Czy da się prowadzić sprzedaż żywności przez Internet? Oczywiście, że tak! Jeśli chcesz rozkręcić własny sklep spożywczy online, możesz to zrobić bez większych problemów. Warto jednak pamiętać, że taki model biznesowy rządzi się swoimi prawami. Dziś przyglądamy się, jakie są najważniejsze zasady dla przedsiębiorców, którzy chcą sprzedawać żywność w Internecie.
Spis treści
Spożywczy e-commerce, czyli sprzedaż żywności przez Internet
Branża e-commerce, czy handel elektroniczny, to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi współczesnej gospodarki. Wszystko zaczyna się od odpowiednio zbudowanej strony www, która staje się platformą sprzedażową dla klientów w sieci. Taki sklep internetowy można łatwo i szybko stworzyć przy pomocy kreatora Zyro, który dostarcza nowoczesne rozwiązania dla e-commerce.
W 2022 roku nadal zauważamy pozytywny trend transformacji nawyków konsumenckich w zakresie zakupów. Klienci stopniowo odchodzą od kupowania towaru w sklepach stacjonarnych na rzecz zamawiania przez Internet. Dotyczy to również żywności i to nie tylko w kontekście dań restauracyjnych na dowóz.
Dziś coraz chętniej robimy przez Internet także zakupy spożywcze. W sieci ogłaszają się supermarkety i znane sieci sklepowe, ale również mikroprzedsiębiorcy. Rynek spożywczego e-commerce rośnie, a według ustaleń portalu Statista jego wartość do roku 2027 wyniesie 4,2 biliona dolarów.
Jeżeli i Ty planujesz sprzedaż żywności przez Internet, koniecznie sprawdź, jakie są najważniejsze zasady prowadzenia takiej działalności. W dalszej części naszego artykułu pokażemy Ci, o czym warto pamiętać, zanim jeszcze rozkręcisz swój biznes e-commerce.
Sprzedaż żywności przez Internet – o czym trzeba pamiętać?
W przypadku polskich przedsiębiorców, sprzedaż żywności przez Internet może być rozszerzeniem działalności stacjonarnej, lub jedyną przestrzenią do pracy. Niezależnie od tego, jaki procent Twojego biznesu stanowi e-commerce, trzeba stosować się do pewnych zasad. Zapoznaj się z kluczowymi elementami zanim jeszcze rozpoczniesz sprzedaż internetową, żeby uniknąć wszelkich nieporozumień.
1. Znajomość przepisów prawa
Na początku trzeba zapoznać się z bieżącymi przepisami prawa, ponieważ to one regulują działalność gospodarczą w naszym kraju. W zakresie sprzedaży żywności przez Internet możemy mówić o specyficznych przepisach, ponieważ sektor ten wymaga dodatkowego zaangażowania. Pomyłki mogą narażać potencjalnych klientów na ryzyko, czego zdecydowanie należy unikać.
Błędna interpretacja wymogów prowadzić może do uchybień, jakie w przypadku kontroli urzędowej skutkować mogą sankcjami. Organem kontrolującym sytuację w zakresie sprzedaży jest w Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Ważnym aspektem jest również Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Na jego podstawie należy składać na ręce swoich klientów najwyższej klasy informacje zgodne z prawdą. Mowa chociażby o kraju pochodzenia czy udziale makroskładników w zakresie przeciętnej wartości odżywczej.
Prawo wymaga podania następujących informacji na podstawie etykiety produktu żywnościowego:
- Nazwa produktu,
- Wykaz składników,
- Wykaz substancji wywołujących reakcje alergiczne lub nietolerancję.
- Ilości wskazanych składników lub ich kategorii.
- Wartość netto żywności.
- Data przydatności do spożycia lub minimalnej trwałości produktu.
- Wszelakie specyficzne warunki przechowywania produktu.
- Nazwa/firma oraz adres producenta lub importera.
- Kraj lub miejsce pochodzenia towaru.
- Sposób użycia.
- Dane dotyczące wartości odżywczych.
Co do zasady, informacje te należy przekazać klientowi przed datą zawarcia umowy. Za taką uważa się moment finalizacji transakcji zakupowej, również przez Internet.
2. Wybór niszy e-commerce
Sprzedaż żywności przez Internet to niezwykle szeroka branża e-commerce. Możesz mieć ochotę sprzedawać produkty spożywcze dla szerokiego audytorium, lecz nie jest to najlepszy pomysł. Im bardziej konkretna jest Twoja nisza, tym większe prawdopodobieństwo, że się wyróżnisz na tle konkurencji.
Dlatego też tak ważne jest, żeby zastanowić się, jakie rodzaje żywności naprawdę Cię pasjonują. Kochasz pieczenie chleba, a może wolisz skupić się na wegańskich zastępnikach produktów odzwierzęcych?
Jeżeli chcesz sprzedawać jedzenie online, ale nie wiesz, jaką niszę wybrać, pomoże Ci w tym mały research. Warto sprawdzić słowa kluczowe, które najchętniej wyszukiwane są przez użytkowników w sieci. Dzięki temu poznasz, jakie produktu należą do konkretnych kategorii, wśród których wymienić można następujące nisze:
- Żywność organiczna, naturalna oraz fair-trade.
- Produkty żywnościowe dla osób z restrykcyjną dietą, np. bezglutenowe czy bez laktozy.
- Wyjątkowa żywność dla smakoszy, produkty rzemieślnicze i kraftowe.
Każdy, kto dopiero zaczyna przygodę z e-commerce, powinien zacząć od produktów niewymagających ogromnych inwestycji. W miarę jak rozwija się Twoja firma, zacznij poszerzać ofertę o coraz to ciekawsze nowości. Klienci z pewnością docenią to, że rozwijasz się jako przedsiębiorca.
3. Załóż sklep internetowy
Zanim na dobre rozkręcisz sprzedaż żywności przez Internet, potrzebujesz zjawiskowej i stabilnej strony internetowej. Załóż sklep internetowy, który będzie wygodny oraz intuicyjny w obsłudze dla wszystkich klientów. Zintegruj stronę z nowoczesnymi płatnościami elektronicznymi, żeby ułatwić użytkownikom finalizację zakupów.
Warto podkreślić, że dziś budowa sklepu e-commerce nie wymaga znajomości języków programowania. Nie musisz też sięgać po pomoc profesjonalnych deweloperów stron internatowych. Wystarczy, że sięgniesz po nowoczesny kreator stron www, który pozwoli Ci stworzyć własny sklep online bez najmniejszych ograniczeń.
Pamiętaj, żeby na swojej stronie www ze sklepem e-commerce zawrzeć następujące elementy:
- Strona „o nas”, gdzie przybliżysz klientom historię oraz wizję swojej firmy.
- Dane kontaktowe, żeby ułatwić odbiorcom możliwość zadawania pytań.
- Sekcja najczęściej zadawanych pytań, czyli FAQ.
- Certyfikaty i nagrody, co znacznie zwiększa wiarygodność sklepu.
- Blog sklepowy, dzięki któremu dotrzesz do jeszcze szerszego grona klientów.
- Strategia leadów, jaka ułatwi monetyzację działalności w branży e-commerce.
Budując swój sklep online, nie zapominaj o SEO, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Takie działania mają na celu wywalczenie sobie wysokiej pozycji w wynikach wyszukania. Dzięki wysokiej klasy SEO w szybki sposób dotrzesz do nowych potencjalnych klientów.
Warto dodać, że współczesne kreatory sklepów, takie jak platforma Zyro, zaopatrują przedsiębiorców we wszystkie potrzebne narzędzia. Nowoczesne rozwiązania sprawią, że sprzedaż żywności przez Internet będzie łatwiejsza, sprawniejsza i bardziej opłacalna.
1. Walcz o klientów dzięki właściwemu marketingowi
Po skonfigurowaniu sklepu możesz zająć się promocją swojej działalności. To czas, aby pójść na całość i sprawić, by Twoje produkty znalazły swoich odbiorców. Istnieje wiele świetnych sposobów na przyciągnięcie uwagi w Internecie.
Media społecznościowe to dobry wybór dla firm z branży spożywczej, ponieważ wiele osób uwielbia oglądać zdjęcia żywności na Instagramie i Facebooku. Dodatkowo możesz prowadzić ekscytującego bloga sklepowego, gdzie umieścisz poradniki i inne posty lifestyle’owe. Warto zbudować społeczność, w której Twoi klienci znajdą mnóstwo pożytecznych informacji.
Należy też podkreślić istotę gromadzenia statystyk i wartościowych analiz. Na ich podstawie będziesz w stanie dobrać odpowiednie techniki marketingu online, żeby zwiększyć sprzedaż żywności przez Internet. Walcz o każdego klienta, ponieważ od tego zależy Twój sukces w branży e-commerce.
Sprzedaż żywności przez Internet – podsumowanie
Prowadzenie własnego biznesu spożywczego online to ekscytujący i często dochodowy sposób na urzeczywistnienie swoich marzeń o własnej firmie. Kiedy dobierzesz odpowiednie składniki, takie jak świetna strona internetowa, fantastyczne produkty i atrakcyjne ceny, jesteś na dobrej drodze do sukcesu.
Pamiętaj, żeby zachować szczególną ostrożność podczas budowania swojej działalności, żeby wszystko działało zgodnie z prawem. Sprzedaż żywności przez Internet jest ściśle regulowana i kontrolowana, więc warto zadbać o najwyższą jakość wszystkich elementów.