Najmniej kaloryczna kasza – sprawdź co wybrać!

Kasze są doskonałym źródłem węglowodanów złożonych, które podnoszą poziom serotoniny -hormonu szczęścia. Wspomagają perystaltykę i zapobiegają zaparciom. Ze względu na ich wyjątkowe właściwości odżywcze warto zaprosić je na swój talerz.

Kasza jaglana

Jest najstarszą spośród kasz, otrzymywaną z nasion prosa. Jej spożywanie ma bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Kasza jaglana zawiera dużo, łatwo przyswajalnego białka, wysoką zawartość witamin z grupy B, witaminę E, a także składniki mineralne takie jak: żelazo oraz miedź. Ponadto dostarcza organizmowi cennego krzemu, odpowiadającego za zdrowe stawy, mocne włosy i paznokcie, oraz prawidłową przemianę materii. Kasza jaglana to lekkostrawny, bezglutenowy posiłek zarówno w wersji na słodko jak i wytrawnie. Będzie świetnym dodatkiem do mięs oraz składnik deserów oraz sałatek.

Niewątpliwym walorem “jaglanki” jest to, że jest ona zasadotwórcza tzn. ma właściwości odkwaszające organizm, wyrównując nadmiar produktów kwasotwórczych obecnych w codziennej diecie takich jak nabiał, pieczywo, cukier czy mięso. Wartość energetyczna kaszy jaglanej wynosi 378 kcal na 100 g produktu.

Kasza bulgur

Ten rodzaj kaszy jest szczególnie doceniany przez mieszkańców Bliskiego Wschodu, gdzie od przeszło 4000 lat obok ryżu stanowi główny składnik diety Kasza bulgur charakteryzuje się wysoką zawartością błonnika pokarmowego- 4,5g/100 g po ugotowaniu.
Kasza bulgur jest otrzymywana z gotowanych, wysuszonych i gniecionych ziaren pszenicy durum. Jest to najbardziej wartościowa odmiana pszenicy, posiadająca więcej witamin, pierwiastków mineralnych i innych substancji, które korzystnie wpływają na organizm od zwykłej odmiany. tego zboża. Występuje w trzech odmianach: drobno-, średnio- i gruboziarnistej. Drobnoziarnistą odmianę najczęściej wykorzystuje się do przyrządzania sałatek, zup i faszerowania warzyw, a średnio- i gruboziarnistą. Tej drugiej odmiany powinny unikać osoby cierpiące na wrzody żołądka i dwunastnicy, nadkwaśny nieżyt żołądka i refluks żołądkowo-przełykowy.

Kasza bulgur to bogactwo istotnych dla organizmu składników mineralnych, które odpowiadają za prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego takich jak: potas, wapń magnez i sód. Ze względu na zawartość witamin z grupy B (witaminy B1, B2, B6, B9) oraz magnezu ten rodzaj kaszy dobrze wpłynie na osoby zestresowane. Jeśli chodzi o wartość energetyczną to jest to najmniej kaloryczna kasza- 100g dostarcza 83 kcal. Ma niski indeks glikemiczny (IG = 46), dzięki czemu nie powoduje gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi. Bez obaw mogą sięgać po nią diabetycy. Kasza burgun zawiera gluten, dlatego nie mogą spożywać jej osoby chore na celiakię oraz uczulone na ten typ białka zbożowego.

Kasza gryczana

Będzie idealna dla osób na diecie bezglutenowej. Kasza gryczana jest źródłem białka o dobrze zbilansowanym składzie aminokwasowym, polifenoli, polisacharydów oraz składników mineralnych. Dodatkowo charakteryzuje się dużą zawartością składników mineralnych, takich jak potas, magnez, żelazo oraz witamin, szczególnie z grupy B. Jest świetnym źródłem błonnika pokarmowego, wpływa na regulację pracy przewodu pokarmowego, usuwanie szkodliwych składników z organizmu oraz obniżanie poziomu cholesterolu i glukozy we krwi. Polifenole- 3-flawonole, rutyna, katechina czy kwasy fenolowe charakteryzują się wysokim potencjałem antyoksydacyjnym i znajdują zastosowanie w profilaktyce nadciśnienia, otyłości, zaparć oraz chorób nowotworowych. Kasza gryczana jest szczególnie polecana osobom chorym na cukrzycę. Badanie frakcji flawonoidów zawartych w kaszy jaglanej wykazało, że mogą one być pomocne w zapobieganiu insulinooporności oraz otyłości.

Kasza jaglana występuje w dwóch wariantach: biała niepalona oraz palona tzw. prażona. Ponieważ proces palenia ziarna gryki powoduje zmniejszenie przyswajalności białka i straty cennych witamin oraz składników mineralnych lepiej wybierać białą kaszę gryczaną, nieprażoną. Z powodzeniem może zastąpić ziemniaki. Jeśli chodzi o kalorie to w 100 g ugotowanej kaszy gryczanej znajduje się 336 kcal.

Kasza grysik nie tylko dla dzieci

Ta drobnoziarnista kasza, znana również pod nazwą grysik otrzymywana jest w procesie wysokiego przemiału pszenicy. Charakteryzuje ją kremowa barwa, słodkawy smak oraz delikatny zapach. Występuje również w tzw. wersji preparowanej, którą można szybciej ugotować. Ponadto można kupić kaszę mannę razową, orkiszową oraz orkiszową razową, które są one lepsze pod względem wartości odżywczych, ponieważ są lepszym źródłem błonnika pokarmowego w porównaniu do zwykłej kaszy manny.

Kasza manna zawiera małe ilości białka, błonnika, witamin z grupy B oraz składników mineralnych, wśród nich dominuje fosfor, żelazo i miedź. Dzięki temu, że jest produktem lekkostrawnym, świetnie sprawdzi się w diecie osób z chorobami układu pokarmowego takimi jak choroby wątroby, wrzody, stany zapalne jelit żołądka, problemy trawienne, przebyte operacje.

Fakt, że jest ona pozyskiwana z uzyskiwana z pszenicy zwykłej przekłada się na jej kaloryczność (jest jedną z najbardziej kalorycznych kasz – 100g ugotowanego produktu to 348 kcal.

Najmniej kaloryczna kasza – sprawdź co wybrać!
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *