Morele – właściwości, wartości odżywcze i kalorie

Morele są bardzo zdrowe, ponieważ zawierają mnóstwo witamin i składników odżywczych. Morele są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów, ponieważ zawierają: witaminy z grupy B, w tym witaminę B1, B2, B6, witaminę C, witaminę PP, witaminę A, sole mineralne, flawonoidy, garbniki, pektynę, kwasy organiczne takie jak: kwas winowy, cytrynowy, jabłkowy; wapń, żelazo, fosfor, jod, magnez, sód, potas.

Suszone morele i ich właściwości

Morele posiadają wiele właściwości leczniczych. Uważa się, że morele przeciwdziałają nowotworom, zapobiegają chorobom krążenia oraz obniżają ciśnienie krwi. Spożywanie tych owoców zapobiega osteoporozie. Morele poleca się także osobom z chorobami oczu,  gdyż składniki zawarte w owocu poprawiają ich kondycję.  Oprócz tego morele regulują gospodarkę kwasowo-zasadową w organizmie. Zjadanie trzech moreli w ciągu dnia dostarczy odpowiednie ilości beta-karotenu, który jest świetnym przeciwutleniaczem.  Zajadanie się morelami spowalnia procesy starzenia oraz pomaga uniknąć wielu chorób cywilizacyjnych. Korzystny wpływ na skórę, sprawi, że cera będzie promienista i na długo zachowa młody wygląd.  Owoce mogą również śmiało spożywać osoby, które się odchudzają, ponieważ zawarte w nich składniki usprawniają trawienie. Lekarze potwierdzają także skuteczność moreli w leczeniu anemii.

Wartość odżywcza suszonych moreli jest wysoka, gdyż owoce te zawierają wiele cennych witamin i składników mineralnych wykazujących liczne właściwości prozdrowotne. W składzie tych owoców znajdują się:

  • beta karoten – związek ten wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego, chroniąc przed rozwojem infekcji, przeciwdziała powstawaniu nowotworów, a także uczestniczy w procesie widzenia.
  • witamina C, która wzmacnia odporność organizmu, zapobiega procesom starzenia się skóry oraz chroni przed rozwojem chorób układu sercowo-naczyniowego i nowotworów.
  • witamina B6, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Uczestniczy również w produkcji hemoglobiny, dlatego jest ważnym składnikiem w diecie anemika, usprawnienia pracy serca.
  • potas, który odpowiada za regulowanie ciśnienia tętniczego krwi oraz gospodarki wodnej w organizmie. Ponadto wspomaga pracę nerek i wpływa na właściwe funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego.

Suszone morele – uwaga! Suszone morele często konserwowane są za pomocą dwutlenku siarki, który pozwala na zachowanie intensywnej pomarańczowej barwy owoców. Związek ten przyczynia się jednak do obniżenia wartości odżywczej produktu. Wykazuje również właściwości alergizujące i może powodować podrażnienia przewodu pokarmowego objawiające się bólami brzucha i biegunką. W sklepach dostępne są morele suszone niesiarkowane, które są bezpieczniejsze, zwłaszcza dla alergików i astmatyków.

Morele właściwości

Morele są nie tylko bardzo smaczne, ale także sprzyjają zdrowiu i urodzie. Przede wszystkim zawierają przeciwutleniacze, które mają działanie antynowotworowe i przeciwstarzeniowe. Morele wpływają pozytywnie na ciśnienie, trawienie i pracę nerek, działają też zasadotwórczo, powinny je więc jeść osoby cierpiące na nadkwasotę.

Dzięki dużej ilości potasu regulują ciśnienie krwi i pracę nerek. Zawierają sporo żelaza, wapnia, fosforu, witaminy B, C, PP, błonnika. Poprawiają trawienie, zapobiegają anemii. Morele działają zasadotwórczo, dlatego poleca się je przy nadkwasocie oraz osobom codziennie jedzącym mięso, które ma właściwości zakwaszające.

Morele kalorie

W morelach suszonych jest więcej beta-karotenu, ale są bardziej kaloryczne. 100 g świeżych owoców to 47 kcal, suszonych – aż 284 kcal. Dodatkowo znajdziemy w nich: 0,9 gram białka 0,2 gram tłuszczy 11,9 gram węglowodanów 1,7 gram błonnika. Nie należy jeść suszonych moreli w bardzo dużych ilościach, zwłaszcza w godzinach wieczornych, gdyż suszone owoce są znacznie bardziej kaloryczne niż świeże.

Morele – właściwości, wartości odżywcze i kalorie
5 (100%) 1 głosów

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *