Maska treningowa- co to jest i jak ją stosować?

Moda jest dziś obecna w każdej dziedzinie życia, również w sporcie. Ciągle powstają kolejne kolekcje ubrań dla amatorów i zawodowców. Co jakiś czas mamy też do czynienia z nowymi gadżetami budzącymi spore zainteresowanie. Jedną z nowości na rynku artykułów sportowych jest maska treningowa. To przydatna innowacja czy bezużyteczny gadżet? Zdania są bardzo podzielone. Ale zacznijmy od początku.

Jak działa maska treningowa?

Maska treningowa szczelnie zakrywa nos i usta, tak by powietrze bokami nie dostawało się do środka. Umieszczono w niej otwory oddechowe, które wyposażono w specjalne filtry. Umożliwiają one regulację ilości powietrza docierającą do płuc. Dzięki temu zmieniając stopień wentylacji, można regulować obciążenie w trakcie treningu.

Najprościej mówiąc zadaniem maski jest ograniczenie dostępu tlenu, tak aby uczynić trening bardziej wymagającym. Część producentów twierdzi, że maska imituje warunki treningu wysokogórskiego. Jednak amerykańskie badania naukowe nie potwierdziły powyższej tezy. Przez sześć tygodni badano 24 sportowców, ćwiczących intensywnie na cykloergometrze rowerowym. Połowa grupy używała masek. Testy wykonane przed i po eksperymencie nie wykazały istotnych statystycznie zmian w funkcjach oddechowych i wskaźnikach hematologicznych. Ćwiczenie w maskach nie spowodowało zmian, jakie daje trening wysokogórski. Większość trenujących amatorów przyznaje jednak, że po kilku tygodniach ćwiczeń „na wysokościach” trening wydaje się łatwiejszy.

W czym tkwi sekret maski treningowej?

Najprawdopodobniej chodzi o coś, na co część z nas po prostu nie zwraca należytej uwagi. To oodech! Maska wymusza prawidłowy rytm oddychania i stymuluje pracę mięśni za to odpowiedzialnych. Coś co wcześniej było traktowane po macoszemu, okazuje się przyczyniać do odczuwalnego wzrostu formy. W takim razie co z wynikami amerykańskich badań? Wygląda na to, że profesjonalni sportowcy oddychają prawidłowo.
Aby maska spełniała swoją rolę, bardzo ważne jest jej dobre dopasowanie do twarzy.

Istotny będzie tu ciężar naszego ciała i „długość” ust

Rozmiary według wagi ciała:
Small (S) 45-70kg
Medium (M) 70-115kg
Large (L) 115kg+

O ile każdy mniej więcej wie ile waży, o tyle długość ust nie jest już tak oczywista. Jak ją zmierzyć? Interesuje nas odległość od środka twarzy do co najmniej 2,5cm poza zewnętrzny kącik ust.

Wystarczy teraz pomnożyć wynik razy 2 i dopasować wynik do poniższych rozmiarów:
Small (S) 10,2cm
Medium (M) 11,4cm
Large (L) 12,7cm
Trzeba jeszcze pamiętać, że maska nie powinna sięgać dalej niż 3,8cm poza kącik ust.

Czy zatem warto zainwestować w maskę treningową?

Maska przeznaczona jest przede wszystkim dla zaawansowanych. Dla początkujących taki trening może być zbyt uciążliwy. Wszyscy są zgodni co do tego, że jej używanie poprawia pracę mięśni oddechowych i koncentrację. Ponieważ początki są trudne, trening w masce wpływa również mobilizująco na psychikę sportowca, który stopniowo przyzwyczaja się do coraz bardziej wymagających warunków ćwiczeń. Nie ma jednej odpowiedzi dla wszystkich na pytanie ile powinien trwać trening w masce. Zależy to od stopnia wytrenowania jak i dyscypliny sportu. Najpopularniejsza jest wśród zawodników sztuk walki. Przed zakupem maski warto skonsultować się z lekarzem i sprawdzić, czy w naszym wypadku nie istnieją przeciwwskazania do jej używania. Niektórzy pulmunolodzy uważają, że trenując w ten sposób bardziej narażamy się na wystąpienie astmy wysiłkowej.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *