłanianie z produktów mlecznych,. Jeżeli natomiast nie tolerujesz laktozy, wapń i inne witaminy możesz przyjmować w postaci suplementów, jednak również one nie zastąpią w pełni tych naturalnie dostarczanych z pożywienia.

Mleko w proszku, a zwykłe mleko

Mleko w proszku jest popularnym produktem wykorzystywanym do produkcji słodyczy. Proszek powstaje po odparowaniu wody z mleka – poddaje się je pasteryzacji, zagęszczeniu oraz suszeniu. Do mleka dodaje się fosforan wapnia, który ma zapobiec jego zbrylaniu się, jednak jak zapewniają dietetycy, związek ten naturalnie występuje w naszych kościach i jest zupełnie bezpieczny.

Choć według dietetyków, pod względem wartości odżywczych, nie różni się wiele od zwykłego mleka z kartonu, to jest bardzo kaloryczne – 100 gram tego produktu to nawet 500 kalorii!.

Taka sama porcja “dietetycznej” wersji mleka z proszku dostarcza ok. 300 kalorii i zawiera 37g odtłuszczonego białka, 52g węglowodanów oraz 1,25g tłuszczu. Szklanka zwykłego mleka krowiego, które zawiera 3,2% tłuszczu to 153 kalorie. Mleko 2% – 128 kalorii, natomiast 0,5% to mniej niż 100 kalorii w 250ml.

Jakie mleko pić, żeby schudnąć?

Oczywiście picie samego mleka nie wystarczy, aby zdrowo stracić na wadze. Kluczem do sukcesu jest odpowiednio dobrany plan treningowy oraz starannie skomponowany jadłospis, którego mleko może być uzupełnieniem. Najlepiej wybierać to o średniej zawartości tłuszczu, bo nawet na diecie – tłuszcz, choć w ograniczonej ilości, jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Mleko spożywane w rozsądnych ilościach – za sprawą wapnia, na pewno nie spowoduje wzrostu masy ciała, a przeciwnie – pomoże Ci utrzymać stałą wagę. A co z mlekiem w proszku? W skrajnych przypadkach, kiedy z jakichś powodów nie masz dostępu do tradycyjnego krowiego mleka, możesz skorzystać ze sproszkowanego zamiennika w celu dostarczenia sobie wartości odżywczych, jednak ze względu na wysoką kaloryczność – nie jest ono dedykowane osobom dbającym o szczupłą sylwetkę.

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *