Najzdrowszy olej do smażenia! Wybieramy!

Zdrowa, jednocześnie zbilansowana dieta nie opiera się wyłącznie na skonkretyzowanych posiłkach, bogatych w niezbędne dla naszego organizmu wartości odżywcze. Dieta powinna się stać sposobem życia, stylem, który odpowiada nam całkowicie. Dlatego też ważnym jest, by zwracać uwagę na proces przygotowywania jedzenia oraz na dobór odpowiedniego rodzaju tłuszczu. Ma ono znaczny wpływ na jakość spożywanych potraw oraz ich kaloryczność.

Który sposób przyrządzania potraw wybrać?

Wśród dietetyków i lekarzy króluje powszechne przekonanie o przewadze grillowania i gotowania na parze nad resztą. Stanowczo odradzają oni smażenie czy pieczenie. Sposoby te, uznane zostały za najmniej zdrowe. Jak wiadomo, stosowanie wszelkiego rodzaju tłuszczy do termicznej obróbki, nie przynosi pozytywnych skutków dla naszego zdrowia i… wagi. Nie zawsze jednak jesteśmy w stanie pominąć olej oraz czynność, jaką jest właśnie smażenie. Możemy jednak spróbować zminimalizować istniejące ryzyko i zmienić wcześniejsze nawyki i przyzwyczajenia… Jaki olej najlepiej sprawdzi się przy przygotowywaniu codziennych posiłków. Który produkt jest wart naszej uwagi? Na jakim oleju najlepiej smażyć? Sprawdź sam!

Technika smażenia a wybór oleju

Tłuszcze pełnią głównie funkcję nośnika smaku. Dodatkowo ułatwiają one wchłanianie witamin w nich rozpuszczalnych, dlatego też nasz wybór powinien być w pełni dostosowany do zastosowanej techniki przyrządzania. Potrawy przygotowywane na zimno świetnie komponują się z olejami bogatymi w nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Olej sezamowy, orzechowy, z pestek dyni, znalazły swe zastosowanie właśnie jako przyprawy aromatyzujące. Ich specyficzny, ale zarazem wyraźny zapach, uatrakcyjniają przyrządzony posiłek. Jako baza do dressingu, nadadzą daniu odpowiedni aromat. Jeśli szukamy czegoś bardziej neutralnego, doskonale sprawdzi się zaś olej rzepakowy lub oliwa z oliwek.

Smażenie potraw…

… jest już nieco bardziej skomplikowanym procesem. Tak jak w powyższym przypadku doskonałym pomysłem byłoby użycie oliwy, tak tutaj, sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Pierwszą kwestią dotyczącą smażenia potraw, jest dobrze rozgrzany olej. Choć posiłki te nie cechują się zbytnią zdrowotnością, dzięki temu zmniejszymy wchłanianie tłuszczy. Warto dodatkowo je również odsączyć w celu usunięcia nadmiaru, a same produkty wcześniej zamarynować w ziołach i przyprawach.

Najlepszym wyborem, jeśli rozpatrzymy problem od strony zdrowia i kaloryczności, będą oleje roślinne rafinowane. Proces ten polega na ich oczyszczeniu. Pozbawia olej wszelkich niekorzystnych substancji, które mogły dostać się do roślin w trakcie suszenia. Produkt jakościowo będzie lepszy, tym samym pozytywnie wpłynie na jego trwałość.

Kilka zasad, o których często zapominamy

Zarówno w kwestii kosmetycznej, czy jak w tym przypadku żywnościowej, ważna jest choć podstawowa wiedza. Pamiętajmy, by przed każdym użyciem, wymienić olej na nową, świeżą porcję tłuszczu. Tłuszcz używany wcześniej zmienia aromat na nieprzyjemny, mógł ulec spaleniu albo znacząco zmienić barwę. W takim stanie nie powinien być produktem wielokrotnego użytku. Patelnie z grubym dnem dodatkowo umożliwiają równomierne rozchodzenie się ciepła.

Głębokie a płytkie – jakie istnieją różnice?

Rafinowane oleje bogate w jednonienasycone oraz wielonasycone kwasy tłuszczowe znalazły swe zastosowanie w smażeniu płytkim . Do obu tych grup zaliczamy oleje, takie jak olej rzepakowy czy olej słonecznikowy. Smażenie powinno być jednak krótkotrwałe, a temperatura nie może przekraczać 170 stopni C. Oleje te możemy jednak zastąpić w bardzo prosty sposób – masłem lub margaryną.
W przypadku smażenia głębokiego, oleje wymienione wyżej, niekoniecznie okażą się dobrym wyborem. Ze względu na swe właściwości, wysoka temperatura niekorzystnie na nie wpływa. Do obróbki tego rodzaju nada się olej rzepakowy lub oliwa z oliwek. Jeden, jak i drugi charakteryzuje wysoka temperatura dymienia. Jeśli powyższe propozycje nam nie odpowiadają, możemy również wykorzystać masło klarowane, smalec lub olej kokosowy, który odbił się wielkim echem na przełomie ostatnich kilku lat.

Co więc wybrać?

Producenci żywności zaoferowali nam całą gamę różnorodnych produktów. Wybór z tak szerokiej oferty jest mimo wszystko dość skomplikowany. Warto jednak zgłębić temat i sprawdzić, który z produktów sprawdzi się najlepiej w naszej kuchni i spełni nasze oczekiwania. Smażenie nie jest idealnym sposobem obróbki termicznej, dlatego zmiana standardowych olejów na kokosowy lub masło, z pewnością sprawi, że nasze potrawy staną się mniej kaloryczne i przede wszystkim zdrowsze!

Najzdrowszy olej do smażenia! Wybieramy!
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *