Miesiąc urodzenia a skłonności do tycia!

„Nie wolno jeść po godzinie 18”, „spożywanie tłuszczów jest szkodliwe” czy „w diecie odchudzającej należy unikać węglowodanów” to jedne z wielu mitów na temat zdrowego stylu życia. Czy miesiąc urodzenia ma jakikolwiek wpływ na skłonności do tycia? Przyjrzeliśmy się temu zjawisku nieco bliżej.

Badacze z Politechniki Federalnej podjęli się tej nietypowej zależności i wykazali, że miesiąc urodzenia wpływa na zdrowie i kondycję fizyczną człowieka. Jedni są bardziej narażeni na otyłość, a drudzy mniej. Badacze przebadali 8 tysięcy osób dorosłych. Przeanalizowali skład ciała, zwrócili uwagę na zawartość tkanki tłuszczowej i porównali z datą urodzenia.

Co wywnioskowano z badań?

W naszym organizmie występuje biały i brązowy tłuszcz. Ten drugi odkłada się na klatce piersiowej i spala kalorie, w przeciwieństwie do białego, który je magazynuje. Im mniej brązowego tłuszczu w ciele człowieka tym większa skłonność do tycia.

Najnowsze wnioski mówią, że dla narażenia na otyłość większe znaczenie ma nie miejsce urodzenia, jak to do tej pory sądzono, lecz data urodzenia. Zdaniem naukowców, osoby poczęte zimą, czyli urodzone od lipca do grudnia, mają więcej brązowego tłuszczu, więc są mniej narażone na tycie. Natomiast reszta, czyli osoby obchodzące urodziny między styczniem a czerwcem, mają problem z utrzymaniem masy ciała, gdyż mają więcej tłuszczu białego.

Czy warto w to wierzyć?

Na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam. Jednak wystarczy popatrzeć po całej rodzinie, znajomych, przyjaciołach i odpowiedź nasunie się sama. Logicznie rzecz biorąc nie jest to możliwe, by miesiąc urodzenia wpływał w jakikolwiek sposób na nasz metabolizm. To prawda, że jedni bezkarnie jedzą słodycze, chipsy przepijają colą, nie dbają o odpowiedni poziom nawodnienia i są szczupli, a drudzy wystarczy, że „spojrzą na ciastko” i już widzą nadmierne kilogramy. Odpowiada za to właśnie nasz metabolizm.

Co odpowiada za tempo naszego metabolizmu?

  • PŁEĆ – kobiety mają nieco wolniejsze tempo metabolizmu od mężczyzn, ze względu na inny skład ciała (m.in. mają mniej mięśni), a posiadają za to więcej tkanki tłuszczowej. Wyższa zawartość tkanki tłuszczowej powoduje niższe tempo metabolizmu.
  • WIEK – tempo metabolizmu w trakcie życia człowieka ulega charakterystycznym zmianom. Przyspieszenie przemiany materii następuje u dzieci w okresie noworodkowym oraz u młodzieży w czasie pokwitania. Spadek zaś, ma miejsce u kobiet w okresie menopauzy. U mężczyzn proces ten następuje stopniowo i jest mniej znaczący.
  • KLIMAT – szybsze tempo przemiany materii zaobserwujemy u mieszkańców krajów północnych, wolniejsze zaś u ludzi żyjących w krajach tropikalnych (u mieszkańców krajów północnych organizm wytwarza więcej energii na ogrzanie).
  • UWARUNKOWANIA GENETYCZNE -tempo metabolizmu zostało nam przekazane z genami, stąd też, niemożliwe jest jego drastyczne przyspieszenie czy też zwolnienie.
  • TEMPERATURA CIAŁA – w stanach chorobowych objawiających się gorączką, następuje wzrost tempa przemiany materii. Zapotrzebowanie energetyczne zwiększa się o około 12% wraz z każdym stopniem Celsjusza powyżej prawidłowej ciepłoty ciała.
  • AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA – ma znaczny wpływ na wysokość całkowitej przemiany materii. Po pierwsze, intensywny wysiłek zwiększa zapotrzebowanie na energię, a po drugie aktywność fizyczna rozbudowuje mięśnie, które do funkcjonowania potrzebują więcej energii niż tkanka tłuszczowa. Obydwa te czynniki powodują przyspieszenie tempa metabolizmu.
  • POSIŁKI – po spożyciu posiłku następuje specyficzna reakcja zwana termogenezą indukowaną pożywieniem, wynikiem czego jest wzrost tempa metabolizmu na kilkadziesiąt minut. Metabolizm w największym stopniu (o 20%) przyspieszają posiłki białkowe (białko znajdziesz w mięsie, mleku i produktach mlecznych, rybach, jajach czy produktach strączkowych). Nie oznacza to jednak, iż powinniśmy jeść tylko białko. Optymalnym rozwiązaniem jest jeden dodatek białkowy do każdego posiłku.

Jak widać, mnóstwo czynników wpływa na nasz metabolizm, ale nie miesiąc urodzenia. Zbyt mało badań zostało przeprowadzone, by brać dzisiaj taką teorię pod uwagę. Nie zwalajmy więc niczego na miesiąc urodzenia, bo zmieniając swój styl życia możemy dużo zdziałać .

Ocen ten wpis

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *