O jakiej porze dnia spalamy najwięcej kalorii?

Często zastanawiamy się, o jakiej porze dnia najlepiej ćwiczyć, aby trening był jak najbardziej efektywny. Czy pora dnia rzeczywiście ma znaczący wpływ na spalanie kalorii? Jakie są inne sposoby na przyspieszenie metabolizmu? Co z kolei wpływa na jego zahamowanie? Dowiedzcie się.

Metabolizm – na czym polega

Metabolizm zwany inaczej przemianą materii to wszystkie reakcje biochemiczne zachodzące w organizmie. Na metabolizm składają się dwa rodzaje reakcji:

  • Katabolizm – ten termin oznacza procesy rozpadu związków, podczas których wydziela się energia.
  • Anabolizm – to inaczej procesy syntezy, zachodzące podczas budowy tkanek, podczas których energia jest pobierana.

Przemianę materii dzielimy na podstawową, ponadpodstawową oraz całkowitą.

  • PPM – podstawowa przemiana materii – to najmniejsza ilość energii potrzebna do utrzymania funkcji życiowych organizmu.
  • PPPM – ponadpodstawowa przemiana materii – to energia, którą organizm zużywa na wszystkie dodatkowo wykonywane czynności (praca, trening, czynności codzienne itp.)
  • CPM – całkowita przemiana materii – to ilość energii równa sumie podstawowej i ponadpodstawowej przemiany materii.
    Stąd wynika, że: CPM = PPM + PPPM

Energię dostarczaną z pożywieniem oraz wykorzystywaną przez organizm w procesach metabolicznych mierzymy za pomocą jednostki, jaką jest kaloria. Z kolei spalanie kalorii to właśnie zużywanie przez organizm tej energii.

Czy pora dnia ma wpływ na proces spalania kalorii?

Popularne jest twierdzenie, że procesy metaboliczne przebiegają najbardziej intensywnie o poranku. Jednak badania przeprowadzone przez naukowców z Bostonu pokazały, że metabolizm spoczynkowy wzrasta aż o około 10%, jednak nie rano, a późnym popołudniem oraz wieczorem. Dlatego też o tej porze najlepiej zaplanować bardziej kaloryczne posiłki lub trening.
Z przymrużeniem oka, większość trenerów mówi, że najlepszy trening to taki, który w ogóle został wykonany. Najważniejsze zatem jest żeby ćwiczyć w ogóle, a nie o konkretnej godzinie. Jednakże, pora w jakiej będziemy ćwiczyć, wpłynie na jego efekt.
Trening późnym popołudniem lub wieczorem, czyli w czasie, kiedy metabolizm przyspiesza, będzie bardziej efektywny pod względem spalonych kalorii.

Poranny trening z kolei doprowadza do powstania tak zwanego efektu „after burn”, czyli przedłużonego spalania. Oznacza to, że spalanie kalorii będzie przyspieszone nawet do kilkunastu godzin po treningu.

Co jeszcze wpływa na szybkość przemiany materii?

Istnieją czynniki, które wpływają na to, jak szybko zachodzą procesy metaboliczne. Niektóre z nich przyspieszają je, a inne sprawiają, że zachodzą wolniej. Dla przyspieszenia metabolizmu kluczowe są odpowiednia dieta i ćwiczenia. Co ciekawe, procesy metaboliczne zachodzą tym szybciej, im więcej tkanki mięśniowej jest w organizmie. Z kolei, w celu zapobiegania spowolnienia przemiany materii należy unikać poniższych rzeczy:

  • Niedobór snu skutkuje tym, że organizm wydziela mniej hormonu wzrostu, a więcej kortyzolu. To z kolei powoduje zwiększenie apetytu oraz zaburzenie metabolizmu węglowodanów, co w konsekwencji prowadzi do przybierania na wadze.
  • Brak systematyczności w spożywaniu posiłków oraz zbyt duże przerwy między nimi doprowadzają do zaburzeń funkcjonowania układu pokarmowego oraz wahań poziomu insuliny i glukozy we krwi.
  • Długotrwały stres skutkuje zwiększeniem produkcji białka hamującego metabolizm tłuszczów.
  • Woda jest niezbędna do przeprowadzenia procesów metabolicznych oraz do wydalenia ich produktów ubocznych. Dlatego właśnie, picie jej w zbyt małej ilości skutkuje spowolnieniem przemiany materii.

Jak widać, pora dnia ma znaczący wpływ na to ile kalorii spalamy. Warto zatem ćwiczyć o poranku lub pod koniec dnia. Należy też pamiętać o tym, że sami mamy bardzo duży wpływ na to, jak działa nasz metabolizm. Dlatego też warto dbać o odpowiednią dietę i regularne treningi. Dobrze też pamiętać o czynnikach, które hamują przemianę materii i w miarę możliwości się ich wystrzegać. Dzięki temu procesy metaboliczne będą zachodzić prawidłowo, a my będziemy mogli cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *