Nieudane zakupy? Sprawdź jak przebiega zwrot towarów w sklepach odzieżowych

Nowe buty, spodnie, torebki, płaszcze – kto nie lubi momentu, w którym może pozwolić sobie na wzbogacenie garderoby? Zakup nowych ciuchów to zdecydowanie jeden z najlepszych sposobów na poprawę nastroju. Co jednak zrobić, gdy zamówiony w sklepie internetowym lub kupiony w galerii towar nie spełnia naszych oczekiwań? Prawo konsumencie umożliwia zwrot towaru, jednak aby to zrobić trzeba poznać jego zapisy, by wiedzieć w jaki sposób wykorzystać przysługujące przywileje.

Zakupy przez internet – co można zwrócić?

Towar zakupiony przez internet można swobodnie zwrócić w ciągu 14 dni – wynika to z faktu, że przed jego zakupem klient nie miał możliwość osobistego sprawdzenia jego stanu faktycznego. Tutaj sprawa jest bardzo prosta – kiedy otrzymujemy zamówione przez nas produkty, które nie spełniają naszych oczekiwań np. buty są za duże, nie podoba nam się użyty materiał lub kolor, to odsyłamy je z powrotem do sklepu i dostajemy pieniądze. Zamówione przez nas ubrania wcale nie muszą posiadać wady, by móc je zwrócić. Brak możliwości zapoznania się z produktem (inaczej niż w przypadku sklepów stacjonarnych) uprawnia zamawiających do 14 dni na decyzję czy zamówiona bluzka, buty, żakiet zostają z w jego szafie czy trafią z powrotem do sklepu.

1.Zalando – zwrot towaru i zasady

Jednym z największych sklepów oferujących zakupy w sieci jest Zalando – szeroki wybór ubrań, butów i dodatków sprawia, że wiele osób decyduje się na skorzystanie z ich oferty. A jak działa u nich zasada zwrotu lub wymiany ubrań? Na stornie producenta czytamy: Wszystkie artykułu zakupione w naszym sklepie podlegają zwrotowi – można go dokonać do 100 dni od momentu otrzymania przesyłki. Aby jednak zwrot został przyjęty zakupione produkty muszą pozostawać w nienaruszonym stanie. Ubrania, na których są widoczne ślady użytkowania, np. plamy po podkładzie, znoszone podeszwy, brak metek – te produkty nie zostaną przyjęte. Dużym plusem dla sklepu jest znaczne przedłużenie czasu, który mamy na przemyślenie czy na pewno dany towar nie spełnia naszych oczekiwań, również koszty zwrotu są całkowicie pokrywane przez Zalando – za odesłanie paczki kurierem płaci sklep. Firma nie uwzględnia jednak wymiany zamówionych ubrań: W Zalando wymiana towarów jest niemożliwa – byłoby to zbyt skomplikowane zarówno dla nas, jak i dla naszych klientów. Producent proponuje, by skorzystać z opcji darmowego zwrotu i ponownego zamówienia np. innego rozmiaru, czy koloru danego ubrania.

2.Domodi – zasady zwrotu towaru

Inną taktykę obiera Domodi – kanał sprzedażowy z modnymi ciuchami. Jak czytamy w regulaminie: Serwis Domodi nie prowadzi sprzedaży, nie jest stroną transakcji, a jedynie informuje o ofertach handlowych Sklepów. Ten zapis bezpośrednio łączy się z uregulowaniem zasad dotyczących reklamacji produktów. Z racji tego, że serwis działa na zasadzie bazy produktów, cały proces zwrotów oraz wymiany ubrań jest przekierowywany na stronę danego producenta: Serwis Domodi zastrzega, że reklamacje dotyczące jakości lub wad Towarów nabytych od Sklepów, czy też nienależytego wykonania bądź niewykonania umowy należy kierować bezpośrednio do Sklepu, z którego Towar pochodzi i nie będą one rozpatrywane przez serwis Domodi.Sklepy stacjonarne również proponują sprzedaż swoich ubrań w formie online. To wygodne rozwiązanie, które pozwala na zaoszczędzenie czasu i ominięcie długich kolejek do przymierzalni. Nie zawsze jednak zamówione ciuchy spełniają nasze oczekiwania.

3. Zara – reklamacja towaru w jednej z największych sieciówek

Na ich stronie internetowej czytamy, że wymiana i zwrot towaru są całkowicie bezpłatne. Czas na odesłanie trwa miesiąc (30 dni), ale liczy się od momentu wysłania przesyłki. Kiedy otrzymamy maila potwierdzającego, że zamówione przez nas ciuchy zostały wysłane, automatycznie rozpoczyna się czas, od którego mamy możliwość dokonania zwrotu. Aby otrzymać nowy produkt lub zwrot pieniędzy należy dostarczyć do sklepu stacjonarnego lub przesłać kurierem ubrania w nienaruszonym stanie, wraz z metkami.

4. Reserved – wymiana towaru

Zakupy dokonane w sklepie stacjonarnym coraz częściej praktykują podobne zasady do sklepów internetowych. W Reserved zwrot lub wymiana towarów jest możliwa po wcześniejszym okazaniu paragonu fiskalnego (w przypadku płatności kartą należy mieć ze sobą również wydruk potwierdzenia z terminalu), a ubranie musi posiadać metkę i być oddane w stanie nienaruszonym. Reserved umożliwia zwrot we wszystkich salonach sklepu na terenie całej Polski w ciągu 30 dni od dnia dokonania zakupów.
Podczas zakupów w sklepach stacjonarnych dobrze jest zapytać się sprzedawcy, w jaki sposób odbywa się ewentualna reklamacja. Coraz więcej producentów zaczyna stosować technikę kart podarunkowych. Oznacza to, że nawet jeśli chcemy otrzymać zwrot pieniędzy, nie dostaniemy ich bezpośrednio do ręki lub w formie przelewu. Wartość kupionych przez nas produktów zostanie oddana w formie karty podarunkowej. To z kolei generuje kolejny problem. Jeśli nawet zdecydujemy się na taką formę rozwiązania problemu, bardzo często towary z karty podarunkowej nie są już objęte zwrotem pieniędzy a jedynie wymianą towaru np. na inny rozmiar lub kolor. Robiąc zakupy warto jest mieć to na uwadze.

Pamiętajmy o tym, że polityka konsumpcyjna w sklepach stacjonarnych rządzi się swoimi prawami. Możliwość zwrotu produktów, które nie są opatrzone żadną wadą to jedynie dobra wola ich producentów. Nieuszkodzone spodnie, które po prostu przestały się nam podobać nie zawsze będą mogły zostać przez nas zwrócone. Zwróćmy więc uwagę na to, by stojąc przy kasie, uzyskać informację o tym, czy istnieje taka ewentualność, a jeśli tak, to ile czasu nam przysługuje.

Nieudane zakupy? Sprawdź jak przebiega zwrot towarów w sklepach odzieżowych
3.5 (70.67%) 15 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *