Niestabilność karku- jak ćwiczyć?

W dzisiejszym artykule porozmawiamy sobie i szerzej zapoznamy z problematyką odcinka szyjnego kręgosłupa. Skąd w ogóle biorą się wszelkie bóle związane z tym odcinkiem naszego kręgosłupa i czym jest niestabilność karku ?

Na czym polega niestabilność karku?

Zacznijmy od niestabilności karku- jest to nadmierna ruchomość karku wykraczająca poza fizjologiczne zakresy ruchu, wywołujące dolegliwości bólowe lub objawy neurologiczne, niestabilność może być ostra lub przewlekła. Skąd się to bierze? Z pewnością znacznie przyczynia się do tego siedzący tryb życia (liczne godziny spędzone przed komputerem) oraz zbyt mała albo wręcz znikoma aktywność fizyczna.

U podłoża tych problemów często leży zaburzenie jego ruchomości, wyrażający się nadmiernym zakresem ruchu lub jego niedoborem a mowa tutaj o hipermobilnosci i jej skutkach. U osób w młodym i średnim wieku tego typu niedogodności zwykle są w pełni odwracalne zwłaszcza gdy ich przyczyn są zaburzenie o podłożu mięśniowym czyli to w mięśniach leży główny problem.
Ćwiczenia na kark są jednymi z najczęściej wykorzystywanymi elementami w leczeniu pacjentów z niestabilnością karku. Pozwalają one pacjentowi na odbudowanie siły mięśni w tym właśnie odcinka kręgosłupa, elastyczność oraz wytrzymałość. Czy wiecie, że samo sprawdzenie smartfon obciąża naszą szyje aż do 27kg?! Coś strasznego, właśnie dlatego należy dbać również o tak niepozorną cześć naszego ciała bo ona tez może się popsuć! Pewnie teraz się zastanawiacie… no taka ale jak temu zaradzić a wiec po wizycie u specjalisty bardzo często są zalecane ćwiczenia jednak teraz powstaje pytanie jakie

Trening stabilności karku – na czym polega?

Wbrew pozorom trening stabilizacji karku jest niezmiernie ważny i istotny przy walce z tą dolegliwością. Są to skuteczne ćwiczenia które mają odbudować nasze naturalne mechanizmy dzięki, którym kark jest utrzymywany przez cały kręgosłup i przyjmuje przez cały czas stabilną pozycje. Do głównych mięśni stabilizacyjnych odcinak szyjnego należą: mięśnie podpotyliczne, mięsień długi szyi i głowy, wielodzielny, półkolcowy, czworoboczny, zębaty przedni i dźwigacz łopatek to one dbają o prawidłową pozycje naszego karku.

Przykładowych zestaw ćwiczeń

  1. Pozycja wyjściowa – siad.
  2. Zapleć ręce na szyi lub dolnej części potylicy, dłonie pchają głowę do przodu, głowa przeciwstawia się oporowi, pozostając bez ruchu. Modyfikacją jest przykładanie oporu z boków głowy.
  3. Unoś barki do góry w stronę uszu, tak jakbyś chciał(a) wzruszyć ramionami. Zataczaj barkami kółeczka, do przodu i do tyłu
  4. Pozycja wyjściowa – klęk podparty.
  5. Naprzemiennie wyciągaj ręce w przód, pamiętając, aby głowa i szyja pozostawały w linii prostej przedłużeniem kręgosłupa.
Czytaj więcej:



Niestabilność karku- jak ćwiczyć?
Ocen ten wpis