Mleko migdałowe – czy warto je pić?

Mleko odtłuszczone, sojowe, bez laktozy, migdałowe – te wszystkie nazwy coraz rzadziej kojarzą się ze specjalistycznymi dietami, a coraz powszechniej przywodzą na myśl kolejny żywieniowy trend i przemijającą kawiarnianą modę. Jednak na ostatnie z nich – mleko migdałowe – chcąc być świadomym swojej diety, warto zwrócić szczególną uwagę.

Mleko migdałowe – właściwości

Ten rodzaj mleka jest nieustannie, lecz słusznie porównywany z mlekiem krowim. Nie zawiera bowiem ciężkostrawnego białka i ma znacznie mniej kalorii (jedna szklanka zawiera ich 30, dla porównania: szklanka mleka krowiego – już ok 60-70 kcal).
Zaletą mleka migdałowego jest też niewątpliwie wysoka zawartość minerałów, takich jak selen, magnez, wapń, potas, a także witaminy E, która spowalnia proces starzenia się komórek.

Dla kogo mleko migdałowe?

Mleko migdałowe jest dobrą alternatywą nie tylko dla wegan; osoby nietolerujące laktozy mogą z powodzeniem stosować je jako zamiennik produktu pochodzenia krowiego. Nienasycone kwasy tłuszczowe, w które mleko otrzymywane z migdałów jest szczególnie bogate, czynią je idealnym dla osób z podwyższonym poziomem cholesterolu.

Warto wspomnieć także o alkalizującym działaniu tego rodzaju mleka na układ pokarmowy – jest więc rozwiązaniem dla osób cierpiących z powodu wrzodów, refluksu czy innych dolegliwości trawiennych. Mleko migdałowe ma przyjemny, orzeźwiający smak (można je kupić także w bardziej „finezyjnych” wariantach, np. o smaku waniliowym lub czekoladowym). Należy jednak pamiętać, że mleko migdałowe, podobnie jak każdy produkt zawierający orzechy, może uczulać. Nie ma jednak w swoim składzie laktozy ani glutenu, co znacznie zmniejsza ryzyko alergii pokarmowych.

Z kartonu czy domowej kuchni?

Mleko migdałowe jest stosunkowo drogim produktem (za litrowy karton zapłacimy ok. 13-14 zł), warto więc rozważyć samodzielne przygotowanie go w domu. Potrzebne jest ok. 100 gram migdałów oraz 1 litr przegotowanej wody. Migdały należy zblanszować (lub kupić już zblanszowane), zalać wodą i zostawić na noc. Następnego dnia zblendować tak namoczone migdały z wodą, a później odcedzić przez sitko wyłożone gazą lub ligniną. Najlepiej pije się tak przygotowane mleko jako schłodzony, orzeźwiający napój, ale doskonale smakuje też jako dodatek do kawy czy deserów.

Czytaj więcej:



Mleko migdałowe – czy warto je pić?
5 (100%) 1 głosów